Announcement

Collapse
No announcement yet.

fiat tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fiat tipo

    så här kommer en liten tråd om mitt pågående projekt...
    jag kommer att vara lite hemlighets full det kommer inte att komma så mycket info om detaljer...jag kommer att göra utan det här är bara en lite "teaser"

    vissa bilder kommer att komma dock så har jag supit bort sladden till min digitalkamera så det får vänta lite... men ha tålamod

    bilen det gäller är en vit fiat tipo -90 1,6 dgt i.e

    detta är planerat

    *reonovera motor bygga om den till förgasare med dubbla weber 45

    *byta alla bussningar i hela bilen

    *ny lack

    *diverse jobb kommer att ske på karosen

    *nya fälgar sitter mille migllia evo på nu 16 tum
    har ett set cromodora trix 7*16tum ligger helt nya ikartong
    aldrig monterade på bil kan inte använda dessa då frambromsarna blir brembo 4kolvs ok med 310 skivor så behöver jag 17tums fälgar... någon som är intresserad av cromodorafälgarna så skicka ett mejl


    så det va lite info mer kommer jag lovar.....

    fiat_racing@hotmail.com
    "i live for italian cars"

  • #2
    Det vill vi se! Upp med bilder!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      nu börjar det hända lite saker hela bilen e strippad precis allt är borta kablehärva allt

      all asvaltsmassa e borttagen

      bensintanken är bort ska dit en fuelcell

      karossmässigt så är sidokjolar färdigbyggda dom ska frånbörjan sitta på en bmw e32 nu e dom omgjorda för att passa tipon

      orginal framspolier är isärsågad på mitten å förlängd 6cm för att få den djupare 3 st nya hål är byggda för ett tuffare utseende

      orginal bakkjol är med isärsågad på mitten förlängd 8cm för att få ett renare utseende den kommer att bli helt slätt sen kommer ett 5 tums utblås sticka ut genom den

      så lite mer info dock kommer det inte så mycket bilder... det får ni se i färdigt skick
      "i live for italian cars"

      Comment


      • #4
        just hem kommen ifrån garaget har just tagit ner hela framvagnen för underredet ska slippas å rost skyddas som tur e har jag ett rostfritt ex hehe

        min nya koppling har med kommit det blev en sachs organisk race lammel med sachs värsta tryckplatta... hoppas det funkar

        har precis börjat att slippa ner min nya (beg) bromsok dessa ska sitta på alfa 166 v6 annars så det e brembos 4kolvsok som jag har sen blir det 310mm skivor fabrikat har jag dock inte betämmt...

        nu kanske ni undra va det blir i motor väg men det blir bara lättatsvänghjul portad å planad topp med nya kammar sen kanske 50 hk gas får se vad ekonomin säger imorn innan jag åker på svenskarallyt ska bakvangen ner för bytte av alla bussningar
        "i live for italian cars"

        Comment


        • #5
          Allt låter spännande, men trodde att du skulle göra något mer med motorn. Åker också snart till svenskarallyt...
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            får se ifall det blir något mer på motorn det kostar så våldsamma summor att trimma seriöst...

            å jag e helt imot turbokonvetering skulle var om jag fick tag på en coupe 16v motor å stoppa ner isåfall

            men det finns väl ingen i sverige som trimmat just en fiat tipo lr???
            skulle vara roligt om man nu e först
            "i live for italian cars"

            Comment


            • #7
              Du skulle vara typ först i Sverige men långt ifrån de utomlands! Det finns några Tipo 16VT därute.. Go for it!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by glenn
                får se ifall det blir något mer på motorn det kostar så våldsamma summor att trimma seriöst...

                å jag e helt imot turbokonvetering skulle var om jag fick tag på en coupe 16v motor å stoppa ner isåfall

                men det finns väl ingen i sverige som trimmat just en fiat tipo lr???
                skulle vara roligt om man nu e först
                Sketfull här på forumet började med 1.6 liters men gick senare över till 2.0 16v. Han är inte lika aktiv här idag, var tog han vägen för resten?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  vet att sketfull höll på med en 1,6 förut men han tröttnade för det är svårt att få någon bra fart i dom utan överladdning

                  får se hur det blir med min motor vill inte ge några förväntningar om det vissar sig att det inte skulle bli något....

                  å ska man trimma seriöst är det ju kolvar å stakar å hela paketet som gäller... kolvar å stakar kostar 20000 å då får man inte ut speciellt mycket effekt...

                  en 1,6l motor kanske kommer upp i 120-130 hk med allt gjort om bilen har 90 hk orginal som min har...

                  funderar dock på att stoppa i gas inte ladda med såmycket men 50hk till med ett knapp tryck vore ju inte fel hahaha
                  "i live for italian cars"

                  Comment


                  • #10
                    nu är dubbla weber 45 beställda så jag kan skicka singelsprutet i sopptunnan...

                    har även lagt lite tid på min bakspeglar blir såkallade cup speglar som jag har spacklat igen alla skarver på...

                    hade m3 förut men dom satt på i bara en vecka för dom såg ut som musse pigg öron haha
                    "i live for italian cars"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by glenn
                      nu är dubbla weber 45 beställda så jag kan skicka singelsprutet i sopptunnan...

                      har även lagt lite tid på min bakspeglar blir såkallade cup speglar som jag har spacklat igen alla skarver på...

                      hade m3 förut men dom satt på i bara en vecka för dom såg ut som musse pigg öron haha
                      Bilder på monteringen på weber 45-or uppskattas! Cupspeglar tycker jag är så fult! Om jag bara kunde montera tillbaka orginala. Annars tycker jag att Stilon har fina speglar som man kan sno för andra bilar!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        bilder ska komma både på förgasarna å även på hela bilen

                        cup speglarna kommer att fungera klockrrent till resten av bilen med tanke på stuket... vill inte ha ett för utstående utseende på bilen
                        "i live for italian cars"

                        Comment


                        • #13
                          Vad hände med detta projekt?
                          Vart det dubbla Webrar eller?

                          Comment


                          • #14
                            jodå bilen finns kvar i min ägo har dock inte gjort så mycket med den tyvärr

                            lite mer info nu då när jag ändå skriver här

                            backspeglarna är klara för lack även alla dörrar som är igenlagda ifrån alla hål

                            webrarna är inte monterade tyvärr för toppen är kvar hos acc racing som fått i uppdrag att gröta i den

                            toppen blir byggd för att kunna varva runt 9-9500 varv

                            har även skickat ner en skrot topp till han så den är isär sågad för att kunna mäta godstjocklek för att kunna ta så mycket material som möjligt ur toppen

                            svänghjulet är svarvat och klart vips så var halva massan borta hehe han som svarva svänghjulet åt mig tog bort ca 9 kg om jag inte miss minner mig helt
                            "i live for italian cars"

                            Comment


                            • #15
                              jag ska försöka komma med lite mer uppdateringar nu
                              "i live for italian cars"

                              Comment

                              Working...
                              X