Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chorus Coupé-projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Chorus Coupé-projekt

    Eftersom mitt Coupé-ägande är ett ständigt pågående projekt tänkte jag lägga upp lite info om allt som händer, hoppas att det intreserar någon =)

    Någon gång i början av 2001 köpte jag en 20VT (98) som gått 4700 mil, c:a ett halvår efter det hände det här:


    Länsförsäkringar konstaterade att det skulle kosta lika mycket att laga bilen som den var värd, så jag fick välja om jag ville ha den lagad, eller få pengar i handen.
    (körde över en hög trottoarkant innan jag hittade trädet)

    C:a en månad senare var det dags för en ny 20VT, en precis likadan, men den här hade bara gått 2700 mil, och var ett år nyare (99):


    Någon gång under 2002 bytte jag till öppet K&N-filter, annat chip, PBV (1.3 bar), annat avgassystem (utan katt)

    Jag köpte eibach-fjädrarna från min gamla bil, som bodde på skroten, och monterade de på nya bilen:


    2003 köpte jag bilstein-stötdämpare (från Särås gamla coupé), eftersom orginaldämparna inte fungerade så bra som man kunde önska:

    Blev aldrig riktigt nöjd med dom, bilen är ganska så gungig i höga hastigheter, har inte orkat klura på vad jag ska göra åt det dock.

    Någon gång under året blev jag påkörd av en stolpe i ett parkeringsgarage, och fick halva bilen omlackad, efter mycket tjaffs och besvär var jag äntligen nöjd med lack- och plåtjobbet, men fick då tillbaks bilen med en buckla på tröskeln och trasig ac. Bucklan fixades, men färgen lossnade efter nån månad, så den lackades igen, och nu är färgen borta igen. Ordnar det nån gång (tm). Inga bilder på dom skadorna

    Under något tillfälle när jag inte hade körkort (coupé-ägande är inte bra för körkortet, blivit av med det tre gånger ) körde en kamrat bilen, och krockade med en hård stackars katt :/.. Både katten och bilen blev ledsen:


    Senare samma år var det dags att byta styrstag och bärarmar, för att slippa allt klonkande, bilen blev väldigt mycket trevligare efter bytet, dock är det något i framvagnen som glappar fortfarande (kuggstången?), verkar jobbigt att byta.


    Ungefär samtidigt som turbon började ryka som mest kom det skatteåterbäring! Det kan inte ha varit en slump:


    Efter mycket funderingar och övervägningar köper jag i början av 2005 en Garret GT28r:


    Med hjälp av en finne jag hittade på fccuk (Jari) lyckas jag och en polare till slut få allting att lira som det ska..

    Nya rör (3") till insuget:


    Efter mycket lirkande och pillande lyckas vi få på wastegaten från orginalturbon på den nya, det visad sig senare att den var för klen för att hålla laddtrycket, så den ska bytas:


    Turbon är på plats, nu saknas bara ny downpipe (3") från uppsala avgasteknik:


    Bilen gick bra med nya turbon, märkbart snabbare än innan, trots att laddtrycket sjönk rejält vid höga varv. Mätte AFR med hjälp av en kille på zatzy, och det visade sig konstigt nog att den fick för mycket soppa(?). Meningen var dock att bilen skulle mappas hos Turbocenter i slutet på sommaren, med större spridar och evt. ny IC.
    http://forum.zatzy.com/showthread.ph...t=fiat+coup%E9

    Dagen innan min semester började blev det dock problem, topplockspackning gick, och bilen blev stekhet. Bilen blev stående hos MT i c:a 2 månader, och under tiden börjar det rosta ganska rejält i cylindrarna:



    Dyra reparationer blir det :/

    Passade på att köpa mig en volvo för att ersätta min Croma Turbo som inte klarade besktiningen:


    Under alla år har jag hunnit med att byta bromsskivor fram 4 gånger, bromsbelägg ännu fler gånger, jag kanske kör lite hårt

    Mer info kommer här så fort det händer något =)

    Update 051219:

    Eftersom MT-motor har lagt ner, har jag hämtat mitt fiat-pussel, många lösa delar



    Update 051228: Bilen kommer bärgas till Dahlgrens nästa vecka, och de kommer plocka isär motorn helt så fort de kan =)
    Last edited by Chorus; 29 December 2005, 12:09.
    /Peter

  • #2
    Vilken saga =O både tårar svett o kärlek. Trots allt som hänt så stannar du kvar vid coupen härligt med en dedikerad kille
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      ojoj..
      inte lite bekymer du råkat ut för under åren. riktigt rolig läsning(förutom första bilden som fick mej att trilla ur datastolen!).
      fortsätt uppdatera!
      starkt att du håller kvar vid bilen efter allt bekymmer!! det skålar vi för ;-)
      Attached Files
      " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

      Fiat Coupe 20vt

      Comment


      • #4
        Chorus

        GRym otur du har chous Men skulle fråga den bilden med wastegaten som man ser fästet, är de orginalturbon eller den nya?

        För ska nämligen byta wastegatenklockan på min, men inget kul att ta loss o sätta dit antar jag, eller hur gick de för dig?

        Mvh/Emil

        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

        Comment


        • #5
          GlennE...du har börjat lägga på dig?
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            Originally posted by TurboNimitz
            GlennE...du har börjat lägga på dig?
            va? lägga på mej!? PONDUS kallas det!!
            Attached Files
            " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

            Fiat Coupe 20vt

            Comment


            • #7
              men de e ju extra vikt...kommer ju ligga efter på bankörningen lr blir det frysbantning lagom till sommaren?
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #8
                Originally posted by TurboNimitz
                men de e ju extra vikt...kommer ju ligga efter på bankörningen lr blir det frysbantning lagom till sommaren?
                hehe jadu, den som lever får se. ;-)



                Chorus:
                sorry för lite ot snack men hur fick du dina bilder att ligga direkt i tråden??

                /Glenn
                " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

                Fiat Coupe 20vt

                Comment


                • #9
                  Du har verkligen haft otur... du måste köra som en tjuv oxå med omtagen körkort 3 gånger dessutom...

                  Ska följa ditt projekt i alla fall! Lycka till!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Chorus: Köpte du dämparna av Juha?
                    Hur fick du tag på dom?
                    Eller bytte jag?
                    Kommer inte ihåg...
                    /Jimmy Särås
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #11
                      Re: Chorus

                      Originally posted by EmiliO
                      GRym otur du har chous Men skulle fråga den bilden med wastegaten som man ser fästet, är de orginalturbon eller den nya?

                      För ska nämligen byta wastegatenklockan på min, men inget kul att ta loss o sätta dit antar jag, eller hur gick de för dig?

                      Mvh/Emil
                      "närbilden" är på nya turbon med gamla wastegaten, på bilden med två turbos är det orginal-wastegate på orginal-turbon, och stor wastegaten på gt28r (den får inte plats när turbon sitter på bilen)

                      Tror inte det är lätt (om ens möjligt?) att byta wastegate när turbon sitter på bilen.

                      Min turbo ligger väl på någon hylla hos mt-motor ihop med toppen antar jag, så jag ska se till att det blir bytt innan bilen byggs ihop igen =)
                      /Peter

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by GlennE
                        hehe jadu, den som lever får se. ;-)



                        Chorus:
                        sorry för lite ot snack men hur fick du dina bilder att ligga direkt i tråden??

                        /Glenn
                        Avnänd [ img ]-taggen, t.ex [ img ] http://sdfsadf.sdf.se/bild.jpg [ /img ]
                        /Peter

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Särås
                          Chorus: Köpte du dämparna av Juha?
                          Hur fick du tag på dom?
                          Eller bytte jag?
                          Kommer inte ihåg...
                          /Jimmy Särås
                          jag köpte dom av dig, juha satte väl på KW coilover-dämparna? (som jag för övrigt ångrar att jag inte köpte )
                          /Peter

                          Comment


                          • #14
                            Oki, rykten säger att Juha kapade sönder bilen och sålde delarana nämligen...

                            Men då är jag nöjd!
                            /Jimmy Särås
                            mvh Jimmy Särås

                            0736-996 993

                            Comment


                            • #15
                              Aha, nä, dom kom från dig .. men om Juha ser det här och har K&W-dämparna kvar får han gärna säga till
                              /Peter

                              Comment

                              Working...
                              X