Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fan vad den går

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fan vad den går

    Hmm har haft ett antal Alfor innan jag tillslut gav upp den italienska drömmen pga massiv mobbning från omgivningen samt dyyyyyra verkstadsräkningar och köpte BMW istället. Och visst BMW 325:an gick utan problem i 2 år men det var ju ändå inte en Italienare, något fattades... Känslan, designen det ettriga ljudet ja allt som de Italienska fullbloden har från mista skruv i sig från födseln. Nu är BMW såld och ett stycke Rööööööd Fiat Coupe Turbo 20 V införskaffad och fan vad den går och vilka blickar man får. :-) Härligt ljud (speciellt när turbo pustar ut vid upp/nerväxling... :-)) ett jävla drag och design som får allt och alla att råglo var än man far fram. I love it! :-)

    Var och tvättade racerna här om dan, in i tvätthallen gled en väldigt dyr Merca 500 cab med tre killar i. Säg så här att den fetbilens ägare blev ståendes att tvätta sin bil själv till slut... Hans två kompisar var nämligen och råstuderade min Coupe istället. :-) Och den obligatoriska frågan får man från allt och alla: "Vad är det här då???" "FIAT Coupe" svara man och får som alltid responsen "FIAT????". :-)

    Har ställt en fråga förut här på forumet men inte fått något svar på den så jag provar igen:
    1. När ska kamremmen bytas igentligen? 8000, 10000 eller 11000 mil? Har hört alla dessa påståenden nu...
    2. Finns det någon bra Fiatverkstad som INTE tar 12-15 papp för att göra detta?
    Attached Files
    På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
    http://www.garaget.org/?car=63213

  • #2
    hehe

    Skrattar när jag läser det om va FIAT? har exakt samma människor här nere i Malmö


    jag tror kamremmen skall bytas vid 8000km.

    Jag hade nog itne chansat att köra längre.

    Priset vet jag inte.. har hört att det finns firmor som tar ung 4000-6000 för jobbet men aldrig hört något namn på firman


    finns säkert nån som kan svara på det.


    Snygg bil förresten
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      nä den är kamremmen som tydligen är från Kanada? verkar vekar än vekast... När man kollar in bilar i Tyskland är det väääldigt många bilar som har utbytesmotor runt 8000 mil... Vad jag har hört så var det sagt att kamremmen ska bytas vid 10.000 mil först men sedan ändrades detta till 8.000 efter alla haverier..

      Min 98:a har just passerat 8.000 mil så att det är läge att byta mao. Så frågan om vart man hittar en Fiat verkstad som tar mindre än 12-15 papp för detta kvarstår... :-)

      "Psyyyyyyyyshhhhh ehhhhhhhhh vroooommmmmm" turbo släpper luftentrycket ahhhhhh :-)
      Last edited by Dan the Man 13; 16 June 2002, 19:41.
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

      Comment


      • #4
        Börjar bli ett gäng coupéer i uppsala nu

        Har du kollat pris för kamrem hos MT Motor?
        /Peter

        Comment


        • #5
          Klarhet i ämnet:

          I serviceboken står det 12000mil men det har ändrats till 8000.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Står faktiskt i nyaste FIAT bladet sist,
            Kamrem bytes efter 8000 mil eller 5 år vilket som kommer först.
            Vet man att bilen gått "häftigt" så är det nog läge att inspektera remmen lite tidigare.

            Har haft hoppande rem på en Fiat
            Hoppade 1 snäpp vid 7000 varv, precis 0,000000002 sekunder innan växling i 1'an.... Lampredi motor va det = kul, oövervarvig med;-) ... men DEN KLARADE SIG (SOHC) puh !
            1.5 timme på parkeringen o ny rem satt på, -de ni !
            Aldrig bytt rem innan, men hade Haynes bok !

            Fiat for FUN

            Comment


            • #7
              Hmm nja

              Det har nog ingen större betydelse om bilen gått hårt eller inte... ;-)

              Håller med, (nästan) inget kan stoppa Lampredis SOHC-maskiner...
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Snygg bil ! Kul att du valde rätt bil dessutom . Jag är också konverterad från BMW 325 (e36) till Fiat Coupe för ett par månader sedan och ångrar det inte heller en sekund. Dock tvekar jag på att Coupen känns lika solid och skrammelfri som BMW:n när man kommer upp i miltalen...

                Chorus>> "Börjar bli ett gäng coupéer i uppsala nu "

                Då vore det väl läge för en träff ? En spontanträff en lördag kanske utanför Max ? Det finns säkert fler Couper än min också i Stockholm och man kan ju åka upp på nolltid till Uppsala.

                Någon som nappar ?


                / Mattias
                Fiat Coupe 20v Turbo -00

                Comment


                • #9
                  Jag kan va där..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Jag med... :-)
                    Om min Coupé blir klar...
                    Men jag kanske är välkommen i nån av mina andra italienare?
                    /Jimmy
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #11
                      "Men jag kanske är välkommen i nån av mina andra italienare?"

                      Ja absolut . Träffen var bara en tanke jag fick då jag läste att det fanns många Coupeer i Uppsala.

                      Jag känner inte till Uppsala, men det vore kanske enklast och smidigast om man kunde ses efter E4:an ? Nån som vet nåt vettigt ställe mellan Stockholm och Uppsala ? Förslag ?
                      Fiat Coupe 20v Turbo -00

                      Comment


                      • #12
                        låter trevligt tycker jag
                        /Peter

                        Comment


                        • #13
                          Jag är på! Det vore kul att träffa andra med coupéer, inte så ofta det sker precis. Kan närsomhelst efter midsommar, ska vara ledig åtta(!) veckor i sommar.

                          /Janne

                          Comment


                          • #14
                            ahhhhhh

                            ;;(

                            jag vill oxåå.. vafan bor alla fiat ägare i mellersta o norra Sverigee ;(..

                            jaja kanske nästa gång
                            före detta coupe trimmare
                            pimpig cadilacc deville
                            Sv1000s C-Ö

                            Comment


                            • #15
                              Hmm varför inte ta den här "coupe" träffen i Vaxholm tex?
                              På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                              http://www.garaget.org/?car=63213

                              Comment

                              Working...
                              X