Announcement

Collapse
No announcement yet.

varningslampan lyser, insprutningsmotorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • varningslampan lyser, insprutningsmotorn

    Hejsan!

    Har registrerat mig endast för att höra om någon kan svara på en fundering jag har om min Punto från 2001.

    Den har gått snart 6000mil och förra året(2004) på hösten så började varningslampan för insprutningsmotorn att lysa. Den lös direkt vid start en kylig höstmorgon (om minnet stämmer så var det 1 september). Sen höll den på att vara av eller på lite då och då (mest på).

    Jag lämnade in den på service/felsökning och verkstan kom fram till att en knacksensor behövde bytas. Okej... betalade en massa pengar för det jobbet och åkte hemåt med släckt varningslampa.

    Veckan därpå slog den igång igen, fortfarande aldrig under färd utan alltid vid start.
    Åkte tillbaks till verkstan ett par gånger men de hittade inga fel utan jag fick istället en lektion i att köra bil (!!). Detta pga att de endast lyckats framkalla lampan när de kört på fyran i extremt låg fart.
    Jag försökte förklara att den säkert skulle lysa dagen efter vid start, men det ignorerade dom.

    Hur som helst.. jag körde med lampan konstant på hela vintern och den 1 mars släcktes den!!
    Tyvärr slog den på igen ett par veckor senare och nu har jag kört hela sommaren och oroat mig för lamp-j*keln.

    Vad kan det bero på?
    Termostatproblem? Säkringar? Dax för service? Filterbyten?
    Bilen i sig beter sig inte annorlunda om lampan lyser eller ej.

    Törs man ge sig ut på långtur (+60 mil*2) med varningslampan på?
    Jag kör annars bara korta sträckor men så gott som dagligen och är ingen bilfixare öht. Har tyvärr inte heller någon bilkunnig kompis, men kanske kan få någon släkting att kika på den om man vet lite mer vad det kan vara för fel.

    Tack på förhand.
    Last edited by Lottie; 7 August 2005, 18:19.

  • #2
    Hej Lottie
    Jag har ett liknande problem på min Punto Gt, men min lampa varierar mellan släkt, blinkande eller konstant lysande.
    Jag har bytt lambda och kollat av bränsletryck och en massa andra saker.
    Tror att min termostat krånglar så det blir nästa sak jag testar.
    Kom din bil upp i arbetstempratur i vintras??
    Inte min den ville knappt röra sig om man inte stog still länge.
    Har läst att det går att nolla bort varningslampor om man tar bort batteripolen i ca 10minuter. om det e som du säger att den tänds igen direkt när du startar bilen så borde felet ligga memorerat.
    prova om det försvinner med en nollning annars e det ett mer bestående problem.
    Om du tar bilen till en verkstad så be dom nolla felkoderna först och sen ta bilen på en provtur, efter det kan dom kolla igen.
    En felkod genererar i det flesta fall fler så det kan va svårt att hitta den felande länken.
    Skriv gärna om du hittar en lösning på ditt problem och vem som hitta felet.
    Mvh Nalle
    Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
    /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
    Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
    Lancia Delta Integrale(race)
    Uno Turbo(race)

    Comment


    • #3
      Har just bytt min termostat, gick upp ungefär halvvägs till mitt-strecket på temp-mätaren innan, nu ligger den 1mm under mittstrecket. Bensinförbrukningen gick ner med ca 1dl/mil.... och då har jag ända haft skoj när jag kört. Och verkstaden märkte inget fel eftersom den öppnade som den skulle när de kollade med värme-pistol, problemet är ju att det läcker lite hela tiden....

      Har också problem med kallstarter, men mitt problem är att motorn inte vill varva när det är kallt, kommer max upp till 2000varv, ingen kraft, misständer vid minsta försök/misstag att få den upp över 1500 varv och försöker man pressa ändå så tänds varningslampan... Tror att det är en sensor, temp eller till tändningen, eftersom det endast är när ute-tempen kommer ner under ca -5grader. När väl motorn blivit varm så är det inga problem längre.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Skulle mycket väl kunna vara som så att kallstartsprogrammet strular med följd att den får för mager bränsle blandning, Inte bra för kolvar o ventiler.

        eller kanske ett igensatt bränslefilter kan även ge samma symtom.

        är lambda sonden ok?

        Comment


        • #5
          Unograle, du har Marcos gamla bil med seb chippet, eller hur?
          MIn uppför sig så med det chippet att varvar man ut helt, så tänds lampan på högre varvtal, kopplar man ur seleoniden helt är lampan tänd hela tiden.

          I övrigt ligger min motortemperatur ca 1mm under mitten, och så ska den ligga, är det mycket stadskörning går den upp till mitten, kan gå över lite. Man märker dock att ju varmare motorn blir desto mer olja drar den, om man nu räknar noga.

          konstigt det där med -5 C har aldrig haft det problemet med GT:n och kört i Minus 20- 25 förut.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            lysande/blinkande insprutningslampa!

            Har oxå haft problem med blinkande/lysande insprutningslampa sedan jag köpte min punto 02. Den har oftast slutat lysa när bilen blivit varm. och jag har haft den inne för felsökning 2 ggr utan resultat. offtast har det varit när det är blött eller kallt ute. Men så nu i juli när det hade regnat så förbaskat, så skulle jag starta bilen och den lät för jä..ligt och gick bara på tre cylindrar. Insprutningslampan lös som vanligt, men nu fanns det ingen kraft alls i motorn! Åkte till Fiat direkt och lät dom ha bilen i 5 dagar innan de lyckades hitta felet! Det var tändspolen som hade gett upp! Måste ha varit den som spökat redan från början! Det hela gick i alla fall på ca 3500 kr att fixa! Nu går bilen som en klocka och lampan har inte lyst något mer.

            Comment


            • #7
              Aaaa.... vill inte byta tändspole, men jag antar att det kanske kan hjälpa... De kostade några tusen om jag inte minns fel. Lika bra att byta tändkablar också i så fall *suck*
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                tja, e det tändspolen så har jag kanske en som kanske kan funka om det är till GT:n. Kommer inte ihåg om den var trasig eller hur det nu var, för det är den fyrkantiga lilla boxen som tändkablarna sitter i, inte sant?
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Tackar för erbjudandet Freddan, skall prova rengörning för munstyckena också först, var och kollade med verkstad, och han tyckte att den gick en anings ojämnt på tomgång och missade liiiite om man varvade till 1500varv, men med 11000mil på mätaren.... tja, kan vara lite vad som, gissade på smutsiga spridare. Och den missar inte ett smack över registret samt drar som den skall tydligen. Behöver nog ställa undan bilen ett tag och köra en tråkig gammal vanlig sugbil ett tag. Vanans makt är rätt ordentlig.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    ja, det kanske är så, vet vad du menar, därför e det rätt gött att bara köra bilen när man kommer hem på helgerna .

                    Det lät rätt allvarligt bara när du sa att bilen inte ville komma upp i varv när det är kallt. Låter som något radikalt som inte är bra...
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      Quote:
                      Det lät rätt allvarligt bara när du sa att bilen inte ville komma upp i varv när det är kallt. Låter som något radikalt som inte är bra...
                      -----

                      Javisstja det ja.... Jo, det är definitivt inget bra...... tycker väl egentligen att det hänger ihop lite med hur den verkar missa lite lätt nu också, kan ju vara så att en cylider inte tänder riktigt som den skall? Hmm.... Har just slagit i en flaska rengöring nu, får se om det hjälper något.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X