Announcement

Collapse
No announcement yet.

modifiera för minskad br-förbr.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • modifiera för minskad br-förbr.

    tjöpp!
    har varit inne på det förut tror jag, men frågar igen. Om man modifierar en motor (i detta fallet punto1200 kubik, 60hk 8v) med tex sportluftfilter, borde inte det innebära att man, om man kör lugnt, minskar sin bränsle förbrukning? motståndet i motorn minskar ju?

    eller tänker jag helt fel? Finns det ngt annat man kan hitta på?
    avgassystem? (det borde vara slut snart ändå, om man tänker på hur länge det verkar hålla på brava/o)

    (vill komma under 0,45 l/mil
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Man får iallafall en roligare motor., bättre respons.
    Inte så mycket, men det är det lilla som ska till.

    Vad gäller bränsleförbrukning är det väl bara körstilen som avgör, o DEN BLIR INTE LUGNARE AV ETT SPORTLUFTFILTER som gör att motorn VRÅLAR på höga varv precis ;-)

    Tvärtom, är min erfarenhet !
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      heh

      risken finns ju...
      annars kör jag med de vanliga knepen vid snålkörning, utan att krypa fram i 70 överallt, skiter man bara i det är det riktigt skoj :P
      rulla, motorbromsa istf vanlig broms, hoppa över vxlr i acc, högt däcktryck, osv. har varit under 5 liter/10 mil flera ggr vid ca 75%landsvägskörning, som lägst 4,6 l /10 mil... men det borde gå att få under 4,5
      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Läg dig bakom lastbilar o liknande på stora vägar.
        Jag örde så med min Uno 55:a när jag pluggade och åkte mellan Stokholm till Örebro för att hälsa på brorsan.

        På rakorna får man växla ned för att motorbromsa eftersom man sugs in mot långtradaren.

        Körde den då på under 0,4.
        //Martin
        Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
        Åker - Cheva Transsport -01
        Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
        Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
        Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
        Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

        Comment


        • #5
          sjyyyyst

          D måste jag testa, har varit med om fenomenet när jag blev skjutsad på en väldigt trimmad moppe.. Tokfan som körde försökte köra om timmerbilen, men så fort han svängde ur luftsuget blev det livat värre.
          synd bara att det är så mycket timmerbilar här. Rätt som det är så tappar dom 2kg bark :P

          Skulle vara snyggt att snålmodifiera med borrade pedaler, sumpa reservhjulet, byta ut backspeglarna mot magnesium etc
          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
          http://fiatpanda.wordpress.com/

          Comment


          • #6
            Är det en Punto 55 du har? En sådan hade jag innan. Jag har för mig att det finns plats för en sjätte växel i lådan på den, det finns ju Punto 55 6-speed. Om du letar riktigt noga finns det nog ett kit någonstans. Just utväxlingen tycker jag var lite tråkig, det surrade för mycket när man kom upp i fart. Den lilla effekt som finns i 55-hästarn finns ju i mitten av registret nånstans, så lite högre utväxling eller en 6:a vore väl trevligt om du kör mycket landsväg.
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              naä.. en punto 60

              altså den senaste varianten med blinkers i mitten på frontlycktorna
              utväxlingen på min verkar tvärtom ganska hög. Lådan är öht väldigt stabil och redig och trevlig att växla med, jämfört med andra fiatmodeller som jag testat, typ uno
              men en 6-speed skulle va skoj!
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                jj

                BeWE bil i Falun hade nyligen en 01 Punto sporting en gul med 6-växlad låda.,.,., Men den hade ju 80hk motorn plus en massa extra prylar... Så där tjänar man nog inte in nåt
                /HH

                Comment


                • #9
                  Alla former av bättre förbränning minskar ju förbrukningen också, fast det inspirerar till mer förbrukande körning också;-) Dubbla förgasare ger bättre förbränning en en vanlig tvåport tex. Det går att snålmappa insprutningsbilar, ett trimchipp för en sugmotor ställer ofta om till 12-13:1 i luft bränsle förhållande vilket ger bäst effekt, std är 14 som är en kompromiss och snålast är väl kring 16 tror jag. Att flytta ner effekttoppen till lägre varvtal brukar ge snålare bilar, så modifierat förbränningsrum, mindre ventiler och snällare kammar borde ge snålare motor också.

                  Jag har planer på att installera mappad tändning på min gamla förgasarbil för att förbättra effekt och förbrukning.

                  Sen är det väl vikt och luftmotstånd, ta bort inredningen och montera bort backspeglar, extraljus, vindrutetorkare, antenner, spoilers etc. Smala hårdpumpade stora däck, syntetolja i drivlinan. Generatorn och vattenpumpen tar effekt också.

                  Comment


                  • #10
                    henrik:

                    har dom? BEWE är på hugget måste jag säga! trevligt med en engagerad FIAT åf! De hade fått in Doblo family nu åxå såg jag när jag lämnade in punton i morse *vill ha*

                    jonas: om man höjer kompressionen spikar bilen lättare va? Eftersom effekten redan är.. ytterst..lagom.. kan det nog slita mkt.
                    Fast en hel del onödig inredning finns det ju

                    Har precis tankat fullt, så det ska bli skoj att se vad jag kan komma ner i.
                    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                    http://fiatpanda.wordpress.com/

                    Comment

                    Working...
                    X