PDA

View Full Version : Uppfräschning PuntoGT

novisen
25th October 2005, 15:59
Tja, kan ju alltid stoppa in vad som planeras, kanske blir verklighet då... ;-)

*Nya stötdämpare, ett måste. Oljan i vänster framdämpare ligger numera på garagegolvet, gör inte så mycket nytta där.
*Sänksats. Kommer också att åka på, har redan fjädrarna hemma.
*Ny turbotrycksmätare, Phantom från Autometer, -30tumkvicksilver (eller vad det nu var för skala) till 30psi för maximal upplösning. Större utslag på visaren och motsvarande 0.05bar (ca) gradering på 30psi istället för 2bar. Viktigt viktigt ;-)
Beställd
*Catchtank för vevhusventilation med K&N oljefilter på toppen för att inte smutsa ner insugsrör och allt annat. Beställd.
*Armval PRV för att slippa vara nervös för 2bar laddspikar,
Beställt.
*SEB-chip för lite mer mustanger under huven, ca 30 stycken till trycker de visst ner. Vet inte om jag kommer att sätta det i bilen eller i bokhyllan än. Blir nog bokhyllan i några månader till att börja med, får se hur det matchar övriga prylar där.
Beställt
*Samco luftrör och vaccumslang i gult, blir snyggt. Får se om man har slut på pengar innan man kommer hit dock.... men det skall nog hitta hem innan våren.

Vet inte om det är rekommenderat, men funderar på om det kunde vara läge att byta tändkablar också, de är trots allt 10år snart, som allt annat på bilen....

Hade varit skoj:
TarOX-bromsuppgradering. Tror att det var 10-kolvsok (låter mycket, måste läst fel), skivor, belägg och stålomspunna bromsslangar. Det hade varit skoj, såg ut att kunna stanna bilen rätt bra de där bromsarna. Fast skivor och belägg från tarox samt stålomspunna slangar sitter redan på bilen.

TurboNimitz
25th October 2005, 16:44
glöm inte posta bilder ;) får vi några på utgånsprojektet??

novisen
27th October 2005, 08:44
Skall se om man kan fixa fram något i helgen....

PRV:n kom i går och otålig som man är tänkte jag sätta dit den imorse innan man körde till jobbet. Men att försöka ställa in turbo-trycket i rusningstrafik i stockholm.... kändes liksom lite onödigt :-D

novisen
28th October 2005, 20:43
Tja, då var PRV:n installerad i bilen, det enklaste jag gjort bortsett från att byta till vinterdäck (ääää... inte säker på om det är enklare att byta däck, om jag skall vara ärlig.....)
Jisses vad den laddar på. Ställde den på ca 0.9bar enl. EQUU-mätare, så det hamnade på 1-1.05bar ungefär. Har för mig att det är lagom tryck för standardmapp. Ger fullt laddtryck tidigt, och det bara pinnar iväg... med EBV:n fick jag nog ca 0.5bar med ½-3/4 gas och den segade sig upp mot 1.2bar om man tryckte gasen i botten, nu har jag nog ställt tryck vid ½-gas och trycket flyger upp på ett helt annat sätt. Men det viner forttfarande under tryck, trodde att det var EBVn som öppnade tidigare, får väl ge mig på nya slangar och se om det hjälper, annars är det väl bara turbon som låter. Körde med lite tryck och hörde hur det visslade i dumpventilen, så det blir att sätta tillbaka den till "fiat-style", tydligen mer än 0.5bar mer tryck utanför plenumet om man inte ger full gas, så den öppnar en aning.
Så nu är det bara till att vänta på övriga delar. Ser fram emot det. Räknar med renovering av motor innan årsskiftet :-D Full gas framåt!

Freddan72
28th October 2005, 21:51
Rolig läsning Novisen.

Vilken typ köpte du och vad kostade det totalt (pryttel+frakt)?

novisen
29th October 2005, 10:26
Köpte en Armval PRV från Cosmograph på FCCUK, totalt 350:- ink. frakt. Men man kan inte ställa trycket på mer än 1.3bar i grundutförande. Räcker för mig dock. Med chippet skall trycket upp 20% till.... är det linjärt med vridmomentet? 20% mer vridmoment? Skoj :-D

novisen
2nd November 2005, 11:10
Har fått ytterligare ett paket på posten..... Undrar vad det kan vara som kommit.... ;-)

novisen
2nd November 2005, 18:11
Så har man då hämtat ett paket på posten....

novisen
2nd November 2005, 18:12
med lite fler lådor....

novisen
2nd November 2005, 18:14
som gömmer....

novisen
2nd November 2005, 18:26
Bild på bilen från i somras, PuntoGT i standardutförande, från 1996, snart 10års juileum... (bakdäcken fick faktiskt också nästan fira 10års jubileum, pirelli är hållbara däck, eller hur det nu var ;-) )

novisen
2nd November 2005, 18:27
Och instrument.

novisen
2nd November 2005, 18:28
Tycker faktiskt bättre om den här ratten än den som satt i coupen, känns bättre att hålla i.... Och så lite svag för vit instrumentpanel. Tror att den där tryckmätaren kommer att sitta som en smäck i bilen. Och lite skoj att se hur mycket olja man får i catch-tanken, inte för mycket hoppas jag, den är dyr!

novisen
2nd November 2005, 18:31
Har ju bytt ut dumpventilen också, den där svarta plastsaken kan man ju inte ha i bilen, det duger inte. Och eftersom man inte kan bestämma sig så får man väl ta två och jämföra ;-) Den ena är en FMDV006, den andra en FMCL007, om jag inte minns fel på beteckningarna. Samma flowrate i båda och intern kolv/fjäder för övrigt, om någon undrar.

novisen
2nd November 2005, 18:33
En lite taskig bild på motorutrymmet. Det skall tvättas väääldigt försiktigt till våren, 10 år gammal smuts nästan.

novisen
10th November 2005, 08:14
Stötdämpare beställda, får se när de behagar dyka upp. Passade på att köpa en garagedomkraft på Volvo också, lyfter visst 50cm och tål 2250kg (lyckas man hitta mittpunkten på bilen kan man ju hissa upp hela på en gång :-D ), och fjäderspännare från micro. Så då borde man väl ha vad som krävs för att få på allt när sakerna kommer hem.

Czappa
3rd December 2005, 04:13
Originally posted by novisen
En lite taskig bild på motorutrymmet. Det skall tvättas väääldigt försiktigt till våren, 10 år gammal smuts nästan.
Och här är en bild på mitt motorum som oxå har 10år gammalt skit. Ursäkta bildkvaliten, tog den utan blixt så den är lite skakig.
Får sig nog en tvätt till våren.

novisen
9th December 2005, 12:39
Har just hämtat mina fina nya stötdämpare. Tror att jag vet vad jag skall ägna helgen åt :-D Enda nackdelen är väl att jag vill byta hjullager fram också, och då blir man väl tvungen att plocka ner det hela en gång till. Fast det borde väl gå lätt en andra gång hoppas jag.
Men en fråga: Bilen skall stå på marken när man drar åt muttrarna för att inte dämparna skall belastas snett. Hur i hela friden skall man komma åt då???? Skall man verkligen vara tvungen att hyra in sig på OK bara för den sakens skull, eller har någon något bra tips på hur man skall göra? Köpa 4 leca-block att ställa ner bilen på? Byta alla fyra först och sedan ner och dra åt dem samtidigt?

Czappa
9th December 2005, 18:05
Dämparbytet fram påferkas inte av det. Men ska du byta länkarkar och bussningar så kan det med fördel "står på mark".

novisen
9th December 2005, 19:23
Tja, bussningarna gick ju inte att byta i bärarmen, hela armen måste bytas ut *suck* Tror att man skulle behöva det, men har inte råd nu. Får bli en senare fråga. Lite klonkande kan man väl stå ut med, och sjungande hjullager..... Skall byta bussningarna till krägningshämmarna också, så småningom.
Men det står i verstadhandboken OCH på en separat lapp på dämparlådorna att bilen skall stå med full last på marken innan man drar åt bultarna för att de inte skall lastas snett.... Läser man det en gång kanske man kan ignorera det, men 2 ggr... vet inte... (Nåja, i verkstadhandboken står det hur högt över marken skärmkanten skall vara +/-0.5cm eller vad det nu var innan man drar åt. Knepigt att få det rätt om man sänkt bilen en 4cm... ;-) )

edit: Var ute och kände lite på grejjerna, kändes som julafton. Men usch vad nerväst, fattar inte hur jag skall våga ge mig på att skruva på bilen.... hoppas att det löser sig när man väl hissar upp den och börjar skruva lite.... *huuuuu nervös*

novisen
11th December 2005, 11:40
En dämpare på... nästa gång jag nämner att jag tänker skruva själv, påminn mig om att låt bli.... fyyyy......

Czappa
11th December 2005, 11:55
En dämpare på... nästa gång jag nämner att jag tänker skruva själv, påminn mig om att låt bli.... fyyyy...... :-)

unograle
11th December 2005, 12:15
Om du tar av hjulen och ställer pallbocken under hjulupphängningen
så blir det ju som om den står på backen fast lite högre ;)

Lite bättre än att ställa bilen på bromsskivorna och försöka komma åt..:)

Ps se till att du pallar upp den stadigt och gärna i alla fyra hörnen.

mvh Nalle

novisen
11th December 2005, 18:13
Tror du att det är viktigt Unograle? Struntade faktiskt i det och skruvade åt ändå, tyckte att den kan ju inte röra sig i vinkel, allt sitter ju liksom fast i de hål som finns (tänkte också på att ställa den på bockar för att komma åt annars). Tänkte att det kanske mest var för bilar där man kan ställa camber? Bytte bara fram, hade inga nya bultar bak så vågade inte försöka ta bort dem, sitter förmodligen fast rostade.

Skall hoppa ner i badkaret nu med en single malt, tycker att jag gjort mig förtjänt av det i helgen :-D Rapport kommer med förhoppnignsvid lite bilder.....

unograle
12th December 2005, 18:53
Tänkte mest på krängningshämmarn när man byter bussningar
va det gäller fjäderbenen så går det inte att få det så fel.

Ps Länkarmar fram kostar ca. 600kr st om jag tar dom från jobbet

Czappa
13th December 2005, 04:25
Tror du att det är viktigt Unograle? Struntade faktiskt i det och skruvade åt ändå, tyckte att den kan ju inte röra sig i vinkel, allt sitter ju liksom fast i de hål som finns (tänkte också på att ställa den på bockar för att komma åt annars). Tänkte att det kanske mest var för bilar där man kan ställa camber? Bytte bara fram, hade inga nya bultar bak så vågade inte försöka ta bort dem, sitter förmodligen fast rostade.

Skall hoppa ner i badkaret nu med en single malt, tycker att jag gjort mig förtjänt av det i helgen :-D Rapport kommer med förhoppnignsvid lite bilder..... ca: 15 min per sida!

novisen
13th December 2005, 09:46
15 minuter för att byta bak hoppas jag, inte fram! Väntar på ny krage för skydd av kolvstången på ena framdämparen samt nya bultar bak, sedan är det bara att gå på igen ;-)
Låter nog bli att skruva om fästena då, kan bara inte tänka mig att det skulle spela någon roll. Om någon är av annan uppfattning säg gärna till ;-)

Kan ju säga så här till att börja med:
1. Ja, man märker skillnad. Ena dämparen var luftfylld, den andra bubblade det i, så det var nog på väg att släppa i den också.
2. Det finns en anledning till att man valt ett jobb bakom en dator, behöver bara påminnas om det ibland.
3. Man glömmer rätt snabbt det jobbiga, börjar kännas rätt kul att ha bytt själv faktiskt... :-D

novisen
15th December 2005, 08:30
Känslan av att allt bara var jobbigt i garaget har släppt en del nu, så snart är man väl på G och skall skruva igen ;-)

Om någon nu orkar läsa:
Gick ut i lördags runt 15-tiden och tänkte börja lite smått, nervöst kan jag ju erkänna. Började med att plocka bort kopparna som skyddar de övre stötdämparfästena. Första problemet; Man behöver en 8mm insexnyckel att hålla själva kolvstången med samtidigt som man använder en 19mm nyckel för att lossa muttern. Hade ingen 19mm (hylsnyckelsatsen gick ju inte att använda), så bara att köra bort till OK och handla. Väl tillbaka lossar man vänster fram, inga problem. Stärkt av hur enkelt det var gick man loss på den andra sidan..... satt liiiite värre. Rädd att förstöra något och avsaknad av lite muskler så tog det en stund innan man blivit tillräckligt arg för att få loss bulten. Med tanke på hur de bultarna i hjulhuset borde sitta i förhållande till dessa blev man lite skraj, men jag har en 1m-lång nyckel att lossa hjulbultar med, så det skulle nog gå bra. Hissar upp bilen på pallbock och lyckas utan större problem få bort bult ett. Den andra kommer man inte åt med denna skurvdragare, bärarmen och ABS-sensorn sitter i vägen och tanken på att ta den på andra sidan slår mig aldrig. Så fram med den lilla fasta nyckeln och så tar man i..... åt fel håll! Lyckas skruva åt bulten lite till innan man inser sitt misstag och när den skall bort drar man givetvis sönder allt, så då sitter man med en rund skalle (och ont i huvudet, en halv burk 5-56 i trångt utrymme är inte trevligt) och inser att man får försöka såga av den (efter att ha försökt med rörtång och polygrip, någon som tror att det funkade??). Så bara att cykla bort till OK igen och köpa 2 bågfilsblad att såga med. Och som alla andra normala människor sågar man ju bort mutter längs med bulten, så att halva går att ta bort, inte igenom och av. Men det var enda sättet att kunna såga så det var nog rätt ändå. Fick bort den och kunde lyfta ner hela fjäderbenet. Men då var klockan 22.30, så det blev sängen. Söndag 9.20 var man tillbaka i garaget, gick faktiskt väldigt ekelt och snabbt att få på fjädern på nya dämparen, samt tillbaka på bilen. Enda problemet var att linjera upp hålen, men med en hand på bromsskivan gick det att trycka ner bärarmen tillräckligt för att få in bultarna. Andra sidan började lika dant, livrädd att behöva såga igen så börjar man med den fasta nyckeln, och givetvis går första 20minuterna åt för att försöka dra åt bultarna igen, lyckades dock inte denna gången (måste lära mig vilket håll man skall skruva åt!), men när man insett vilket håll man skall skruva åt gick det bra att få bort benen. Så klockan 12 hade man lyckats sätta tillbaka första benet i bilen samt plockat bort nummer 2. Märkte skillnad på de nya och gamla redan nu, en hand på bromsskivan var inte tillräckligt för att trycka ner bärarmen när bultarna skulle i nere i hjulhuset, fick hänga mig med hela kroppsvikten på armen för att kunna trycka ner den. Upptäckte också att det skall sitta en krage över kolvstången som skydd, hade missat det första gången så bara att plocka ner första dämparen igen och sätta dit den (och när man fått dit den ser man att den är skadad så bara att beställa ny och göra om igen.) Hade heller inga bultar till bakdämparna så de får vänta tills nya kommer från Fiat. Allt klart runt 16-tiden så när första väl vara avklarad gick det mycket fortare.

Så första gången man letar efter gupp i vägen att köra över. Men bilen beter sig helt annorlunda, styr in mycket bättre (i den mån jag kan bedömma det), niger inte ner så hemskt, gungar inte när man stänger dörren och är väldigt trevlig att köra helt enkelt. Känns till och med annorlunda att sätta sig i bilen. Lustigt hur man vänjer sig vid beteenden som kommer smygande. Höger dämpare visste jag var helt slut, bara luft i den, men den vänstra var nog inte långt efter, bubblar i den när man drar kolven upp och ner. De bak borde vara slut de också. Klonkandet fram när man kör över gupp är borta, och det malande hemska ljudet vid fullt rattutslag som jag antog kunde vara från CV-knuten (om den nu heter det på svenska) har också försvunnit, men ett lager i topp-fästet hade kärvat helt och den andra var nog inte så frisk den heller så de kan tydligen låta riktigt illa de också. Hoppas nu att klonkadet bak beror på dämparna, och tendensen till att rumpan vill vara med och styra beror på att dämparna är slut, annars behövs nya bäramar bak. Och det har jag inte riktigt råd med.

Så bytte följande:
Bussing och lager i främre toppfästet (i princip hela toppfästet nytt, bara 2 gamla brickor kvar där)
Alla bultar och muttrar
Bilstein sprint dämpare
Jamex fjädrar

Skall nog leta 16” fälgar till våren tror jag :-D Känns riktigt skönt och tillfredsställande att ha gjort arbetet själv också.

Freddan72
15th December 2005, 11:32
Bra jobbat Novisen. Det låter kul att meka bil. Själv har jag inget garage men hade jag haft det hade gjort mycket mer på min Cuppe.

När du var och körde på bana förut iår klockade du varvtiden?
Det är alltid roligt att se om ändringarna ger bättre varvtider.

novisen
15th December 2005, 12:35
Nä, klockade inte den. Men med tanke på skicket på mina dämpare och hur mycket fastare bilen känns nu så måste det ju bara gå att köra bra mycket fortare runt banan (om man vågar vill säga). Känns som att åka på en planka nu, tidigare var det mer finnlandsfärja över bilen :-D Blev lite besviken på hur det gick med tanke på att alla sa att punton skall vara som Go-Cart och snabb runt banan, var inte det minsta så, men nu kan man förstå de där åsikterna och förhoppningsvis även snabbare trots en nybörjare bakom ratten.
Hoppas bara att det är dämparna bak som gör att bilen vill svänga med rumpan, svänger lite senare bak och vill gärna fortsätta en bit till när framänden skall rakt fram om man byter fil lite snabbt på motorvägen. Kan ju vara glapp i bärarmen bak också har jag hört, men känns mer som att det beror på gungningar (kränger lite).

Freddan72
15th December 2005, 14:11
Blev lite besviken på hur det gick med tanke på att alla sa att punton skall vara som Go-Cart och snabb runt banan, var inte det minsta så, men nu kan man förstå de där åsikterna och förhoppningsvis även snabbare trots en nybörjare bakom ratten.

Dämparna har en stor del i chassits uppträdande. Hur hårda är Jamex fjädrarna jämfört med orginal? Hur mycket sänker de bilen?

novisen
15th December 2005, 14:25
Ingen aning hur hårde de är eller hur mycket de sänker. En 35-40mm tror jag, och de körde 6 varv istället för OE-fjädrarnas 4 varv om det säger dig något? Men kul att köra, hoppas att bultarna bak kommer imorgon bara, så kan jag byta dem i helgen :-D

Bravissimo
16th December 2005, 09:16
Riktigt trevligt att följa Punto-projektet. Känner igen mig en hel del i det du skriver, speciellt dämparbytet. Bytte själv dämpare och fjädrar på en Uno turbo för några år sedan. I och med att de bakre dämpare levererades senare, så hann jag köra några mil med fräscha fram och slitna bak. Uppträdandet på bilen var snarlik det du beskriver. Bakvagnen var aldrig riktigt med i matchen. Något som även bidrog till detta var att övre stötdämpartonet vänster bak hade släppt en aning till följd av rost...När väl tornet var uppsvetsat och nya dämpare på plats blev bilen helt fantastisk att köra. Från att ha velat sälja den, väghållning som en påse nötter, blev nu Unon en en riktig körmaskin. Stumt och klart distinktivt beteende. Till och med inbromsningarna blev roliga. Helt klart värt att byta dämpare och fjädrar på bilar som rullat några mil! Så kolla upp dämparna bak och speciellt de övre fästena. Allting skall vara tight så att dämparna jobbar med full kapacitet!

novisen
16th December 2005, 13:32
Kul att höra att någon tycker det är skoj att läsa :-D Har just hämtat bultarna till bakdämparna, skall försöka få på dem i helgen.
Har också en AFR-mätare liggandes på en hylla, men ingen hållare till den i bilen, så den får nog ligga där ett tag till. Mest för att kunna hålla någon liten koll på luft/bränsle-blandning när man får in trimchippet, även om den inte är så väldans bra att mäta på vanliga lambdan. Tänkte att det är väl bättre än inget i alla fall. Och skoj att få en mätare till som blinkar och har sig (en sak till att oroa sig för med andra ord ;- ) )

EmiliO
16th December 2005, 19:57
Intressant bygge du håller på med :)

Det är väl 131hk orginal i punto Gt om jag inte missminner mig? Vad brukar man kunna få upp dessa maskiner i :)?, vad siktar du på?

Mvh/Emil

Black_GT
16th December 2005, 21:01
Det låter bra novisen. Minns själv när jag bytte till FK (60/40 mm)grejer på GT:n och hur intressant det var att utföra själva arbetet och...vilken skillnad! Låg i rundeller som ett stryk järn. Om punton någonsin hade en svaghet så var det just inom väghållning. Snacka om att det var som bortblåst nu. Dock.. det är ju en framhjulsdriven turbo bil med ketchupeffekt och understyrningen kommer man inte helt och hållet ifrån.

novisen
17th December 2005, 09:38
emilio: Det har bara blivit så här, är egentligen inget medvetet bygge med någon speciell avsikt. Mest att dämparna var slut, så kunde lika gärna byta till bättre och hade fjädrarna hemma. Trimmet skall väl ge en 160hk tror jag (136 original), men skall erkänna att jag inte vet om jag kommer att stoppa in det. Får se. Målet är att få tillbaka de 136 i första hand ;-D Finns de som ligger runt 200hk med större turbo och frontmonterad IC, bränsleregulator m.m.

Black_GT, måste erkänna att det är lite skoj att köra med gamla dämpare bak, första gången man utan problem för ut rumpan i kurvorna om man vill :-D Och är tacksam att det är en framhjulsdriven bil, gör inget om man trycker på lite för mycket då, till skillnad från bakhjulsdrivet. Men den åsikten kan nog ändras den också.

novisen
22nd December 2005, 07:26
Jaha, då är nästa paket förhoppningsvis på väg hem till mig, skall enl. uppgift ha skickats igår. Får se vad det innehåller och när man får tid att stoppa det i bilen, kommer nog att vänta ett tag med det tror jag. ;-)

Men sedan får det vara nog, har kostat mycket mer än tänkt. Hade man summerat allt i förväg hade det nog inte blivit något av...

novisen
29th December 2005, 17:25
Då var fjädrar och dämpare bak också bytta, himla trevligt! Bilen svarar faktiskt bättre när man svänger, även om det känns som om rumpan vill komma lite i efterhand när man svänger in, tror att styrlederna är lite slitna om detta nu kan påverka saker som instyrning, har nya liggandes men orkar inte byta dem, tror att verkstaden får göra det vid nästa service, behöver ju ändå göra en hjulinställning. Och nog var det enklare än fram, men 15minuter??!!!! Tog nog 7 timmar (riktigt glad att ingen verkstad betalar min lön, hade nog gått i konkurs rätt snabbt) mest pga att man försökte lossa bultarna med 25cm skaft, inga problem när man väl gick och hämtade den lite längre nyckeln med 40-50cm istället. Så återigen; Vilken skillnad att arbeta med riktiga verktyg!
Upptäckte dock att det glappade i länkarmarna när dämparen var bortmonterad (lät också som om något satt löst och rullade lite fram och tillbaka på passagerarsidan, trodde det var något löst i bagaget, men det var tomt?), antar att det kan ge viss svansighet i bilen, samt förklarar klonkandet.... Jaja, skall nog be verkstaden byta dem också om det inte kostar för mycket.

Förresten, är det någon som vet varför bilen låter som en rallybil? Ny växellåda på gång eller bara ny olja? Skall förmodligen byta koppling (taskigt urtrampningslager) och funderar på om man skall be dem renovera växellådan när den ändå är nere?

TurboNimitz
29th December 2005, 17:31
Hur gick de med cach tanken? =)

novisen
29th December 2005, 18:44
Står på en hylla i garaget :-D Kommer nog inte i bilen förräns framemot mars någon gång som tidigast tror jag.

Czappa
29th December 2005, 19:45
Då var fjädrar och dämpare bak också bytta, himla trevligt! Bilen svarar faktiskt bättre när man svänger, även om det känns som om rumpan vill komma lite i efterhand när man svänger in, tror att styrlederna är lite slitna om detta nu kan påverka saker som instyrning, har nya liggandes men orkar inte byta dem, tror att verkstaden får göra det vid nästa service, behöver ju ändå göra en hjulinställning. Och nog var det enklare än fram, men 15minuter??!!!! Tog nog 7 timmar (riktigt glad att ingen verkstad betalar min lön, hade nog gått i konkurs rätt snabbt) mest pga att man försökte lossa bultarna med 25cm skaft, inga problem när man väl gick och hämtade den lite längre nyckeln med 40-50cm istället. Så återigen; Vilken skillnad att arbeta med riktiga verktyg!
Upptäckte dock att det glappade i länkarmarna när dämparen var bortmonterad (lät också som om något satt löst och rullade lite fram och tillbaka på passagerarsidan, trodde det var något löst i bagaget, men det var tomt?), antar att det kan ge viss svansighet i bilen, samt förklarar klonkandet.... Jaja, skall nog be verkstaden byta dem också om det inte kostar för mycket.

Förresten, är det någon som vet varför bilen låter som en rallybil? Ny växellåda på gång eller bara ny olja? Skall förmodligen byta koppling (taskigt urtrampningslager) och funderar på om man skall be dem renovera växellådan när den ändå är nere? Jodå, 15min per sida med tryckluftsverktyg.

novisen
31st December 2005, 14:36
Kan tänka mig att det går snabbare med tryckluft ;-) Och om man vet vad och hur man skall göra, har varit lärorikt att byta själv (och ger en extra kick att veta att man själv bytt när man blir glad över hur bra bilen ligger på vägen)

Om någon skall ge sig på att byta så kan jag tipsa om följande:

Fram behövs 8mm insexnyckel att hålla kolvstången i dämparen med samt 19mm fast nyckel att lossa bulten med uppe i motorutrymmet, sitter en mutter runt kolvstången så det går inte med hylsor. Nya övre dämparfästen bör nog skaffas, båda mina var helt slut (sitter kullager där som kärvar).
Bak var det någon som sa lyft upp båda sidorna. Jag gjorde inte det, men jag tror faktiskt att man skall lyfta båda hjulen och lossa båda dämparna samtidigt för att få bort och dit fjädrarna lättast, annars måste man kämpa emot krängningshämmaren också när fjädern skall in och det är rätt jobbigt. Lossar man båda håller inte den andra sidan i. Och ta fram domkraften från bagaget, om den lyfter högt nog är den perfekt att hålla i bärarmen med när man lossar undre bulten från dämparen (behöver hålla upp den för att inte skada gängorna i bärarmen när bulten lossnar). Och när bulten skall i igen är den helt perfekt, dämparen och bärarmen behöver linjeras upp riktigt noga för att inte skada gängorna (förstörde en bult) och det är lite jobbigt att använda garagedomkraft, blev lite mycket fram och tillbaka innan man pumpat upp och släppt ner för att kunna sätta i bulten, med den som finns i bagaget så hade det varit enkelt att skurva eftersom man kan sitta under bilen och skruva samtidigt som man ser hålet.... kom på det efteråt :-)
Annars var det inte så svårt att byta egentligen, bara tidskrävande pga "fel" verktyg och att man fick cykla till OK och handla ett par gånger när man saknade något.

Nästa del: Montering av Catch-tank och AFR-mätare samt byte av vacuumslangar, insugsrör och tändkablar (hämtade igår, kändes som julafton igen). Dessutom lär det vara dags att byta chip då :-D Längtar till sommaren, gud vad skoj det skall bli. Funderar riktigt allvarligt på att leta upp två par 16"are till sommaren också.

novisen
6th January 2006, 18:53
Så länge kunde man hålla sig ja...
Tändkablar utbytta till Magnecor 8.5mm superduper-bästa highaste performance. Kanske inte skall säga så mycket än, men det verkar som om bilen går lite jämnare. Hade lite ojämn tomgång som om bilen missade lite ibland, och att krypköra på 2-3ans växel runt 1000-1500 varv var lite jobbigt tidigare för bilen ville hoppa fram. Kändes som om den nu går nästan helt jämnt på tomgång och att köra i 50 på 5:an var inga problem. Så får väl se hur det går nästa vecka när alla är tillbaka efter julledigheten, lär bli lite krypkörning då.
Tänkte att jag skulle göra om komp-testet också, fick upp 1:a cylindern till ca 125psi (skall väl vara 140-150 tror jag) när jag kom på att om nu en cylinder inte visar ett bra värde så vet jag ändå inte om det fel på cylindern eller jag som inte fått dit mätaren ordentligt, så jag la ner det. Dumt att skruva på stiften i onödan.

novisen
24th February 2006, 19:52
Tja, efter mitt utomordentliga komp-prov som visade 13bar på alla fyra cylindrarna gav jag upp tanken på att riva motorn, verkar ju vara i bättre skick än man trott... bortsett från -0.67bar vid motorbroms runt 4500varv och allmänt knack/skrammel från ventiler och en anings disel-varning speciellt när motorn är kall. Men inget fel på cylindrar eller ventiler, tätt håller de i alla fall.
Så.... börjar bli lite missnöjd på att bilen känns svampig igen, och mitt minne av hur mina OE-fälgar betedde sig senast så började jag fundera på större fälgar (äh, har inget att göra med 2 cykelpumpar som stötdämpare). 16" skulle ge samma gummihöjd som på min gamla coupe, stötigt och lite jobbigt, så letade lite efter 15" istället. Motsvarar väl 17" på coupen. Nu behövde man ju inte spara pengar till en motorrenovering i alla fall!
Någon som känner igen de här? Ser bättre ut än mina OE-fälgar får jag nog säga:

novisen
24th February 2006, 19:55
Och lite bredare. Så nu hoppas vi att sommaren snart är här, kan inte säga annat än att nu skall det åkas bana, om man bara vågar.... lite nervös att motorn skall ge upp, eller att det är massor av farligt folk, men det skall nog lösa sig hoppas man :-D

novisen
24th February 2006, 20:00
Men det känns lite som "macken".... hur var det nu..... "jan-åke fick en turbo, och jag fick en trumpet" :-D Men många små steg, sedan skall man nog åka förbi Pär och co. Läste ju Pers trevliga notis om hur underbar Puntons väghållning är, håller jämna steg med Porche på Nurnberg ring (jaja, stava!)... så bara spinn bort greppet ut ur kurvorna ni med era coupeer kommer jag och tar er(när jag lärt mig köra)! :-D

Freddan72
24th February 2006, 20:17
Det lär ta hundra år tills du är där :)

novisen
26th February 2006, 18:01
Förmodligen :-D

TurboNimitz
26th February 2006, 18:25
Sedan spelar viljan stor roll :D o den verkar novisen inte ha fel på ;) blir helnice dehär :D

novisen
27th February 2006, 18:40
Kollade med ett däck på, lite nervös att det skall ta i, de var lite bredare och längre ut än i alla fall vinterdäcken... Men nu får våren väääldigt gärna komma hit. :-D

unograle
27th February 2006, 21:33
Blev ju jätte nice med en massa luft i hjulhuset :)
Klart snyggare än dom gamla fälgarna!

novisen
6th March 2006, 17:38
Kul att flytta, hittade ett rör jag glömt att jag hade. Undrar om det är någon ide att sätta dit det?

novisen
8th March 2006, 13:04
Ah.... tittade på Supersprints hemsida, ger visst 10hk mer att byta ut de där 2 delarna. Fast jag kan tänka mig att de sitter åt lite på turbon så det får väl bli vid turbobytet någon gång i framtiden antar jag....

novisen
8th March 2006, 13:05
Uppmätt effekt..... Kul att se hur effekt/vridmoment-kurvorna ser ut faktikst.

edit: Glöm vridmoment, var visst 3 olika effekt-kurvor...

Black_GT
10th March 2006, 20:05
Kul att flytta, hittade ett rör jag glömt att jag hade. Undrar om det är någon ide att sätta dit det?

Det där röret är istället för katalysatorn och lätt att byta. Det sitter inte ända uppe vid turbon eftersom från turbon går ett litet rör ner så du behöver inte oroa dig om det. Det e bara till att byta. Mera effekt. Sådant hade jag på min med.

Lambdan sätter du i den lilla pluggen på röret.

puttekula
12th March 2006, 09:21
Fälgarna blev ju riktigt nice på!! ;)

novisen
19th August 2007, 19:49
Tja, ett tag sedan man skrev i "project"-tråden och det har väl inte hänt så mycket. Har dock bytt ut mätarhållaren som stod på trekvart och hängde, bytt ut dem mot autometermätare och lagt till en A/F-ratio mätare samt en inner/ytter termometer. Skall dock flytta den och dra om sladdarna så småningom.....

novisen
19th August 2007, 19:53
Har också fått för mig att jag skulle ha in 6.5"are i dörrarna. Tyvärr innebär detta att man får skära lite i dörrsidorna och jag ville inte ha sönder mina GT-original eftersom det är svårt att hitta sådana på skroten om man skär fel, vilket är rätt lätt hänt med en novis och såg i samma mening ;) Så det blev klädsel från en 55SX som så småningom skall kläs om med något snyggt, ett lager glasfiber skall läggas på baksidan för att staga upp det hela och få en lite stadigare baffel för högtalaren plus att hålet för fönsterveven då försvinner, tror inte att jag räknat tillräckligt väl på den portade lådan som blir resultatet med det hålet ;)

novisen
19th August 2007, 20:14
Kan då tala om att monteringsdjupet i Puntons dörrar inte är så mycket att hurra för…. 2stycken 14mm MDF-ringar och 2 stycken 5mm masonit behövdes för att inte magneten skulle slå i fönstret. Men det såg inte så hemskt ut som jag trodde när man höll delarna i handen faktiskt. Lite finish till på det här så kan det bli riktigt snyggt. Kablarna till högtalarna är av högsta kvalitet, inte någon fabrikstandardtråd här inte. Eller, jo…. på ena sidan. Fiat tyckte att man bara kommer att vilja ha högtalare på förarsidan, så där var det redan draget. På andra sidan fick jag dra själv. Borrade upp kontaktdonet så mycket jag vågade och fick faktiskt in en helt vanlig lampsladd. Säkert 0.025kvadrat och mycket HIFI i den :D Får se om man vågar borra lite till en annan gång, klippte precis inne i bilen och till delningsfiltret är det DLS tjockare kabel i alla fall.

novisen
19th August 2007, 20:14
Hade också en italiensk utbytesstudent (från Sicilien) på besök i somras (mycket imponerad av skicket på min gamla Coupe, hans kusins coupe var långt ifrån lika fin) och fick reda på att det bara är ”Young maffiosos” som kör runt med Punto, rutan nere, lutar sig ut och spelar hög musik. Så det fick bli en subb också för den italienska känlan. Fast egentligen var det mest för att jag tidigare hade en fast hatthylla och var trött på att svänga in alla matkassar under den, skönt att få tillbaka den gamla som lyfts upp. Enda problemet är att nu får jag inte plats med så många kassar i bagaget längre, den lilla 21liters lådan såg rätt liten ut på hyllan i butiken faktiskt….. Köpte också en skiva med Fugees för att verkligen komma i stämning på gatorna i Storstaden :D (jaja, vet inte några liknande italienska grupper…. Inte så hemma i den genren om man säger så). Driver basen med ett Genesis Dual mono bryggkopplat (ger väl en 300W tror jag) och framsteget med ett Genesis DA100 (Har för mig att det är 2*50W klass A med adaptiv biasering, skulle väl koka ihjäl i bilen om det vore ett rent 2*50W klass A). Lite bättre ordning på sladdarna är också på G framöver...

novisen
19th August 2007, 20:15
Utöver det har jag också fått dit min nya motorhuv, lackad och fin. Fick rost under emblemet på den gamla….

novisen
19th August 2007, 20:16
Och bakskärmen och bagageluckan har också fått lite ny lack och färg, bagageluckan hade lite rost under nyckelhålet och bakskärmen fick ett dörruppslag som spräckte lacken. Förb… idioter som inte kan hålla i sina dörrar. Men men, så är det med slit och slängmentilateten idag gissar jag.

novisen
19th August 2007, 20:19
Catchtanken ligger fortfarande på hylla, liksom bussningar till bakvagnen, hjullager fram och länkarmar fram. Får se om man orkar få in det hela innan man tröttnar och säljer bilen. Börjar faktiskt bli rätt sugen på en Alfa 159, eller senare 156. Har nog lagt ner för mycket pengar på punton för att känna att man kan sälja punton inom någon nära framtid, så får väl dra runt på GTn ett tag till. Men den är ju lite skoj trots allt i kurvorna :D

per
19th August 2007, 21:18
Snygga bilder! Var köpte du din bakspoiler? Om det är du som köpt den.

novisen
19th August 2007, 22:05
Originaldel på GT2orna, rätt säker på det faktiskt. Har för mig att säljaren också nämnde något om jubileumsmodell, men det där kommer jag knappt ihåg, var ju 8 år sedan jag köpte den.

Putt
19th August 2007, 22:13
Kanonfin Punto! Det är väl Jimmy Särås gamla? tror att det var just den som Bilsport provkörde, jag har det nr liggandes nånstans, måste bara hitta det så blir det inscannat.

novisen
20th August 2007, 07:35
Näpp, inte Särås gamla. Hade redan min på den tiden Särås körde Punto.

ParkPre
20th August 2007, 09:59
Var du vid Barkarby Outlet osv igår? =) För då sig jag dig nämligen. Verkade fin. Såg den bara rullandes på håll.

//PP

novisen
20th August 2007, 10:09
Jo, en liten kort runda så det var nog mig du såg.

per
20th August 2007, 10:15
Aha.. Jag var 100 på att den inte var original men fanns som original "Abarth"-tillbehör..? Finns kopior på en del ställen men de är ju ganska dyra..
Måste ha en, inför vintern! :)

novisen
20th August 2007, 10:38
Där ser man.... Svensksåld Abarth PuntoGT med andra ord ;). En av väääldigt få i så fall kanske :D Vet du vad det mer finns/fanns för tillbehör till punton?

per
20th August 2007, 10:44
Tja, är inte helt säker som sagt, Fiat har ju alltid en miljard ändringar hela tiden..
Har hittat en ok (?) sajt med mkt grejer till Punto: http://www.absmotorsport.com/allmakes/punto2.htm

Tyvärr verkar de ha gjort om sin sajt helt, nu utan bilder.. :confused: Man får väl maila o fråga.

Putt
20th August 2007, 12:05
Det är inte en "MS Design"-vinge som sitter på då? Jag har det och först trodde jag att den var original då den passar så bra.

novisen
20th August 2007, 12:34
Köpte bilen 1999, 3 år och 2500mil gammal. Då satt vingen på tillsammans med SuperSprint rostfritt avgassystem (downpipe och kattersättningsrör låg i bagaget), Jamex sänkfjädrar, stålomspunna bromsslangar, TarOX G88-skivor och TarOX belägg runt om. Allt detta har suttit på sedan första ägaren köpte bilen och jag tror att det åkte på ganska omgående om inte direkt vid ankomst till honom. Frågan är om det kanske tom gick att få monterat från fabrik?

Freddan_BA
20th August 2007, 22:13
Klockrent skick om du frågar mig, kul! Nu ser den som ny ut!

novisen
22nd August 2007, 08:08
Jo, synd bara att man aldrig får rätt nyans på ny lack. De har dock inte lagt på pigment på hela bakskärmen, utan bara en liten del. Går helt enkelt inte att se var de lagt på, däremot ser man skillnad på dörr och skärm men det skall tydligen vara klarlacken som bryter färgen lite olika enl. lackerarna.

Har nya lycktor bak också, skall bytas när jag orkar. De gamla har släppt lite toningsplast på. Förbaskade högtryckstvätt ;)

per
22nd August 2007, 14:32
Originaldel på GT2orna, rätt säker på det faktiskt.
Hmm.. Detta måste vara en likadan va? http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8847

novisen
22nd August 2007, 15:56
Jo, borde väl vara det..... fast en -98 är väl en GT3, inte helt säker på vad som skilljer interiör, mest tyget på stolarna tror jag och lägre effekt i motorn pga högre komp. Där ser man. Till och med när man ägt bilen i 8 år får man reda på att man köpt saker man inte visste var original :D

edit: Tycker att spoilern där bak gör sig väldigt bra faktiskt, blir lite tomt utan men det är kanske bara för att jag är van.

per
22nd August 2007, 16:30
Den är helt rätt, svår att hitta till hyggligt pris bara.. :(

novisen
17th March 2008, 20:01
Tja, vet inte om man skall lyfta den här tråden, men får väl ge lite uppdatering på vad som hänt senaste tiden även om man nu insett sina egna brister vad gäller skruva och därmed är tvungen att lämna bort jobbet. En sak man lär sig med mer erfarenhet är vad man inte skall jobba med, och ekonomi är helt klart inte något jag skall inrikta mig mot med tanke på uppskattning på kostnader ;)
Har insett att punton inte kommer att säljas på ett bra tag, blir för dyrt.... I slutet av förra året byttes kylare, hjullager fram, alla drivknutar (jaja, 3 av dem. Den fjärde hade jag bytt själv i början av året), länkarmar fram, remmar och lager till dessa samt styrservopump. Dessutom var höger länkarm bak slut igen, så det blev ny där också men vänligt nog på garanti. Det kändes som om man körde med 0.5bar tryck i bakdäcken, men trots det kunde man inte höra eller känna att det glappade i armarna, ruskigt kusligt att köra, och med lite slitna sommardäck var det inget konstigt alls, bara med nya friktionsdäck. Kort och gott kan man väl säga att det här nästan dubblade värdet på bilen, så det var ju bara att fortsätta med motorn.....

novisen
17th March 2008, 20:05
Topplockspackningen har gått på bilen mellan cylinder 2 och 3, en för mig lite konstig plats att ge upp på, men jag antar att det beror på att motorn kokat snarare än för högt laddtryck, tycker den borde gett sig mellan 1 och 2 eller 3 och 4 i så fall. Tyckte inte att den drog vätska eller så, bara en jamande katt när man slog av motorn, droppade lite vatten i vänstra framkant på blocket. Har nu lärt mig att det var (som per sa) vattentrycket som åkte ut när man slog av motorn och mycket riktigt hade jag aldrig något tryck i kylarkärlet när man öppnade där. Det skall med andra ord pysa där när man öppnar på locket. Inga bubblor eller så har heller synts till.

novisen
17th March 2008, 20:14
När man nu ändå har isär saker kan man ju inte låta bli att överdriva..... så det revs bort lite vevlager också. Vet inte om de skall se ut såhär men det enda lite konstiga var väl en liten skada på det ena, antar att det måste varit efter att de kommit ut, annars borde det varit ordentliga repor?

novisen
17th March 2008, 20:16
Fick fler sådana metallbitar som såg lite konstiga ut.....

novisen
17th March 2008, 20:17
Och kolvringarna fick också pensioneras. Dags för nya fina så man slipper tappa ner onödigt mycket komp ner i sumpen, för det rykte en del ur oljestickshålet, faktiskt.

novisen
17th March 2008, 20:19
Toppen skickades på provtryck och nya avgasstyrningar monterades samt ventilsäten frästes upp och fixades till. Sitter dessa fast i motorn och så åker ventilen upp och ner i dem, eller far hela hylsan upp och ner? Gissar att det är ventilen som löper i hylsan.

novisen
17th March 2008, 20:21
Och vattenpumpen hade börjat protestera en aning om man provoserade den med kall motor.... vilken klump det är!

novisen
17th March 2008, 20:27
Utöver detta så blev det ny koppling också, när man nu ändå plockade ur motorn. Urtrampningslagret var inte som det skulle riktigt. Fast kopplingen behöll verkstaden så har inga bilder, tydligen stomavgift på den som med bromsoken. Kanske var det visst får man tillägga, så jag antar att vissa företag börjat med det? Inte för att jag vet hur mycket man kan återanvända av en gammal koppling, med tryckplatta och så, men men.... Kan ju säga att den var brun, slät och mycket lamell kvar. Får väl erkänna att man inte är någon 401m-ligist eller banräv. Men det visste vi väl redan :D

novisen
18th March 2008, 07:37
Nytt komptest och mätning av avgasvärden som referens:
Cylinder 1: 9.5bar
Cylinder 2: 9.5bar
Cylinder 3: 10.0bar
Cylinder 4: 9.5bar
Vet inte om detta gjordes med varm eller kall motor.

Värden på tomgång:
CO=0
CO COR=0
HC=15ppm
CO2=13.8%
O2=2.2%
Lambda=1.111

Värden på 2500varv:
CO=0
CO COR=0
HC=8ppm
CO2=14.9%
O2=0.42%
Lambda=1.019

Freddan72
18th March 2008, 08:59
Ventilstyrningen (hylsan) sitter fast i cylinderhuvudet. Den har som uppgift att styra ventilen. Hur såg cylinderhuvudet ut i övrigt? Blir det värre turbo nu när du renoverat motorn?

novisen
18th March 2008, 09:26
Har faktiskt ingen aning om hur huvudet såg ut, pratade med verkstaden och de kunde inte se några sprickor eller konstigheter. Slog renoveraren en signal och kollade lite vad de har gjort och om de hade några funderingar. Visade sig att de först haft svårt att få upp toppen i armaturen för att göra provtryckningen, att det var lite sprickor runt ventilerna men att i princip alla toppar har det, både på NA och tvångsmatade motorer. Får väl lita på att det inte är några konstigheter där och hade det varit problem med sprickorna (om det nu fanns några) så hade det upptäckts.
Det blir nog ingen ny turbo än på ett tag, sover fortfarande dåligt pga hur dyrt det blev, som sagt dålig (väldigt dålig) på att uppskatta vad saker kostar. Lätt att be om men jobbigt att betala i efterhand ;). Måste byta flex-röret och slutdämparen väldigt snart, väntar i princip bara på lönen.