Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränsleförbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränsleförbruk

    Har någon koll på vad en 20V Coupe drar var allmänt nyfiken.
    Wannabe Fiat åkare

  • #2
    Första tankningen..

    ..skedde i helgen, då drog min precis under litern. 53 mil på 51 liter, hyfsat blandad körning.

    Ungefär som en Uno Turbo med andra ord!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      jag har kört 0.9 som lägst med min 20VT, normalt ligger jag på 1.2-1.3
      /Peter

      Comment


      • #4
        Var och kollade på EM i historisk racing på anderstorp vaknade sent så det var ganska olaglig fart hela vägen dit och på vägen hem mer laglig fart och min bravo HGT tog 0.78 lite impad faktiskt.
        Webbmaster på www.modsport.just.nu

        Comment


        • #5
          Senaste noteringen imorse när jag tankade var 0.89 l/mil. 2/3 är landsvägskörning i någorlunda laglig fart, 1/3 stadskörning. Bilen en 20VT med K&N-filter.

          /Janne

          Comment


          • #6
            Jag har nog rekordet än så länge, körde en långkörning mestadels 90 väg och höll hastigheten skapligt och fick en förbrukning på ca 0,7!
            Det är ju inte varje gång man får så låg förbrukning men det brukar ligga under litern!
            /Tony
            SDE Racing
            Coupe 20VT-97 under konstruktion
            Marea Weekend HLX-97 påställd
            Punto 75 SX-98 påställd
            Tipo 1,4ei-94 såld

            Comment


            • #7
              Mitt rekord var när jag köpte/hämtade bilen i Landvetter och körde hem den till Stockholm. Ösregn, sen höstkväll, okänd bil. Tror inte jag var över 100 en enda gång. Halva tanken var kvar när jag kom fram! Det blir neråt 0.6 l/mil. Tyvärr glömde jag mäta och nu kör jag inte såå lugnt längre.

              /Janne

              Comment


              • #8
                Vill ni höra lite skvaller...
                Min Alfa 156 V6 drar ungefär 0,8 med min körning!!!!!!
                DET ÄR IMPONERANDE!
                Min Coupé drog innan monster trimm runt 0,85-0,9 men det är en 16V Turbo...
                Sämst av alla min Bravo HGT den brukar alltid vilja ha liten (1,0).... Så hur gör du Racemaster?

                För övrigt min Uno drar 1,3-1,35 med hur mycket soppa påstält som det går! :-)

                Tipon jag hade som nu Basti äger en 2,0 16V drog ungefär 0,9 under 4 månader....

                Marea 1,8 drog ungefär 0,9 men då hade jag precis tagit körkort...

                Det är lite av vad jag har att dela med mig av! ;-)
                /Jimmy
                mvh Jimmy Särås

                0736-996 993

                Comment


                • #9
                  Åkte till norrland i helgen, körde 58mil på vägen upp och då drog den ca 0.75 l/mil. Tankade 43 liter när jag var framme. Helt okej tycker jag, stora delar av sträckan var ju 140-150 . Fast 6:e växeln borde ju göra sitt till eller ?

                  Men fan vad en del kör illa, ska inte säga att jag kör bäst för det gör jag inte. Men ibland undrar man vad vissa tänker med, trodde jag skulle fåse en riktigt otäck smäll när en Merca kör om en lastbil strax innan en vänsterkurva, det kommer en lastbil från andra hållet och alla tre möts. Lastbilarna tvingas ut och kör nästan av vägen och Mercan försöker klämma sig mellan. Farligt när man överskattar sin bil. På det sättet är Coupen underbar, omkörningar går blixtsnabbt och säkert.

                  / M
                  Fiat Coupe 20v Turbo -00

                  Comment


                  • #10
                    16 V

                    Fick höra att det var en killa som hade kört på 0,6 med sin 16V Coupe kan detta stämma eller är det bar bullshit????
                    Wannabe Fiat åkare

                    Comment


                    • #11
                      Ja det kanske inte var en Turbo? De utan borde va snåla.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        finns det 16V med eller utan Turbo?
                        Wannabe Fiat åkare

                        Comment


                        • #13
                          Jimmy

                          Håller man jämn hastighet långa sträcker så drar bilen mindere soppa den orkar långt ner i varv. Men om din HGT tog runt litern milen så beror det nog lite på hur man gasar och vilken växel man ligger på. Det mesta jag har varit upp i bränsle förbrukning är 1.0 och då var det mycket stads körning med MÅNGA race vid trafik ljusen. Men har slutat med race vid röd ljus det är roligare när det svänger.
                          Webbmaster på www.modsport.just.nu

                          Comment


                          • #14
                            Crille:

                            Det har alltid funnits versioner utan turbo:

                            1993-96
                            1. 2.0 16V
                            2. 2.0 16V Turbo

                            1996-2000
                            1. 1.8 16V (alltså Barchetta-motorn)
                            2. 2.0 20V
                            3. 2.0 20V Turbo

                            Fast alla har ju inte tagits in i Sverige, som vanligt. 16V-versionen togs dock in ett tag -96, om jag inte minns helt fel..
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Jakten på decilitrarna går vidare . Av ren nyfikenhet försökte jag köra så snålt som möjligt ner från norrland. Var tvungen att stanna några gånger efter vägen och göra ett par omkörningar när turbon gick för max men annars var det ett ägg under gaspedalen. 55.5 mil på 39.20 liter = 0.71 L. Kanske kan komma under 0.70 men jag orkar inte mer nu, har aldrig blivit omkörd så mycket .

                              / M
                              Fiat Coupe 20v Turbo -00

                              Comment

                              Working...
                              X