Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat-verkstad stockholm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat-verkstad stockholm?

    Skulle bara fråga om någon vet en väldigt pålitlig och duktig verkstad i stockholm man kan lämna sin ögonsten till och veta att personalen tar lika god hand om bilen som man själv skulle gjort (om man kunnat).
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag har haft min på Nisses Bilservice i Tumba och de är bra. Min far lämnar sin Marea där också.
    08-530 200 90

    FARC har tappat många mekaniker, om jag skulle få papper på att bara Jonas skulle röra min bil så skulle jag lämna den där men annars är jag skeptisk.
    http://www.farc.nu
    08-673 57 50

    Torvalla i Haninge har jag ingen koll på efter att polarn slutade där men skulle nog inte lämna bilen där.
    http://www.torvallabil.se
    08-707 5800

    VIA på Södermalm har jag hört både bra och dåligt om.
    http://www.viabil.se
    08-644 26 10

    Punto Auto i Trångsund.
    Tyckte de var bra i början men nu skulle jag aldrig lämna min bil dit. Lite för oseriösa för att fixa min Coupé. En Uno = ok!

    Ligger en verkstad i Nacka, efter Torvalla. Vet inget om den. Tror hans dotter håller till på Barchetta klubbens hemsida.

    De är de jag kommer på.......

    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      Verkstad


      Ligger en verkstad i Nacka, efter Torvalla. En kille där som heter jyri är ruskigt säker.
      /F/I/A/T/ Punto GT
      Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.

      Comment


      • #4
        Ligger en verkstad i Nacka, efter Torvalla. En kille där som heter jyri är ruskigt sä

        Ingen som vet vad verkstaden heter ?


        Nån som har erfarenhet av PowerCar i Årsta ?




        / Mattias
        Fiat Coupe 20v Turbo -00

        Comment


        • #5
          Det stämmer nog bra att det är paraplyflickans pappa som har verkstaden i Nacka. han skruvar Maserati, Lambosar och sånt.
          Tror nog att han är seriös.
          Gå in på barchettaklubbens hemsida och skicka en fråga på forumet så ser hon det rätt snart skulle jag tro.
          /Mattias

          www.barchetta.se

          Comment


          • #6
            "Serra Auto" som ligger i Nacka. Ska vara bra har jag hört. Lade visst mitt svar i en egen tråd förut. Bla så tar de "bara" 6.000 för ett kamremsbyte på en Coupe 20 V. I jämförelse med "större Fiat verkstäder" som tar 10-12 papp för detta så är det ju rent av billigt...

            På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
            http://www.garaget.org/?car=63213

            Comment


            • #7
              Pratade lite med Robban på VIA Bil i Stockholm idag. Han lät hälsa att de har fått mycket coupéer på senaste tiden vilket resulterade i att de har blivit mer vana och mindre tidskrävande när något måste göras som tex. kamremsbyte eller kopplingsbyte mm. Detta gör att priset på arbete sjunker... (oftast det som kostar mest)

              Så ni som behöver en bra verkstad i Stockholm hör med VIA Bil på Södermalm. Detta gäller inte bara coupe så klart!
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Re: Ligger en verkstad i Nacka, efter Torvalla. En kille där som heter jyri är ruskigt sä

                Originally posted by Materik
                Ingen som vet vad verkstaden heter ?


                Nån som har erfarenhet av PowerCar i Årsta ?




                / Mattias
                Jag har lämnat in Punton på kamremsbyte på PowerCar. Inga problem, ganska bra pris var det också. Nån annan här på forumet hade lämnat in sin Coupe rembyte där, den gick av ganska omgående och det blev tydligen mos. PowerCar var inte så sugna på att ge ersättning. Så något entydigt svar är svårt att ge.
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Martin
                  [B

                  Torvalla i Haninge har jag ingen koll på efter att polarn slutade där men skulle nog inte lämna bilen där.
                  http://www.torvallabil.se
                  08-707 5800

                  Lurade mig 1988 vid köp av en croma som dom nybörjarna (då) hade lekt med som tj. bil,
                  fick ett bra pris med urplockad sereo men skador på höger flygel som jag missade blev aldrig snyggt lackaderad osv.

                  :::Ingen bra erfarenhet av Jan Key och Peter Sved för mig

                  VIA på Södermalm har jag hört både bra och dåligt om.
                  http://www.viabil.se
                  08-644 26 10

                  :::Robban e seriös tycker jag

                  Punto Auto i Trångsund.
                  Tyckte de var bra i början men nu skulle jag aldrig lämna min bil dit. Lite för oseriösa för att fixa min Coupé. En Uno = ok!


                  :::Refererar till läge med min bil som varit en sväng hos punto auto för lackning och mont av nya fälgar med hjul även hjul inställning.................


                  Läget just nu:

                  Kvarstående brister.

                  framvagn: hjul ej i linje skillnad ca. 1cm. (v-framhjul bakom de högra! )

                  hjulställ: skrapljud, knak (ofta vid högersväng) ev. dammskydd v. Framhjul (löst, låg mot bromsskiva)

                  baklucka: h-hörn ej i linje med kaross.
                  • Samt gummilist sitter fel (räcker ej runt)

                  kofångare bak: svart lackeras blått.

                  baklyktor höger sida: lack i springa runt lampor. (droppar)

                  underrede: lyftmärken på bägge sidor, framför framstolar (golv upptyckt osv.)

                  få se hur det slutar!!!!

                  ....... [/B]
                  Last edited by pazzo; 13 June 2007, 15:56.
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Jag servar min hos AR-Bil på Gärdet. Det är ju i grunden en Alfa verkstad. Har alltid funkat bra.
                    Porsche Boxster S 2002

                    Comment


                    • #11
                      AR-Bil på Gärdet är det bästa alternativet för min smak !
                      Har anlitat dom i 15-åsr tid med både Fiater och Alfor och har alltid varit ruskigt nöjd , dom är kunniga , hjälpsamma och alltid trevliga ...
                      Däremot skulle jag aldrig köpa en bil som har varit inne hos Power car , vi har haft en bil som förra ägaren använde sig av Power car , följden var kamremsbrott eller rättare sagt spänrullen sprack tack vare att den inte var bytt men fakturerat och det efter 300 mil och då tog Power car inget ansvar utan hotade med advokat mm.mm. dessutom allt annat som dom hade gjort med bilen tidigare fick både jag och AR-Bil åtgärda efterhand så...

                      /Juha
                      ALFA 156 SW V6 -00 Silver
                      ALFA 155 V6 -93 Mblå(svart)
                      ALFA 75 2,0 TS -89 Silver
                      DUCATI Monster
                      FERRARI Testarossa Röd

                      Comment


                      • #12
                        Håller med om att AR-bil ger ett väldigt trevligt bemötande och åtgärdar ev. fel. Gjorde kamremsbytet på GTn där och de lämnade ifrån sig bilen med tändningen typ 25grader fel eller hur mycket det nu var utan ett ord.... kan ju säga att bilen gick minst sagt illa och i mitt tycke skulle de inte lämnat ifrån sig bilen (tomgången var...hmm.... orolig.....). Men de fixade felet (tror det var 3timmars felsökning) utan problem eller tjafs. Enda frågan de hade var varför jag ställt tändningen så, eller vad det var för klåpare som varit och ställt om den Ser man inte upp så flyttar man tydligen den givaren vid kamremsbyte.

                        jobbigaste jag varit med om från verkstad var när jag bytte coupens ventilkåpspackning på gamla FiatAlfaRomeoCenter (nedlagt sedan några år). Satt 1.5meter från bilen när jag hörde en av bultarna gå av när killen drog åt, tog honom 2.5timmar att få bort bulten ur blocket, spräckte ena hörnet på kåpan och limmade dit den. Skyllde sedan allt på mig (tror jag hade tappat kåpan tidigare och bulten var ju riktigt utmattad, det var därför den gått av) så det var bara att betala 2.5timmars arbetstid för bytet..... fick senare ny kåpa gratis genom generalagenten med hjälp av via bilservice. Visade sig också att den bulten som varit avdragen inte längre hade några gängor att fästa i, de var bortborrade. Synd att FARC lade ner faktiskt, det var bra att veta var de mekanikerna höll hus så man kunde undvika dem
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Jag har pratat med de på AR-bil idag och priset de tar för kamremsbyte till en 20vT, inkl byte av spännrem, är 5000:- .
                          Sen nämde han något om att drivremmen inte byts och kostar isåfall extra, men har den något med kamremen att göra?
                          Det låter väldigt billigt i alla fall, någon mer som har erfarenhet ifrån AR-Bil i Stockholm? Känns som det blir till att boka tid där snarast..

                          84jr0: Pratade med dem på VIA-Bil idag och mekaniken bara skrattade när han skulle säga priset för kamremsbyte till mig. 16 000:- ligger det på. Så ovasett om de blivit vana eller inte så vill dom ha en ruskigt saftig slant.
                          Last edited by FloRic; 10 July 2007, 13:09.
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • #14
                            Verkar vara lite begreppsförvirring här.
                            Drivrem??? = balansaxelrem ?
                            Spännrem???? = generator/servorem ?

                            Förutom kamremmen måste du byta balansaxelremmen när dom ändå är där. Det tar 0 arbetstid, bara material. Allstå byt alla remar OCH eventuella kullager/spännrullar, materialkostnaden är löjlig jämfört med arbetskostnaden. Sen tror jag att dom misstagit sig på 16v och 20v när dom gav priset men det är deras problem. Offert är offert.

                            Vad gäller VIA så tar dom i rätt bra när dom offererar timmar ibland. Det är "worst case scenario" som gäller och iofs dom ska ju överleva, men dyrt blir det.
                            Den enda verkstad jag enbart har bra erfarenheter från och inte hört negativt om, förrutom Novisen här uppe, är AR.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TurboB
                              Verkar vara lite begreppsförvirring här.
                              Drivrem??? = balansaxelrem ?
                              Spännrem???? = generator/servorem ?

                              Förutom kamremmen måste du byta balansaxelremmen när dom ändå är där. Det tar 0 arbetstid, bara material. Allstå byt alla remar OCH eventuella kullager/spännrullar, materialkostnaden är löjlig jämfört med arbetskostnaden. Sen tror jag att dom misstagit sig på 16v och 20v när dom gav priset men det är deras problem. Offert är offert.

                              Vad gäller VIA så tar dom i rätt bra när dom offererar timmar ibland. Det är "worst case scenario" som gäller och iofs dom ska ju överleva, men dyrt blir det.
                              Den enda verkstad jag enbart har bra erfarenheter från och inte hört negativt om, förrutom Novisen här uppe, är AR.
                              Ska ringa upp dem igen och säkerhetsställa vad det är som ingår och vad som inte ingår. Angående priset, kan dom ändra på det i efterhand även fast de redan gett mig en offert eller ska jag säkerhetsställa med dom att det verkligen är 20vT det gäller och riskera högre pris?

                              EDIT: Kollat upp det nu och ska be dem skicka brev med pris och vad som ingår. Har jag det brevet så jag mitt på det torra.
                              Last edited by FloRic; 10 July 2007, 14:30.
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment

                              Working...
                              X