Announcement

Collapse
No announcement yet.

dumpventil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • dumpventil

    Hallix igen.

    jag läste på internet att en fiat uno turbo har original en väldigt bra dumpventil, så man behöver knappast byta ut den menade den som skrev på sidan.. vad tror ni om detta ? Dessutom så är det väl en sån där dumpventil på unon som släpper tillbaka luften på nåt vis i systemet, och inte rakt ut i motorrummet ? Tycker ni att det är nån ida att köpa ny dumpventil, på tex dalhems.. jag vill ju ha en med mycket kvitter i !! :-) Vilken skall man isånafall ha ?? ..hehe..

  • #2
    Originally posted by skona_skor
    Hallix igen.

    jag läste på internet att en fiat uno turbo har original en väldigt bra dumpventil, så man behöver knappast byta ut den menade den som skrev på sidan.. vad tror ni om detta ? Dessutom så är det väl en sån där dumpventil på unon som släpper tillbaka luften på nåt vis i systemet, och inte rakt ut i motorrummet ? Tycker ni att det är nån ida att köpa ny dumpventil, på tex dalhems.. jag vill ju ha en med mycket kvitter i !! :-) Vilken skall man isånafall ha ?? ..hehe..
    Ska du använda en Dumpv. eller en avlastningsventil?? Kan vara bra att veta då du ska återcirkulera luften med en avlastningsv. Annars är det bara att skaffa en med sådan hård fjäder du behöver eller en med justerbar fjäder ! T.
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #3
      Jag kör med en dump av okänt fabrikat på min Uno. Tog bort orginaldumpen och satte nya dumpen på röret som går från intercoolerröret. Fila upp hålen i röret från intercoolerröret, det är väldigt trångt. Funkar perfekt! Fint ljud blev det i den oxå!
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Ok följande ska vara på en Uno T.
        MAn ska ha en återcirkulerande dump och den som fungerar bäst är den som är till Mitsubishi Lancer EVO VI (6) då denna håller för ca: 400hk i en EVO... :-)
        Denna lila plast pryl kostar runt 800-900:- ..

        För övrigt så duger inte orginalen till mer än 1,0 bar och det är väll efter det som det roliga börjar! :-)
        Nej den som är orginal är inte bra!
        /Jimmy
        mvh Jimmy Särås

        0736-996 993

        Comment


        • #5
          ..så man vågar med hjälp av pysventil fixa så en uno turbo laddar med en 1 bar ?? Låter lovande !!!!!!!!

          Comment


          • #6
            Orginalet är Bosch, samma som till Saab m.fl., det håller kanske 10000mil med originaltrycket.. Innehåller väl ingen finmekanik direkt. Kostar 200 spänn på Saab. (fast där kallas den "avlastningsventil")

            Skulle du ha en öppen dump, som släpper ut allt i luften, skulle insprutningens uträkningar inte stämma: luftmängdmätaren känner av en massa luft som kommer in fast den försvinner sen = jävligt fet blandning vid släppt gas = med tiden pajad katalysator bl.a.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Orginalet är Bosch, samma som till Saab m.fl., det håller kanske 10000mil med originaltrycket.. Innehåller väl ingen finmekanik direkt. Kostar 200 spänn på Saab. (fast där kallas den "avlastningsventil")

              Skulle du ha en öppen dump, som släpper ut allt i luften, skulle insprutningens uträkningar inte stämma: luftmängdmätaren känner av en massa luft som kommer in fast den försvinner sen = jävligt fet blandning vid släppt gas = med tiden pajad katalysator bl.a.
              Helt korekt samt att man kan få spikningar osv...
              Så kör med en återcirkulerande!
              /Jimmy

              P.S Med en annan dump än orginal får man inget högre lad!
              Hoppas att ni förstår det...
              mvh Jimmy Särås

              0736-996 993

              Comment


              • #8
                Hur kan man få spikningar av fet blandning vilket blir fallet med öppen dump?
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment

                Working...
                X