Announcement

Collapse
No announcement yet.

div uno turbo funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • div uno turbo funderingar

    Hallix.

    Min Uno Turbo -88 har till viss del tappat laddtrycket.. den skall väl ladda 0.7 bar original väl? Men nu är det nere på ca 0,5 bar.. dessutom så har jag en mycket otrevlig tomgång.. vid kall motor ligger den på ca 450 varv, dvs motorn dör hela tiden (nästan), och vid varm motor så ligger tomgången på drygt 2000 varv.. Jag har nyligen köpt unon, och herrarna som hade den innan bytte motor i den.. en del folk har sagt till mig att det låter som om de kan ha vänt på nån kallstarts-kontakt eller nåt i den stilen.. men iallafall, en kompis tipsade om att anledningen till att jag tappat laddtryck kan vara att det läckte i nån packning eller dyligt.. så idag tog vi en startgasflaska och började spruta på alla skravar.. det visade sig att motorvarvet ökade kraftigt vid sprut mot både grenrörspackningen, samt vid spridartätningarna.. tror ni att detta kan vara anledningen till att jag ej har mina 0.7 bar ? Jag har tidigare skrivit här på forumet och frågat hur man ställde upp laddtrycket med pysventil, och det funkade ju iofs fint, men jag skulle ju helst först vilja ha de 0.7 baren, och därifrån öka upp till kanske 0.9 med hjälp av pysventil.. Nu vart det mycket text här.. sammanfattning: Kan läckage i div packningar vara anledningen till lägt laddtryck, och kan det även vara förklaringen till min "skumma" tomgång ??
    Tacksam för svar !!
    Max

  • #2
    Klart läckage kan påverka hur mycket ladd du får , men det är främst i slangar från turbo till insug!

    0.5 är ganska normalt utan grövre downpipe så det är väll bara att pysa på!

    dra åt alla slangklämmor (har du säkert gjort redan) å kolla om det blir bättre , sug i slangen som går till dumpen för att se om den läcker kan bli konstiga grejer av det , min plastdump var tvärpaj!
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Kör det gamla tricket med startgas; spraya runt slangar här o var så ska du nog hitta tjuvluften (varvtalet går upp).
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment

      Working...
      X