Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppfräschning PuntoGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppfräschning PuntoGT

    Tja, kan ju alltid stoppa in vad som planeras, kanske blir verklighet då... ;-)

    *Nya stötdämpare, ett måste. Oljan i vänster framdämpare ligger numera på garagegolvet, gör inte så mycket nytta där.
    *Sänksats. Kommer också att åka på, har redan fjädrarna hemma.
    *Ny turbotrycksmätare, Phantom från Autometer, -30tumkvicksilver (eller vad det nu var för skala) till 30psi för maximal upplösning. Större utslag på visaren och motsvarande 0.05bar (ca) gradering på 30psi istället för 2bar. Viktigt viktigt ;-)
    Beställd
    *Catchtank för vevhusventilation med K&N oljefilter på toppen för att inte smutsa ner insugsrör och allt annat. Beställd.
    *Armval PRV för att slippa vara nervös för 2bar laddspikar,
    Beställt.
    *SEB-chip för lite mer mustanger under huven, ca 30 stycken till trycker de visst ner. Vet inte om jag kommer att sätta det i bilen eller i bokhyllan än. Blir nog bokhyllan i några månader till att börja med, får se hur det matchar övriga prylar där.
    Beställt
    *Samco luftrör och vaccumslang i gult, blir snyggt. Får se om man har slut på pengar innan man kommer hit dock.... men det skall nog hitta hem innan våren.

    Vet inte om det är rekommenderat, men funderar på om det kunde vara läge att byta tändkablar också, de är trots allt 10år snart, som allt annat på bilen....

    Hade varit skoj:
    TarOX-bromsuppgradering. Tror att det var 10-kolvsok (låter mycket, måste läst fel), skivor, belägg och stålomspunna bromsslangar. Det hade varit skoj, såg ut att kunna stanna bilen rätt bra de där bromsarna. Fast skivor och belägg från tarox samt stålomspunna slangar sitter redan på bilen.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    glöm inte posta bilder får vi några på utgånsprojektet??
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Skall se om man kan fixa fram något i helgen....

      PRV:n kom i går och otålig som man är tänkte jag sätta dit den imorse innan man körde till jobbet. Men att försöka ställa in turbo-trycket i rusningstrafik i stockholm.... kändes liksom lite onödigt :-D
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Tja, då var PRV:n installerad i bilen, det enklaste jag gjort bortsett från att byta till vinterdäck (ääää... inte säker på om det är enklare att byta däck, om jag skall vara ärlig.....)
        Jisses vad den laddar på. Ställde den på ca 0.9bar enl. EQUU-mätare, så det hamnade på 1-1.05bar ungefär. Har för mig att det är lagom tryck för standardmapp. Ger fullt laddtryck tidigt, och det bara pinnar iväg... med EBV:n fick jag nog ca 0.5bar med ½-3/4 gas och den segade sig upp mot 1.2bar om man tryckte gasen i botten, nu har jag nog ställt tryck vid ½-gas och trycket flyger upp på ett helt annat sätt. Men det viner forttfarande under tryck, trodde att det var EBVn som öppnade tidigare, får väl ge mig på nya slangar och se om det hjälper, annars är det väl bara turbon som låter. Körde med lite tryck och hörde hur det visslade i dumpventilen, så det blir att sätta tillbaka den till "fiat-style", tydligen mer än 0.5bar mer tryck utanför plenumet om man inte ger full gas, så den öppnar en aning.
        Så nu är det bara till att vänta på övriga delar. Ser fram emot det. Räknar med renovering av motor innan årsskiftet :-D Full gas framåt!
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Rolig läsning Novisen.

          Vilken typ köpte du och vad kostade det totalt (pryttel+frakt)?
          Last edited by Freddan72; 28 October 2005, 23:03.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Köpte en Armval PRV från Cosmograph på FCCUK, totalt 350:- ink. frakt. Men man kan inte ställa trycket på mer än 1.3bar i grundutförande. Räcker för mig dock. Med chippet skall trycket upp 20% till.... är det linjärt med vridmomentet? 20% mer vridmoment? Skoj :-D
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Har fått ytterligare ett paket på posten..... Undrar vad det kan vara som kommit.... ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Så har man då hämtat ett paket på posten....
                Attached Files
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  med lite fler lådor....
                  Attached Files
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    som gömmer....
                    Attached Files
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Bild på bilen från i somras, PuntoGT i standardutförande, från 1996, snart 10års juileum... (bakdäcken fick faktiskt också nästan fira 10års jubileum, pirelli är hållbara däck, eller hur det nu var ;-) )
                      Attached Files
                      Last edited by novisen; 2 November 2005, 19:36.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Och instrument.
                        Attached Files
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Tycker faktiskt bättre om den här ratten än den som satt i coupen, känns bättre att hålla i.... Och så lite svag för vit instrumentpanel. Tror att den där tryckmätaren kommer att sitta som en smäck i bilen. Och lite skoj att se hur mycket olja man får i catch-tanken, inte för mycket hoppas jag, den är dyr!
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Har ju bytt ut dumpventilen också, den där svarta plastsaken kan man ju inte ha i bilen, det duger inte. Och eftersom man inte kan bestämma sig så får man väl ta två och jämföra ;-) Den ena är en FMDV006, den andra en FMCL007, om jag inte minns fel på beteckningarna. Samma flowrate i båda och intern kolv/fjäder för övrigt, om någon undrar.
                            Attached Files
                            Last edited by novisen; 3 November 2005, 09:25.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              En lite taskig bild på motorutrymmet. Det skall tvättas väääldigt försiktigt till våren, 10 år gammal smuts nästan.
                              Attached Files
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X