Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argenta - Livstecken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Argenta - Livstecken

    Var ute i ladan (hemma i Uppland) och provstartade mina båda Argentor..
    Min fina (blåa - stått sedan nov.-03) tog lite tid på sig. Först behövdes extra batteri, sen vägrade startmotorn. Knack knack med ett spärrskaft, så snurrade den. Nu upptäcktes att ca hälften av all kylvätska läckt ut. I med ny! Oljenivå OK.
    Därefter följde flera minuter av trögt snurrande startmotor, utan livstecken från tändsystemet. Hade jag glömt nån kabel av? Till slut var det inte mkt kräm kvar i mitt Coupe-batteri - tillbaka o ladda upp det med Coupe´n i 5 min.
    Tillbaka i ladan, koppla till - o startmotor ett tag till... Hmmmm!
    O så - plötsligt: dDDRrrumm-drum-... 2-3-4 cylindrar igång! Wo-hoo!!! Liket lever. Körde den tills den blev varm och fläkten gick igång ("äntligen!"). Tomgången inte helt ok, tomgångsventilen har tydligen somnat in för gott..

    Den gröna gamla rosthögen (reservdelsbil) har däremot stått still ända sen 2002. Men vad gjorde det? På med batteripolerna, kolla alla vätskor, och vrid på nyckeln: Njö-njö-vroom...
    Gick igång direkt och spann som ett katt. Tomgång, varningslampor, kylfläkt - allt funkar perfekt! Synd att den är så jäkla rostig.

    Nåväl, nu är det gjort iaf! Man blev riktigt sugen så nästa år blir ett Argenta-år, helt klart.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Perfekt! Mer sköna gamla bilar på våra vägar!
    Ser fram emot nästa år.
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #3
      131

      jag staratade min 131 a häromveckan som också står i en lada i Dalarna. Den ville inte riktigt först kollade över brytarna o filade lite o justerade avståndet, sen så!! Tänk att så lite behövs.. Tog i alla fall ut den på en åktur på ett par mil.. så att den fick gå riktigt varm o motionera bromsarna rejält, sen fick den vara ute under ett par veckor så att den fick "bekanta sig med folk igen" :-) plus att man kunde ta lite små turer.

      Nu i måndags fick den återigen krypa in i ladan, men först fick den en rejäl rostskydds behandling med olja!! Känns så bra när man gjort lite fordonsvård även på den bil som står:-)

      /H

      Comment


      • #4
        Härligt! Vi får sikta på bakhjulsdrivet nästa vår Henrik!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X