Announcement

Collapse
No announcement yet.

fy faaaan...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fy faaaan...

    ...skulle hissa upp min älskling och vad händer.... jo, frontn tar i och det säger brak....

    En ganska stor bit av underdelen går av samt att högerbiten av fronten nu "sticker ut en bit" vilket även resulterar i att när jag stänger motorjuven så tar den i på höger sida...GRÅTER!!!!!!!!!

    Vad fan ska jag göra....???????

    Kanske bra tillfälle at skaffa lambofront el. dylikt men för vilket pris samt att jag är kass att meka....

    HJÄLP!!!!! :-(
    /Giallo Ginestra

  • #2
    Fan va segt, lider med dej plant

    Själv åkte man in i en trottoarkant och fick neutralläget på ratten lite åt vänster och så måste jag nog byta styrled....
    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

    Comment


    • #3
      ...

      ...känner med dig också, har även samma problem...

      MEN vad göra åt mitt front-problem?
      /Giallo Ginestra

      Comment


      • #4
        Fattar inte, hur gick det till? Var lyfte du? Inte i plasten va..?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag fattar inget heller.
          Kan du förklara? Bilder?
          Kanske kan vara bra info för andra.
          Lider samtidigt med dig såklart!
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • #6
            ...

            ...ska ladda upp en bild senare idag.

            Detta hände: Min polare som för övrigt jobbar på Volvo i Göteborg skulle hjälpa mig och kolla underredet (misstankar om ev småhål i avgassystemet). Så vi åker illl OK/Q8 till en "gör det själv"-hall. Där ska vi hissa upp bilen. När jag sakta men säkert kör upp så säger det...BRAK! (det skär genom ben och märg) Backar då försiktigt bakåt villket föranleder obehagliga ljud igen...
            Kliver ur bilen och ser till min fasa att underdelen av fronten på höger sida ramlat av. Inget synbart framifrån, bara om man lägger sig under bilen. Problemet är att fronten ju är skruvad på en massa olika ställen och tyvärr även på det ställe där biten ramlade av...
            Om man öppnar motorhuven så ser man på båda sidor en skruv som håller i fronten. I kollisionen så rubbades fronten från skruven så att högerdelen nu är lös. OMÖJLIGT att skruva fast igen. Verkar som att skruven är låst underifrån... När jag stänger huven så tar den i fronten på höger sida, KNÄCKER och repar lacken!!!!!!

            Men, men bilder kommer!!!

            Snyft.......! :-(
            /Giallo Ginestra

            Comment


            • #7
              vänta nu så jag fattade detta rätt..alltså de skruvar som sitter å håller fast fronten längst ut i ändarna på ovansidan?
              och fronten har lossnat från de skruvarna fast skruven sitter kavr i karossen?
              fram med bågfilen...såga bort skruven o sätt dit nya...men jag antar att jag har fattat helt fel å då får jag be om förlåtelse....
              Fiat Coupe 16vt -95
              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

              Comment


              • #8
                ...

                ...Gustav, jag tror att du fattat rätt. När jag körde upp bilen så tog fronten i underifrån så att hela högerdelen lossade från skruven på ovansidan. Gick liksom av...! Det gjorde det även på underdelen där ju även en skruv skall sitta. Lite svårt att sätta dit en skruv där nere nu när den delen slitits av.... snyft...!

                KOLLA DEPÅN! Har lagt dit några bilder tagna idag, dock i lite dåligt ljus... Man kan nog ändå förstå, tror jag, vilken skruv jag menar på ovansidan samt vad jag menar med att huven tar i fronten...hoppas jag...

                Tack för allt visat intersse. Jag vill att ni ska veta att det är väldigt uppskattat då jag som tidigare nämt att jag INTE har någon större kunskap om mek etc.

                TACK!
                /Giallo Ginestra

                Comment


                • #9
                  Jag är inte heller säker på att jag fått det hela rätt, även efter att ha kikat på bilderna.
                  Men, när jag tog bort fronten på min bil för ett tag sedan så var det lite klurigt med just de två övre fästena. Det sitter ju en stor metallbricka, fyrkantig, och en vingmutter liknande mutter (vilka formuleringar..) med plast runtomkring.
                  Detta var såklart rostigt och jag har för mig att jag hade sönder den där plastgrejen. I vilket fall, jag löste det genom att återanvända brickan samt muttern och även lägga till en till bricka och en mutter. När plastdelen på orginalmuttern var sönder så satt fronten fortfarande fint på plats egentligen, förutom att den gick att lyfta uppåt. Därför lade jag till en bricka+mutter per sida för att kunna skruva åt den.
                  Inte säker om detta hjälper något, eller om det ens går att förstå.. Kanske finns det lättare sätt att få den att sitta fast på?

                  Panda 169

                  Comment


                  • #10
                    Tjenare Plant, jäkla trist det där.

                    Är det alltså själva metallfästet som plastfronten skall sitta i på varje sida som lossnat? Kankse finns någon som är bra på att bocka till plåt och kan svetsa fast ett nytt fäste på det som är kvar av det gamla?
                    snälla ta bort mitt konto....

                    Comment


                    • #11
                      ...

                      ...det är liksom plasten där skruven sitter som "rivits" av. Samt att det somm höll fast underdelen av fronten inte längre existerar...

                      Gugge: har du tid nån dag i veckan...? :-) ...he, he...!?
                      /Giallo Ginestra

                      Comment


                      • #12
                        sure, det är ju bara o kika förbi någon gång. Dock har jag ju tummen mitt i handen när det gäller bilar så jag vet inte om jag kan vara till någon hjälp direkt...:/

                        Är det förresten din gula bil som brukar stå utanför Olle Olssonhuset ute vid Pharmacia nästan?
                        snälla ta bort mitt konto....

                        Comment


                        • #13
                          ...

                          ....nej, har min i luthagen..en
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            Ok.. du har en lookalike i stan iaf. Du kanske kan smyga dit någon kväll och byta frontspoiler?
                            snälla ta bort mitt konto....

                            Comment


                            • #15
                              Som jag fattat det har du alltså spräckt skyddsplasten undertill + skadat övre fästena på stötfångaren..?
                              Båda grejerna kan du förmodligen hitta på www.bildelsbasen.se även om stötfångaren säkert kan användas, med lite större brickor.
                              Undrar om det helt enkelt lossnat någon skruv för skyddsplåten/plasten undertill, så att när du backat på en lyft har den hängt i bakkant och hakat i..? Har ju hänt förr att de hängt lite.
                              Kolla bara att du får en till 16VT för 20VT är annorlunda!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X