Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe-projekt batteriflytt..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe-projekt batteriflytt..

    Hallå, tänkte visa lite gamla projekt från 2004 (som funnits på FCCUK innan forumet kraschade). Eftersom denna tråd finns först nu kommer publiceringen här!


    Börjar med min batteriflytt:

    Bakgrunden är att Fiat Coupe är ruggigt framtung, typ 67/33 fram/bak. Den mest vikt-koncentrerade detaljen på en bil är batteriet. I Fiat Coupe sitter det högt upp och långt fram. Som tur är är det flyttbart!

    Alltså placeras det i bagagebaljan (långt ned, långt bak). Reservhjulet, domkraft+fäste kastas (hur ofta behövs de?), istället kör man med reservhjul på sprayburk, varför inte en dubbel uppsättning. Finns på närmsta mack.

    Resultatet blev bra, minst lika värdefullt som att montera fjäderbensstag t.ex. I snäva kurvor blev bilen mer neutral och lätthanterlig (men det första som märktes var faktiskt att styrningen blev lite lättare i låg fart!).
    Ihop med extra negativ camber, sänkning, bra däck och fjäderbensstag blir väghållningen rätt otrolig!

    1. Ok, så här ser det ut efter man tagit bort batteri + hela dess hållare (som sitter med 3-4 bultar - och väger 1.5kg..). Jordkabeln kapades vid dess fäste. Pluskabeln kopplades ihop med de 4 mindre kablar som original går från pluspolen, via plinten som syns på bilden. Kopplingsplinten (1 in 4ut) kan köpas på vilken stereobutik (eller Biltema) som helst.

    2. Denna bild visar hur batterikabeln dras genom dräneringsgummit snett under ABS-enheten, för att komma in i baljan under torkarna.

    3. Ta bort täckskivan under torkararmarna. Här borras ett hål in till kupen, lagom stort så att genomföringsgummit passar och håller tätt. (detta gummi är från en begagnad Coupe-innerskärm!) Spraya vax i flera omgångar efteråt, så att allt blir vattentätt.
    OBS! Enl. Emilio finns en ännu bättre (befintlig) genomföring som syns om man tar bort vä skärm. Inte testat än men det borde funka oxå.

    4. Kabel dras ned i mattan bakom mittkonsolen.

    5. Dragning under mattan. Använd förstärkning/skydd mot plåtkanterna när kabeln går igenom balken under framstolen. (t.ex. en stump armerad slang/PVC-rör som träs över kabeln)

    6. Forts. dragning bakom sidopanel/baksäte. Bakom ryggen finns en perfekt gummigenomföring.

    7. ..fram till bagagebaljan. Här finns en naturlig försänkning i plåten som gjord för ett smalt batteri (max 15cm)! Fästen för reserv+domkraft kapas bort, även lite av bulten som håller tanken. Det behövs ett par (tex.gummi-)distanser i framkant under batteriet. I bakkant syns även hålet till gummigenomföringen för batteriventilationen.
    Målade allt svart efteråt, ser lite mer städat ut.
    Fästen tillverkade av kapad hyllräls.. 2 hål borrades i golvet för M10 bultar. Varning! Tanken ligger nära under plåten..! Rostskyddsvax appliceras flitigt.
    De skumgummibitar som syns här kan klippas o användas till distanser under framkant på batteriet.

    8. 900mm jordkabel (universal) på ordinarie jordpunkt under vä baklysen.

    9. Batteriet fick en plastlåda som bagagemattan ligger på. Ett passande batteri bör vara max 15cm brett o max 22cm högt, kapslat och ha slang för gaserna, ner genom golvet. Bild
    De finns även de som har placerat ett lägre/bredare batteri på tvären (och fortfarande få plats under mattan). Då behöver man ej kapa fästet för domkraften, men man får vara extra noga med fäste för batteriet (annars halkar det lätt omkring).

    För att batteriet inte ska glida framåt vid hård inbromsning sitter nu även en rem framåt runt batteriet.
    En ytterligare säkerhetsdetalj på senare tid är en extra jordkabel från generator till chassi, för att avlasta lite (det blir en extra belastning med den långa pluskabeln).

    10. Klart!

    EDIT:
    Något jag borde borde tänkt på är att använda något tjockare pluskabel, den jag använder misstänker jag är i tunnaste laget (högt motstånd).

    Sen är GELBATTERI ett måste, annars kan små droppar av batterisyra sätta sig på lacken där bak.. Inte bra!!
    Last edited by per; 12 September 2008, 11:08.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Per

    Vad tjänar man på att göra batteriflytt?

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • #3
      man tjänar plats i motorummet, bättre cirkulation med mera luft runt motorn
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #5
        Ja! batteriflytten gör säkert något att den blir bättre i bakvagnen och framvagnen! så lite kan ju göra massor!! eller hur upplever du per, vilken skillnad på väghållningen märkte du, kanske att den inte känns lika svajig eller ormar sig på vägen.?
        Last edited by EmiliO; 8 January 2006, 21:33.

        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

        Comment


        • #6
          Som jag skrev så blev bilen lite mindre understyrd, den följer lättare runt i tvära kurvor.. Förvånande märkbart!
          Last edited by per; 15 March 2012, 20:15.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #7
            Låter ju riktigt bra Per! tar väl ett par timmar antar jag o grejja

            För de e ju riktigt otäckt när man kör riktigt snabbt i en kurva o känner att den understyr! För de tycker jag är lite synd med coupens bakvagn att den inte hänger med riktigt! så detta gör alltså tydligen stor skillnad! riktigt bra!

            Förresten Per du vet inte om de finns powerflexbussningar " bak " till coupe, fram finns ju men problemet är ju mest ibak!

            Mvh/Emil

            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

            Comment


            • #8
              Kanon bra guide, har tänkt göra något liknande innan den kommer ut på väg igen.
              Men vad bör man ha för kabel? Har för mig att det stod i guiden du lade upp på FCC UK, men det har fallit mig ur minnet.

              Panda 169

              Comment


              • #9
                Emilio: "stor" skillnad vet jag inte men skillnad. Ja det tog ca 2 kvällar allt som allt! Det svåraste var att komma på hur kabeln skulle genom torpedväggen... Men sen flöt det på.
                Bakvagnen sitter i speciella lager (inga bussningar) som kan ta slut, dina kanske? Lyft bilen och försök rucka på hjulen in/ut! Om de kan röra sig får man byta lagren.

                Jim: Minns faktiskt inte, men det syns hyggligt på bilderna.
                Jag skulle råda att använda en ännu tjockare kabel, min misstänker jag är i tunnaste laget.
                Last edited by per; 6 August 2006, 19:31.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #10
                  Ja de verkar helt klart värt att göra de! svåra är som du säger per eller krångliga att dra sladden! men de kan man ju gömma om man grejjar lite! så de ska jag nog också ta mig tid o göra sen! riktigt bra guide

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #11
                    Har spanat lite på mindre batterier, såg att Rallyimport har Red Top. Men hur kraftigt måste det vara? Har mkt dåligt koll på batterier och vad som krävs för att starta/köra bilen.

                    ...................Ah...Kg............ LxBxH... start kapacitet
                    Red Top 20.. [13].[4,9 ]... [176x84x130] 360 A
                    Red Top 25.. [16].[6,1 ]... [182x77x168] 625 A
                    Red Top 30.. [26].[9 ]......[250x97x156] 685 A
                    Red Top 40.. [38].[12,5]...[250x97x206] 965 A
                    Red Top 60.. [51].[17,5]...[220x121x260] 1230 A
                    Red Top 700.[17].[6 ]...... [169x99x174] 625 A

                    Tips?
                    (Punkterna är endast för formateringens skull.)

                    Panda 169

                    Comment


                    • #12
                      Vad säger SBP om detta?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #13
                        Per,
                        Jag tror inte att säkra av batteriet kommer att göra någon nytta. Säkringen du måste sätta för att klara startströmmen i alla lägen kommer att bli så stor att den knappast kommer att lösa ens vid en stum kortslutning nära batteripolerna.
                        Viktigt att tänka på är dock att skydda polerna ordentligt. En slang/VP-rör över pluskabeln är också bra ur säkerhetssynpunkt (dubbelisolering)

                        Comment


                        • #14
                          Originally posted by Jim
                          Har spanat lite på mindre batterier
                          På fccuk.org fanns det en guide där en kille installerat ett lite gel-batteri i verktygslådsluckan i bagagen.

                          Såg riktigt snyggt ut.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #15
                            Jo, såg det också. Men jag fick aldrig klart för mig hur pass kraftigt batteri som behövs för att starta bilen.

                            Panda 169

                            Comment

                            Working...
                            X