Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vatteninsprut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vatteninsprut

    Är det nån som vet hur man monterar vatteninsprut? I det här fallet är det en 1,3 l Uno Turbo men principen är väl densamma för andra turbobilar.
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    Originally posted by Putt
    Är det nån som vet hur man monterar vatteninsprut? I det här fallet är det en 1,3 l Uno Turbo men principen är väl densamma för andra turbobilar.

    Hmmm...... vatteninsprut på turbo!!
    Då bör du gå den riktiga vägen och skaffa ett tillägssprut och köra det via spridare efter turbon...

    En del skickar in det innan turbon så att rotorn slår sönder vattnet! Bra effektmässigt men turbon tappar sin smörjfunktion lite till lagret !
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      LÅter lite krångligt och dyrt, men vad finns det mer att göra med UNon? Jag har KN-direct airkit, 2,5" avgas, dump och pysventil så att unon ladar 0,8 bar. Vad är nästa steg? Större intercooler lr?
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Vattenkyld intercooler?

        Koppla tryckvakten så att den slår på strålkastarrengöring - fast med munstycken monterade framför intercoolern!
        (alternativt en egen knapp i kupen)
        Enl. en annan Uno T-ägare i Gbg funkar det utmärkt!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ingen dum idé! Har mitsubishi det orginalmonterat på evo 6orna så ska det väl funka på en fiat
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            Putt hur går det med vattensprutet?

            själv knåpade jag ihop både vatteninsprutning och vattenduch på några timmar!

            om du behöver ha reda på något så fråga på!!!


            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Jens

              Funkar det bra då? Vart monterar jag vatteninsprutet då? Vilka delar behöver jag?
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • #8
                ja det funkar bra!

                dom delar du behöver beror lite på hur mycket du laddar!

                Jag använde mig av tryckvakten som normalt slår på vid 0.8 bar så om du laddar lite till kan du använda den!

                det är ju stor skillnad på 0.8 och 1 bar så det tycker jag att du skall göra!

                jag köpte ett bränslefilter på biltema lite slang och ett T-kors sen tog jag en kallstartsventil och ett munstycke från en sprayflaska,

                jag kopplade på slangen på behållaren som går till strålkastarna (högtryckspump) satte på T-korset drog den ena slangen framför ic med med spraymunstycket på, sätt fast det med två buntband tryck dit en backventil också!

                den andra slangen drar du till bränslefiltret vidare till kallstartsventilen som du monterar fast på insugsröret (det finns lite olika sätt att montera)

                dra plus in på det ena stiftet på tryckvakten med en säkring (typ 15 amp) dra sedan kablar från andra stiftet till pump och kallstartsventil , jorda respektive minus.

                klart

                detta kostade ca 150 kr totallt

                det här är bara en enkel beskrivning hur jag gjorde, och det finns säkert olika sätt att bygga på , men jag tror trots allt på att det är det billigaste sättet!








                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Jens

                  Fixade pump och grejer idag, eftersom det är borttaget på min Uno. Vart ska jag sätta kallstartsventilen exakt? På gummiröret som går från röret efter intercoolern till insuget? Och går det inte lika bra att använda en spridare istället för kallstartsventilen? Tack för beskrivningen förresten!
                  Fiatlös

                  ___________________

                  Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                  Comment


                  • #10
                    en sak som jag inte tänkte på är att det är onödigt att ha vatteninsprutning under 1 bar men det är väll bara att höja trycket lite!

                    jag tror att du måste ha en kallstartsventil då den öppnar helt vid strömtillförsel medans en vanlig spridare pulsar!

                    jag satte fast min kallstartsventil på röret precis efter ic:n genom att borra ett lika stort hål som k-ventilen tryckte på en bit tjock slang på den
                    i med k-ventilen i hålet och drog åt med 2 avgasklammer runt "öronen"

                    du kan ju börja med duch på ic !

                    det blev lite fel i mitt förra inlägg det skall inte vara backventil utan en sån där grej med fjäder och kula i så det inte droppar ut från munstycket!
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      Jag upptäckte idag att kontakten till turbon är utbytt till en som tolerear 1 bar så jag satte istället in en knapp i kupén för att sköta vattensprutet på ic. Funkar perfekt, tack för alla tipsen!

                      Dock vill man ju hela tiden ha bättre drag. Vad är nästa steg? Bilen laddar nu 0,9 bar, vill inte höja mer eftersom jag vill ha lite tillförlitlighet
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment

                      Working...
                      X