Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya bärarmar till punton?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nya bärarmar till punton?

    Skall man offra pengar på att köpa 4 nya bärarmar till punton nu när man byter ut dämparna? Det går tydligen inte att köpa nya bussningar, utan man måste byta hela armen, lite korkat tycker jag nog. Har märkt att man får korrigera lite med ratten när man accelererar eller bromsar, så antar att det kan vara bussningarna fram som är lite slitna... Eller är det någon som vet om man kan få tag på nya bussningar som passar eller går det helt enkelt inte att byta dem? Eller skall man chansa och byta det man har och hoppas att det bara är dämparen och lagren i fästet som ställer till det? Lite jobbigt med pengar just nu, gick och beställde lite slangar och tändkablar i all hast också...

    (den bakre går tydligen att ersätta med polyuretan, men den främre (av de två fram)?)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Är det inte så att bussningarna är pressade "metall mot metall" och inte "gummi mot metall"? Det råkade jag ut för, och verkstaden sa att det skulle ha blivit billigare att byta hela bärarmarna...
    Då är det inte konstigt om det inte finns lösa bussningar att köpa.

    Comment


    • #3
      Så är det säkert. Tycker att det känns slöseri att byta hela armen bara, men de hade säkert en tanke på att designa armen på det sättet, får man hoppas.
      Om nu bussningarna är slitna, kommer det att öka belastningen på dämparna/dämpfästen i så fall? Annars får man nog vänta med att byta dem och se hur bilen känns med de gamla delarna först.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        tja, kolla www.autoteile-autoteile.de Köpte bärarm, eller länkarm, antar att det är samma sak, den som spindelleden sitter på.
        Billiga och bra!
        MVH Fredrik
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Tackar för länken Freddan. Min tyska är dock inte helt fräsch upptäckte jag. :-D

          Behövde dock inte byta bärarmen fram än så det ordnar sig. Upptäckte en sak dock; ABS-sensorn satt rätt ordentligt i själva armen, vet inte om man får bort den utan att den går sönder. Något att tänka på om man skall byta arm, vet att det går att köpa en med och en utan nämligen....
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Abs sensorn sitter i hjulspindeln, så det påverkar inte, har varit tvungen att ta bort den, men visst sitter den fast, jag bokstavligen misshandlade loss en sådan sensor, som satt hårt....
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Javisst gör den det *skäms*. Lite kort minne man har, en hel vecka sedan man försökte skruva bort den och upptäckte att den satt stenhårt..... *suck*
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment

              Working...
              X