Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka motorer passar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilka motorer passar ?

    Vad finns det för kul man kan göra med gammla 60/70-tals Fiats i motorväg ?

    Ta t ex en 126:a eller 127:a, finns det någon motorkonvertering man kan göra på ett enkelt sätt för att få "lite" mera krut under huven ? ... "Alla" känner ju till att man kan stoppa i en Uno Turbomotor i en X1/9:a t ex, men hur är det med de lite äldre bilarna ?

    Vore ju t ex j*kligt kul att ta en gammal 126:a, fräscha upp den med ny lack etc etc, och sedan trippla, (eller mer) motorns originaleffekt genom ett motorbyte... En sådan bil har väl cirka 25 hästar i original, vore ju kul om man hade, tjaa, låt os säga cirka 100-125 hästar istället...

    Och vad säger förresten bilprovningen om sådan här gammla forodn ? - Det är väl knappast fritt fram att göra vad man vill, bara för att bilen är gammal.. eller ?


    V.ä.l.d.i.g.t tacksamm för alla svar jag kan få, jag vill jättegärna köra något lite äldre till sommaren, och försöker just nu luska ut om jag ska satsa på en SAAB V4, eller en äldre Fiat... Så det är hög tid att någon övertygar mig åt "rätt" håll... :P

  • #2
    Kul ide'. Har själv sådana tankar. Kollat runt lite 126or, och funderar på motorkonvertering.

    Såg en tråd på www.rejsa.nu och fick sådant ha begär.Killen har en Lancia a112 Abarth med en mc-motor, Yamaha R1 ca 150hk ö12000rpm. Dessa motorer går dessutom att turbo konvertera med fantastisk prestanda.


    Kolla länken från sista sidan och framåt.


    http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?...arth&start=672

    dessutom hans egna hemsida;

    http://www.abarth-r1.se/startsida.html

    Finns lite film snuttar på hans hemsida...lyssna på ljudet!

    Tja Christer

    Comment


    • #3
      Har även kollat in liknande proj. med Minis.

      Kolla även in dena adressen.

      http://www.zcars.org.uk/mini/clips.htm

      Tja Christer

      Comment


      • #4
        motorer som jag vet ska passa i 126 är fiat 903cc 45hp från 127
        samt a112 abarth 1050cc 70hp, ej att förväxla med soch 1050cc motorn i fiat 127 sport (oxå denna på 70hp).
        mao fiats gamla ohv motorer skall passa.

        Comment


        • #5
          ...i en 126a skulle det funka med en UNO turbo motor, uno växel låda och uno drivliva?
          Får väl gå hårt med kapen och ta bort det redan obefintliga baksätet och lite annat kanske. Förstärka och göra lite nya fästen.

          Hade det funkat?

          Tror man hade fått mycket bra knuff i bilen med denna motorn :-)

          Mvh Christer

          Comment


          • #6
            jag tror inte uno motorn passar mot originallådan iaf.. sen lär du ju få förstärka hela bilen utav bara f**n om den inte ska bli helt skev.. men nog går det väl att pula in hela drivlinan, för allt går ju!

            men som sagt försäk hitta en 70 hästars abarth motor från en a112. tror nog att 70 häst i en 126 räcker långt.. sen kan man ju trimma den oxå. vad jag hört och läst så passar den motorn utan allt för stora modifieringar.

            uno turbo känns inte så realistiskt kanske.. men d e ju bara min mening
            Last edited by old_fiat; 3 October 2005, 08:14.

            Comment


            • #7
              - Vad jag hört och läst så passar den motorn (70hp Abarth a 112)utan allt för stora modifieringar.(tidigare tråd)

              - Har hittat ett 70hp Abarth a 112 repobj. och tänkte flytta över denna motorn till Fiat 126an. Kan jag "bara" byta motorer och använda original växel lådan etc på 126an?



              - Sen kan man ju trimma den oxå! (tidigare tråd)

              - Enklast och billigast..vad borde man göra? Var hittar jag dessa. Beg eller nytt?



              - Uno turbo känns inte så realistiskt kanske.. men d e ju bara min mening.(tidigare tråd)

              - Du har nog rätt! Kul hade det varit ivarje fall!


              Mvh Christer

              Comment


              • #8
                tja.. som jag skrev tidigare så lär den passa mot lådan, enligt vad jag hört. kan inte svara mer preciserat än så tyvär..

                men nog borde det väl funka o få ihop det där utan större ingrepp!
                du ser ju lättast vad som passar när du har abarth motorn liggandes bredvid originalmotorn.. så kan du se om det ser ut att passa mot lådan.

                jag har ingen större erfarenhet av sånt här, även om ja skaffat delar för ett liknande projekt: 1300cc 5vxl i en 127:a.

                jag la upp en tråd om var man kan hitta trim o reservdelar till motorerna, se den i teknikforumet.

                ett engelskt forum:

                http://www.preloved.co.uk/fuseaction.../0d6abf1f.html

                polsk sida:

                http://www.fiat-furious.pl/html/galeria.htm

                Last edited by old_fiat; 5 October 2005, 19:20.

                Comment

                Working...
                X