Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbo coupe

    Har en del frågor om min coupé 95:a ! Undrar lite om de går att klippa slangen ifrån klockan som styr wastegateventilen o sen bara montera en liten pys? Eller behöver man tänka på fler saker.
    Undrar vidare oxå om det är någon som monterat öppet filter i någon coupé med den fyrcylindriga motorn.....verkar svårt att hitta något som passar direkt utan några modifieringar?
    Kör försiktigt.......Italien lover....
    Firre

  • #2
    Särås har full koll på den 4 cyl. modellen.
    Får du inte svar här inom vad du tycker rimlig tid så nås han på forumet på http://www.lazzat.nu
    Där många av oss andra också dyker upp ibland.
    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      Stefan

      Du ska inte klippa nån slang!
      Kan bli faligt på Coupén!!!!!
      Hur som helst öppet filter monterar du där orginal burken sitter...
      Ett 3" K&N sitter fint där...
      Men du bör se till att det kommer mer luft!
      Byt sedan ut ditt avgas och montera en bätre dump så är nästan allt fixat! ;-)
      Då har du fått en mycket trevligare karaktär och lite mer effekt...

      En bränsletrycksregulaor är inte fel att investera i!
      /Jimmy
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #4
        tack för tipset

        Har ett sportavgas av märke supersprint 3" med bara en dämpare bak! Så på de hållet är flödet bra! :-)
        De går alltså inte o modulera lite med wastegaten på coupe´n, utan att behöva chippa den? Finns de ngn form an knacksensor oxå på den?
        Kn filtret passar ju inte direkt utan man får ju bygga till de lite! Hittade ett föppet filter ibland en tidning ifrån europa där det fanns en ny typ av filter som var färganpassade som en trattliknande kona, men de fungerade tydligen bäst om man fick luftströmmen styrd mot konan!
        Är ju lite trångt där uppe. Hade lite planer på att göra hål i grillen med ett galler bara o sen styra luften in under lyktglaset o ta väck gummimattan som ligger där, vad tror du om det?
        Tack på förhand /stefan
        Firre

        Comment


        • #5
          Re: tack för tipset

          Originally posted by Stefan
          Har ett sportavgas av märke supersprint 3" med bara en dämpare bak! Så på de hållet är flödet bra! :-)
          De går alltså inte o modulera lite med wastegaten på coupe´n, utan att behöva chippa den? Finns de ngn form an knacksensor oxå på den?
          Kn filtret passar ju inte direkt utan man får ju bygga till de lite! Hittade ett föppet filter ibland en tidning ifrån europa där det fanns en ny typ av filter som var färganpassade som en trattliknande kona, men de fungerade tydligen bäst om man fick luftströmmen styrd mot konan!
          Är ju lite trångt där uppe. Hade lite planer på att göra hål i grillen med ett galler bara o sen styra luften in under lyktglaset o ta väck gummimattan som ligger där, vad tror du om det?
          Tack på förhand /stefan
          Supersprint har väll inte 3"? För övrigt så är dom största strypningarna framför kat och själva katten...

          Det finns knacksensor.
          Du ska inte leka med laddtrycket på en Coupé...
          K&N filtret passar jag lovar har sålt flera och dom bara kappar av burken och monterar filtret...
          Alla filter fungerar bäst om dom får kall luft och så mycket som möjligt på filter arean dom ska inte behöva suga!

          Allt som kan få in luft under huven är en bra idé!
          Ska se om jag har en bild på en Coupé med filter monterat så som jag menar... :-)

          Lycka till!
          /Jimmy Särås
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            Coupé

            Oki...är nog bara 3" i slutröret...annars så 2,5 kan tänkas ja. Den största bromsen är nog turbon i sig själv...men den kan man ju inte ta bort *garv*
            Jag väntar gärna på bild om du har.
            Jag har haft en del Saab turbos innan...o bla annat en 900 aero, som ja trimmade genom att sätta på en grupp A- turbo samt en ställbar bränsletrycksregulator samt dåtidens chippning, dvs att ändra på laddkurvan genom att ändra på apc-systemet samt förhållande till tändning....men förmodar att de är samma de gör nu med att chippa?
            Den bromsade iaf då nästan 230 hk på drivhjulen o ska då tillägga att detta var för ca13 år sedan, men...de va fortfarande en saab! :-)
            Numera är ja bara ute efter de här lilla extra som ger lite personlighet, o lite extra karaktär som du uttrycker dig, o nöjer mig med filter o avgas, samt även några fräscha 17" fälgar, vilka i sig är lite svårt att hitta! Kanske du känner till ngt bra ställe?
            M v h /Stefan
            Last edited by Stefan; 13 June 2002, 22:51.
            Firre

            Comment


            • #7
              Ny ägare av en Coupe 16V Turbo+ -94

              Skulle vilja ha lite tips om vad jag ska lägga pengarna på först. Bilen är i orginal skick... Alla pratar om pysventil att det ska vara bra för att spara på slitage i motor och turbo. Jag vill absolut sänka bilen 30 - 40 mm. Räcker det med en "sportfjädersats" eller ska man byta både dämpare och fjädrar? Luftfilter ?? Tacksam för svar...
              -= Fiat Coupé 16v Turbo Plus =-

              Comment


              • #8
                Zipzapo

                Köp en dumpventil av bätre kvalitet (spelar ingen roll om det är en öppen eller återcirkulerande på 16V Turbon) och ett K&N oppen air filter som du monterar där luftburken är idag...
                Köp sedan en väghålningssats som säljs i tilbehösr katalogen den är mycket bra och om jag mins rätt till ett mycket förmånligt pris!

                Du behöver inte byta dämpare men det kommer att bli märkbart bätre!

                /Jimmy
                mvh Jimmy Särås

                0736-996 993

                Comment


                • #9
                  KN Open air filter

                  Är det någon som vet om ett "K&N 57i Kit" passar till en Coupe turbo plus av årsmodell 94. När jag kollar i alla listor så står det bara från -95 och framåt. Så jag undrar om luftburken är av samma sort på min -94. Tråkigt att köpa ett filter som inte passar.... Det kanske finns någon som har en "äldre" Coupe som min som har bytt till K&N filter.
                  M.V.H Kevin

                  PS) Tackar och bugar för tipset om en bra verkstad i Sthlm. Jag åkte till Nisses Bilservice i Tumba och blev väldigt GLAD ....... Kanon service :-)
                  Kamrems byte för 3200Kr.. (Vissa tar 8000Kr)
                  -= Fiat Coupé 16v Turbo Plus =-

                  Comment


                  • #10
                    Så här har ja gjort
                    http://fing.phuxxx.com/Fiatbilder/fiatnya1.jpg
                    men måste fixa ett rör eller nåt som tar in mer kall luft
                    blir en glipa mellan huv och plasten/hjulhuset de hjälper väll lite iaf.
                    köppt på http://www.europadelar.se/
                    köppte även en öppen dump därifrån (Bailey Motorsport)
                    Fiat Coupé Turbo
                    Fiat Uno Turbo
                    Lancia Delta Evoluzione 1

                    Comment


                    • #11
                      FinG

                      Tack för hjälpen! Ska ringa och beställa med en gång. Det är ju lite trångt i motorrummet men hoppas att man kan fixa dit ett rör ifrån fronten...
                      M.V.H Kevin
                      -= Fiat Coupé 16v Turbo Plus =-

                      Comment

                      Working...
                      X