Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på trim till Uno Turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på trim till Uno Turbo

    Hej,

    undrar lite snabbt vad man ska göra på en Uno Turbo -90 för att få lite mer tryck i den??
    Ta bort katalysatorn...ger det mycket?

    Vad har ni som äger en Uno Turbo gjort och vad har det kostat??
    Vore kul å få lite tips så här i början av Uno-ägandet =)

    /Tomas

  • #2
    Andningen..

    Det första jag skulle gjort om jag haft bilen längre ;-) hade nog varit att byta ut det där original-luftfiltret som sitter i.. till ett konfilter (KN?) direkt på luftmängdmätaren.
    (sen skulle jag oxå satt batteriet i reservbaljan bak o kastat hjulet - lättat m.a.o! men det är ju en annan femma)
    Om du letar lite i börstrådarna så fanns en som sålde 2.5-tumssystem till Uno, vet ej om han har det kvar?
    p.s bultcirkeln är samma som på alla (utom Dino och 130) Fiat, 98x4.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      en pysventil är ett ganka billigt trimknep. Vet inte hur mycket en sån kostar men det an väl inte röra sig om några större kostnader. Öka laddtrycket till 0,9-1 bar så blir det fint drag i maskineriet
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        2,5 tums systemet är borta, det köpte jag för ett tag sen, men hittar du ett så köp det, det blir ett härligt ljud och bättre drag i motorn
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Pysventil?
          Är detta samma som dumpventil eller?

          Är inte så haj på motorer och turbo-termer ännu... kommer väl såsmåningom.

          /Tomas

          Comment


          • #6
            nej, en pysventil är en ventil som du sätter på turbon och sen kan du skruva med laddtrycket hr du vill. Det är ganska svårt att förklara, fråga nån kunnig så kan han förklara. Tips: Ladda inte mer än 1 bar! såvida du inte vill köpa ny motor. Det säkraste är att köra på ca 0,9 bar
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              tja

              tack göralla svar. ar nu inhandlat en s.k. reglerventil, sitter mellan wastegateklockan och kompressorkåpan, ungefärligt förklarat. Och imorgon ska det börja testas med olika laddtryck.

              Tänkte att 1,0 bar får räcka, med tanke på att bilen är original och i såpass bra originalskick iövrigt.
              /Tomas

              Comment


              • #8
                Unons bränslesystem klara inte av mer laddtryck än 1 bar, men skaffar du extra spridare eller nåt liknande så ska det gå att ladda mer. Tänk på att serva bilen väl när den är trimmad!
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment

                Working...
                X