Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad för Fälgar/däck får man ha på Punto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad för Fälgar/däck får man ha på Punto?

    Har en Punto mk2b -04 som enligt reg-pappren ska ha 165/70R14. Kan jag då lägga på 195/50R15 utan att bilprovning och polis blir sura?

    Vad får jag för skillnad i vägegenskaper?
    Grande Punto 1.3 MJT -08
    (Tidigare Punto 80 -04, Grande Punto -08 och Punto 60 -04)

  • #2
    Nej det kan du inte åtminstonde inte enligt lagen då din bil är helfordonsgodkänd.

    Väghållningen lär väl bli bättre se bara till så att du håller rätt rulldiameter så hastighetsmätaren visar rätt.

    Comment


    • #3
      15X7

      jag har 15X7" fälgar med 195/50-15 däck på min pluto 99:a och har besiktat 2 gånger med dessa fälgar och ingen har sagt något om att det är fel storlek.
      vila idag , imorgon kan det vara försent

      Comment


      • #4
        Sagt något ja men det är något helt annat.

        Comment


        • #5
          Sagt något????

          den är besiktad 2 gånger med dessa fälgar så dom bryr sej alltså inte, har för övrigt varit stoppad av polis ett par gånger och dom bryr sej heller inte.
          vila idag , imorgon kan det vara försent

          Comment


          • #6
            Jag kör med 195/45-16 fälgar & däck och ingen har påpekat nåt på besiktningen! Bara dom inte sticker utanför hjulhusen eller att rulldiametern blir större eller mindre!

            Comment


            • #7
              helfordonsgodkänd bil och andra hjul...

              Är väl så att man skall hålla rulldiametern mellan de alternativa däck som står på regbeviset. Och sedan får de inte sticka ut utanför skärmkanterna.
              Fast jag kan ju inte tänka att varken polis eller SBP skulle bry sig så länge det inte är alltför extremt.

              Comment

              Working...
              X