Announcement

Collapse
No announcement yet.

5-56 skala 1:8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 5-56 skala 1:8

    Universaloljan nummer ett, 5-56, duger till det mesta här i världen, men nu tänkte jag smörja ett lås-lager till min lille etanol-bil. Någon har med massor av utropstecken sagt att 5-56 inte hör hemma i en motor, är det för att den inte klarar värmen, tro? Lagret sitter på vevaxeln till motorn, så det blir ju rätt varmt där. Mitt förra lager låste åt alla håll och kanter (p.g.a. värmeutvecklingen har jag hört, glömde smörja), vill inte råka ut för det igen.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    jag tror inte 5-56 har dom smörjande egenskaper som du är ute efter!

    kolla på www.femtedelen.pp.se
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Prova nån helsyntetolja, teflon pallar bara Max 250 C
      men blir det inte varmare så kör på det !
      5-56 innehåller för mycket lacknafta för att uppnå god smörjning i längden = torkar ut, sen rostar det !

      / Hur mycket nitrometan har du I ??? 5 % eller mer ?
      Inte för mycket bara, måste ha olja i för smörjningen.
      Oljan i soppan = smörjande !

      Last edited by Håkan; 12 June 2002, 23:18.
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        Köper färdigblandad dunderkrut med 16% nitro. Mestadels syntetolja, men lite risin för att det leder bort värme bra, eller i alla fall bättre. Allt enligt säljare, som man givetvis skall lita på.
        Har storbil på verkstad, skall be om lite spillolja när jag hämtar :-)
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Jasså 16 % Nitro.
          Tror sig FAN att lagret skär då !
          Det blir alldeles för varmt !
          SMÖRJNING ska det till i 2 taktare !

          Lita aldrig på säljare de vill bara sälja NYA MOTORER !
          Flög själv med en Hirtenberger 6.5" Gold cup
          (15 år gammal motor stil going strong)
          gammal racermotor med 5 % nitro i Ricinblandningen flög skiten av alla på fältet då.... varvade 19000 då.
          Motorn går mycket bra än !, sist var det 3 år sen man va ute o flög :-(... en bil hade varit kul, men bil varvar mer + sämre kylning e ju det stora problemet.

          Läs på !
          http://www.algonet.se/~gardstad/syntet.htm
          Last edited by Håkan; 13 June 2002, 09:52.
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            Jo, det är väl en del nitro. Men om man inte har en turbo får man väl ladda bensinen istället :-)
            Har inte klippt hål i karossen än, så jag kör väldans fet bränsleblanding dessutom, för att inte få för varm motor. Borde nog byta glödstift också, nu när det är varmt ute....

            En gammal arbetskamrat har också flyg, men han anser att man inte skall ha något nitro i bränslet alls. Lite svårare att starta och kanske inte rikigt topp-varv, men han anser att det inte riktigt behövs ändå.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Då ryker den gott :-/
              Angående flyg.
              Helt riktigt, motorerna håller längst utan,inget snack om det !

              De få % nitro i min blandning = 5%... förvandlade en redan stark, högvarvande motor till ett vild bålgeting.. Går dåligt men fort att flyga med full gas, får nästan ha full dyk då ;-) = broms.
              Rakt upp går det fort !
              Last edited by Håkan; 14 June 2002, 09:21.
              Fiat for FUN

              Comment

              Working...
              X