Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tankar E85 utan problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tankar E85 utan problem

    Hej, nu har jag 50% E85 och 50% 95 oktan i tanken på min Punto 80 ELX -00.

    Jag har en slinga på 52 km som jag kör för att få referensram på hur det går! 90% landsvägskörning med snitt 70 km/h:

    Med 100% 95 oktan drar bilen 0.50 l/10 km från tankstället och hem.
    Med 50/50% E85 drar bilen 0.58 l/10 km från tankstället och hem.

    Jag kommer succesivt att öka E85 till 100%, så länge som jag inte skriver något fungerar det utmärkt och utan problem.
    Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag....

  • #2
    Me too

    har också testat med E-85 i min Pluto 75 SX 99:a , funkar klockrent, märker ingen skillnad alls och startar alltid direkt, har varierat mellan 0,54 - 0,56 tidigare och nu sista tankningemn hade den dragit 0,63 men körningen kan ju variera rätt mycket så vi får väl se- kan tillägga att jag nu även satt i Halo tändstift som ska bidraga till bättre förbränning och lägre förbrukning men det visar sej väl så småningom om det funkar

    http://www.ontop.nu/indexhalo.htm
    vila idag , imorgon kan det vara försent

    Comment


    • #3
      Hej har sagt detta innan men jag kör oxå 50/50 i min brava 1,6 2001 drar samma som innan eller kanske något mer men int så att det blir nån större skillnad bilen går bra.

      Ps piaggio ciao:n får oxå 50/50 ds

      Comment


      • #4
        Kör fortfarande utan problem

        Kör fortfarande utan problem! Bilen är nu nybesiktad och det var perfekta värden enligt besikningsmannen. Kan inte bli bättre mao.

        Har kört mer än 1000 mil nu med 50-50 blandning (den passerar snart totalt 13000 mil), bilen startar omgående varje gång och går perfekt. Börjar undra om det är något som är fel.... Grejer som fungerar perfekt brukar vara nära total katastrof, det lärde jag mig i moppeåldern, för massor av år sedan. Kan det vara så att den regeln gäller än, Vi får se...

        Skall snart prova med 100% E85 nu innan kylan blir för stark, har inga betänkligheter. Ford Focus Etanol startar ju i kall väderlek, då borde det inte vara några större problem med Punto -00.
        Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag....

        Comment


        • #5
          Jag kör min Punto GT på 100% E85

          Har bytt spridare till större så jag slipper köra me så högt soppatryck. Bilen ska ha mer etanol än bensin, vissa bilar har förmågan att kompensera men jag skulle rekomendera en justerbar soppatrycksregulartor.

          Om du inte öser in tillräkligt med etanol så går bilen för tunt och därmed för lite kylning och smörjning, Vilket kan leda till att nått går sönder... Du kommer troligtvis att märka om den går för tunt... min bil "motade" som fan när jag gasade på när jag körde på orginal soppa tryck. Så går bilen kasst när du kör rent så är det nog en höjdare att kolla lambda värdet på en verkstad eller dyl så du kan justera in det rätt... Det e då du behöver en justerbar soppatrycksregulartor.
          Jag har en bredbandslambda i min bil så jag hela tiden ser så att den inte går för tunt, men det är juh mer viktigt när man laddar på lite.

          Sen ska du inte bli förvånad om det går ett par soppafilter... Etanolen har en tendens att lösa upp gammal skit i tanken

          Sen komemr vi till startproblem...

          Jag har start problem under +10 grader.
          Och med det menas att den inte startar direkt utan jag får lov å nöta lite för att få upp tempen på blocket så etanolen kan tända.

          Nu kan det juh vara så att det e enklare om man har en vanlig sugmotor där man har högre komp än en turboladdad och därmed får upp tempen snabbare å slipper nöta lika länge...

          Kan varmt rekomendera en burk startgas utifall. Med en skvätt gas så hoppar den igång lättare.

          Använder jag dock motorvärmare så e re inga problem.
          då startar den lika enkelt som med bensin.

          Det sägas att det går å få igång bilen ner till -15 grader utan motorvärmare men det vetti fan om jag tror på.

          Det ska bli intressant när det blir lite kallare ute.

          Comment


          • #6
            tja, vad har du bytt till för spridare på bilen nu?
            Känner igen din bil, har för mig att jag såg dig i mora med min röda punto för sisådär 1 år sen

            MVH Fredde
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Tjena Fredde!

              Jorå det stämmer bra det vi snackade lite på statoil när det va färdig gasat.

              Jag har stoppat i spridare från en audi S2 (bosch nr 0280150737)

              Dessa flödar 304cc@3bar och orginal spridarna flödar 240cc@3bar så dessa funkar bra. Köpte dem på skroten för 500spänn

              Comment


              • #8
                Jaså, har ett par gröna liggande från en Lancia Delta integrale här hemma, kanske skulle vara ide att pröva med dessa alltså.

                Har du gjort något mer, såsom ställbart soppatryck eller dyl?

                Hur mycket etanol drar den när du kör?
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Ja det beror på hur mycket mer de flödar...

                  Jag ränkade på det där å tyckte att runt 300cc@3bar sulle bli bra. Å det funkgerar juh så...

                  Jo jag satte på ställbar soppatrycks regulator först för att se hur mycket jag behöve öka trycket så det gick å räkna på.

                  Sen känns det bra å ha den om jag skulle behöva åka på bensin igen. Så då e det juh bara å skruva ner trycket.

                  Nu har jag oxå en bredbans lambda i bilen hela tiden så jag ser om det blir nå knas och så jag ser när den får det den ska.

                  Har inte provat än å köra på bensin med dessa spridare, risken är att jag får lov att skruva ner trycket så lågt att jag tappar spridarbilden. Men det testet kommer framöver

                  går det inte så e det juh bara å mecka tillbaka de gammla spridarna.

                  Comment


                  • #10
                    Kan man inte åka på taskig spridarbild även vid (för) höga tryck?

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Det har jag faktiskt ingen aning om... men jag körde orginalspridarna som ska köras på 3bar i grund ända upp till 4.8bar vilket gav nästan 6bar vid fullt ladd å det gick juh bra...

                      fast jag vet inte om det va så hälsosamt... därav det lite större spridarna.

                      Comment


                      • #12
                        Det rullar på ...

                        Hej igen, jag har provat 100% det gick.... men tomgången gick som på en diesel, brum - brum - brum upp å ner. Jag har hört att om man tar bort en batteripol och väntar i 20 minuter så är elektroniken nere i basläget. Sedan är det bara att starta och köra i cirka 30 minuter så har motorn med tändning och bränsleblanding ställt in sig med automatik till det bränsle som motorn nu har att drivas med.

                        Men som sagt, provade att tanka 10 liter E85 i den tomma tanken. Punto'n fungerade som vanligt, startade omgående (varm motor). Körde min sväng utan problem. Provade igen med högre hastighet, men då började temperaturen att öka ett par streck, i och med detta antar jag att den fick för lite bränsle. Fyllde på 95 oktan igen till 50/50 nivån och allt är som vanligt...

                        Jag tror jag stannar på den här nivån med 50/50 E85 och 95 oktan över vintern. Återkommer till våren och provar det här med att nollställa elektroniken när utetemperaturen är mer lämplig för ethanoldrift....

                        God Hjul osv!
                        Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag....

                        Comment


                        • #13
                          Följer med spänning resultaten
                          Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                          /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                          Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                          Lancia Delta Integrale(race)
                          Uno Turbo(race)

                          Comment


                          • #14
                            Instämmer, det blir till att pröva i vår när det är lite varmare ute.
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment

                            Working...
                            X