Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av sänkt punto på vintern?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfarenhet av sänkt punto på vintern?

    Behöver byta stötdämparna på bilen, en av dem läcker olja, så jag antar att det inte kan vänta till våren. Hur är det att köra med sänkt bil på vintern? Tror att de sänker 4.5cm, bör man vänta med att sätta på fjädrarna till våren då, kanske tillochmed sätta på nya originalfjädrar så länge (om de nu inte kostar hur mycket som helst)? Har dålig koll på hur låg bilen blir, med tanke på trottoarkanter och snömodd osv.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Sänkt

    Min är sänkt och är ganska låg och jag har då inte märkt några som helst problem på vintern , kan tillägga att sänkningsfjädrarna fram är kapade ytterligare ett varv då jag inte tyckte att den var tillräckligt låg, bak är den så låg att bakskärmen går ner 2-3 cm över däcket, höga trottoarkanter kan dock vara lite problematiskt , då menar jag hööööga.
    vila idag , imorgon kan det vara försent

    Comment


    • #3
      Måste fan ha sveriges lägsta om ingen annan har problem
      Åka på vintern e lika roligt som att köra snöplogen själv.
      Funderade i vintras på om jaag skulle börja fakturera vägverket
      för snöröjningen till och från jobbet.
      Sen att vägverket envisas med att sätta fartgupp på alla möjliga och omöjliga ställen e ju inte bättre.
      Om man måste åka omvägar för att det finns fartgupp så spar man inte på miljön direkt.
      Vissa gupp e så höga att det lönar sig att köra på trottoarkanten i stället det gör mindre skada på underredet
      4,5 cm sänkning borde inte göra nån skada men 6cm och 15tumare gör det
      Last edited by unograle; 12 October 2005, 10:59.
      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
      Lancia Delta Integrale(race)
      Uno Turbo(race)

      Comment


      • #4
        Tja, kan väl sätta på OE fjädrarna igen fram till våren antar jag. Vill ju inte göra någon arbetslös på vägverket ;-) Kan ju kolla med tumstock hur mycket luft det blir kvar om man sänker ner den. För det är väl ingen fara att inte sänka om man sätter på t.ex. bilstein avsedda för att gå med lägre fjädrar?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Bild av hur det ser ut..(under körning e det också)
          Attached Files
          Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
          /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
          Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
          Lancia Delta Integrale(race)
          Uno Turbo(race)

          Comment


          • #6
            Njaa det beror lite på man vill ju inte att dämparna tar i ändstoppen vilket dom inte borde göra om bilen står still.
            Men under körning så rör sig ju dämpen inte bara neråt utan uppåt också så kolla någa så det finns åtminstånne ett par centimeter kvar till ändläget.
            Sänker du inte mer än 4,5 fram så ska du nog klara vintern i alla fall.
            Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
            /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
            Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
            Lancia Delta Integrale(race)
            Uno Turbo(race)

            Comment


            • #7
              unograle

              min är lika låg som din och jag har då inga problem under vintern, i och för sej vet jag inte var du bor och om dom aldrig plogar vägarna där du bor eller om du kör med kassa vinterdäck men den ser ju inte exremt låg ut.
              vila idag , imorgon kan det vara försent

              Comment


              • #8
                Går det att se på bilderna hur mycket det sänks? Tittade på kartongen och hittar inga nummer, men tog bilder på dem, en fram och en bak. På jamex hemsida finns det tydligen en som sänker 35mm, och en som sänker 50mm. 50 låter lite mycket....
                Attached Files
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Re: unograle

                  Originally posted by Kaxe
                  min är lika låg som din och jag har då inga problem under vintern, i och för sej vet jag inte var du bor och om dom aldrig plogar vägarna där du bor eller om du kör med kassa vinterdäck men den ser ju inte exremt låg ut.
                  Jag bor i Stockholm The Capital of bad speedbumps, och snöröjning vad e det vi bor ju i storstan där det aldrig snöar

                  Bilen e så låg att man får använda skruvdomkraften för att få in garagedomkraften och skulle jag sänka den lägre än då skulle jag inte ta mig ut ur parkeringsgaraget pga för stora vinklar
                  på nerfarten.

                  Funderar på att sätta dit coilovers i stället, lättare att hitta rätt fjädrar och det går att justera höjden till det som e bäst för stunden.

                  Vet inte vad du menar med kassa vinterdäck och vad det har med höjden att göra??
                  Mina e nya dubbfria 175/55-15 och det e precis vad som fick plats utan att ta i skärmen när det e gropigt.
                  Last edited by unograle; 21 October 2005, 08:57.
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment

                  Working...
                  X