Announcement

Collapse
No announcement yet.

grenrör / pinnbult...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • grenrör / pinnbult...

    Edit: flyttade denna tråd hit eftersom den utvecklats till ett projekt med lite oväntade vändningar! :-)

    ----------------------------

    Tjänare, har nu monterat isär min fina Coupe och hittat - 3 (tre) olika sprickor i mitt grenrör, förutom att det läckte mot topplocket. Detta trots att det verkar vara det nyaste (extra förstärkta) grenröret.. (nån som kan bekräfta det?)

    Här en lite suddig bild: http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...4&type=picture

    Nu gäller det bara att hitta billigaste stället för nytt grenrör..(?)
    Last edited by per; 15 November 2005, 02:41.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    det är det nya förstärkta grenröret.

    Men är du säker på att sprickorna går rakt igenom? Ser inte ut att finnas mycket sotrester kvar vid sprickorna. Eller så är det kanske bilden som luras lite.

    När jag bytade min grenrörspckning så såg jag några småsprickor som jag trodde kanske var allvarliga men där fanns inget sot eller nåt.


    Fast grenrörspackningen var väldigt trasig. Skumt tyckte jag när den verkade vara av superb kvalitet.
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Ok tack för svaret!
      Det verkar inte som om de går helt igenom överallt, det är lite vitt runt en av sprickorna och lite lite sot runt en annan.
      Men jag drog slutsatsen att de lär växa.. Men man kanske kan chansa på att det håller menar du?
      Last edited by per; 3 October 2005, 10:47.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        En fråga: går det att laga?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          De där grenrören kan böja sig lite och läcka runt packningen om jag inte förstått det helt tokigt, kanske därför den var rätt trasig mojo?

          Edit, en del som försökt laga, men det verkar inte hålla så länge.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Hur ser man att det är det "nya" grenröret? Vad kostar det hos Fiat? Tycker min bil tickar lite vid kallstart, försvinner efter nån minut.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              De nyare (kom ca '99) har extra stor förstärkning längs/ovanpå 5:e röret.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                om du inte redan har monterat tillbaka grenröret med ny packing och sett om det blivit någon skillnad i ljud så hade jag först gjort det.

                För mig som student så var en stund i garaget lättare än att lägga ut pengar på nytt grenrör.

                Jag hade provat att montera tillbaka och se hur det funkar och om det funkar hur länge det håller. Jag tror du har liknande "sprickor" som jag hade i mitt grenrör. Jag bytte packningen som var sönder och så förvann tickandet.


                Att man inte kan svetsa gjutjärn så att det håller är bara båg.

                en bekant till mig har svetsat hela sitt liv 40 år erfarenhet i princip.

                Han säger att man kan ordna gjutjärn precis som allt annat men bara att det är en mer komplicerad svetsning.

                Viktigt var skära ut fina "spår" vid sprickorna. Upphettning som bara den skall vara varmt varmt varmt. Speciella pinnar för just gjutjärn. Sen var det viktigt som bara den att den inte fick svalna som den vill naturligt utan det skulle gå sakta sakta sakta. Ett ekonomi sätt var att gräva ner sand.

                Nu vet jag itne exakt hur han skulle gå tillväga var ju några år sen det var på tal.

                Men jag är av tanken att ger man grenröret till en riktig innarbetat svetsare så kan han få det att hålla.

                I värsta fall per istälelt för dom 3-5000 som ett original grenrör kostar kand u ju be någon svetsa ett finare och värre grenrör för samma pengar. Finns många som gör vackra och hållbara jobb runt om i sverige för bra priser.
                före detta coupe trimmare
                pimpig cadilacc deville
                Sv1000s C-Ö

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mojo
                  I värsta fall per istälelt för dom 3-5000 som ett original grenrör kostar kand u ju be någon svetsa ett finare och värre grenrör för samma pengar. Finns många som gör vackra och hållbara jobb runt om i sverige för bra priser.
                  Grenrör till turbomaskiner brukar vara lite småstruligt att fixa "billigt".

                  Har du några tips?
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    OK. Lutar åt att jag prövar ditt förslag Mojo, att montera det igen med ny packning. Det är ju ändå där det läcker!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Ante:

                      Kan vara ventilerna som antingen är felinställda lr lite taskigt
                      smörjda.. gör en motorsköljning hos någon av firmorna runt
                      om i sweden...kostar inte så farligt och gör motorn piggare =)
                      Ticket brukar försvinnna då oxå
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Turbo; jag tror 20V har hydrauliska lyftare, så det är avgaset som tickar 99 gånger av 100..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per
                          .......20V har hydrauliska lyftare.....
                          Jo, det är jag övertygad om.

                          Panda 169

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Turbo; jag tror 20V har hydrauliska lyftare, så det är avgaset som tickar 99 gånger av 100..
                            Stämmer bra det, alltså den har hydraliska lyftare.

                            Skall ta en koll och se om man se några sprickor. Det luktar inte avgaser i alla fall. Kan vara jag som är känlig också, låter ju inte så mycket om man skall vara ärlig. Gissar att det låter rätt högt om röret är sprucket?
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • #15
                              Det blir liksom ett knackande ljud från grenrören, vid gaspådrag.

                              Har pratat med AutoAlfa nyss, de trodde inte det fanns så stora chanser att svetsa, den gången det gjordes (hos en etablerad duktig svetsare) hade allt liksom krökts och hela grenröret fick planslipas efteråt.
                              Han trodde oxå man kunde köra en stund till med små sprickor, så länge de inte hörs.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X