Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe-projekt facelift+ny IC..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe-projekt facelift+ny IC..

    Mitt andra projekt från 2004 kommer här:

    Med tanke på..

    # PACE-intercooler på original sidoplats
    # ökade krav på IC-kylning
    # Stundande omlackering av huv/front
    # Klåfingrig design-iver

    ...tänkte jag att man skulle fixa till fronten lite.
    Tyckte även att just luftintagen är det enda som daterats på Coupe'n under åren. Känns inte helt fräscht med den där gamla Sony-loggan i fram! (samma grafiska ide typ)

    Satt länge och skissade på otaliga utskrifter, tills jag (med hjälp från kompisen Jakob Pettersson) valde ut den snyggaste varianten.
    (Jakob Pettersson var stjärndesigner på SAAB (han har bl.a. nyaste Saab 9-5 och kommande Cadillac BLS på sitt samvete!))

    1. Kollade lite med maskeringstape så att det skulle funka i verkligheten oxå..

    2. Av med stötfångarn och IC-tunneln.

    3. Färdigsågat! De bitar som blev över syns liggande framför. I detta skick var hela bumpern totalt lealös och sladdrig - man började undra vad man gett sig in på..!

    4. ...lyckligtvis blev det stabilare efter detta. Mitthålets flänsar är tillsågade plastskivor som limmats. Sidointagens väggar består av en sorts aluminium-bikaka med glasfiberändar, otroligt starkt och lätt material. Och lättjobbat. Tur att det fanns lite spill på jobbet... Dessa limmades fast längs de sågade kanterna.

    5. Sedd framifrån...

    6. Påbörjad slipning inför spackling.

    7. Spackling klar. Som tur var gick det inte åt så mycket, så vikten hölls nere.
    Nu är klockan 5 på morgonen (började kl15) och det smakar lite blod i munnen.. Kl. 8.30 ska bilen vara hos lackeraren!
    Bara att åka hem, käka frukost o åka iväg igen...

    8. Tillbaka från lackning. Från Stiggans Billack i Göteborg, som gjorde ett helt ok jobb (fick även huven, bakre skärmkant och bakre stötfångaren lackad).
    Han lackade dock precis allt (lika bra det), så jag fick lacka nedre läppen m.m. svart själv.
    Även nedre förstärkningskanten på bakre bumpern målades svart (tror inte Chris Bangle någonsin menade att den skulle vara karossfärgad, även om Fiat gjorde detta efter han slutat..)

    9. Monterat o klart! Reg.plåten i reflextejp är från regskylt.nu (tror inte de finns längre) och polisen har stoppat mig 2 ggr. 400kr kostar det.. Men det är det ju värt?
    Gallren är ett "kompostnät" från Hornbach, svartlackat. Nästan på pricken likt intagsnäten på BMW M3 och Ferrari 430! Inte mycket motstånd där.
    Ännu en bild.

    10. Här syns den nya PACE-intercoolern + den nya lufttunneln jag fick bygga. (oljekylarens kanal fick också förstoras/modifieras, likaså fick det karvas en del i skumplasten bakom stötfångaren för att luftintagen skulle få plats, som synes)
    Otur att PACE inte tillverkar den längre.
    Tur att jag hittade en begagnad på fccuk.org!
    Se jämförelsebild.



    Last edited by per; 16 January 2006, 10:57.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Imponerande projekt!!
    Designen stämmer bra överens med lyktor å allt. Najs!! :-D
    Regskylten passar som en smäck oxå. Jo, man kan fortfarande köpa från dom. Kollade deras hemsida precis. För övrigt lite rolig text på deras FAQ:
    ==============
    Kan jag använda skyltarna på mitt fordon?

    Nej. Dessa skyltar är avsedda för tex. Parkeringsplatsen, båtplatsen, promotion eller annat. De är ej avsedda för att användas på fordon som används på allmänna vägar.
    ===============
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

    Comment


    • #3
      Hur mycket sänktes insugstempen med den nya IC:n?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        har jag inte sagt det innan så säger jag det nu; vackert per... funktionellt och snyggt
        " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

        Fiat Coupe 20vt

        Comment


        • #5
          Tack Alex! :-D
          Och Glenn. Blir spännande att se DIN Coupe efter lack!

          Freddan: Vet inte riktigt eftersom ute-tempen var så olika de 2 gångerna. Första gången (14grader) hade jag 57grader i insugstemp (vid ca 1.3bar laddtryck) på 3e växeln.
          Efter IC-byte (+ tunnelbygge) hade jag 55grader i insuget vid samma förhållanden, utom att det var 25grader ute.
          Så man kan nog säga att det blev till det bättre, med tanke på att det inte bara var varm luft som sögs in; den varmare uteluften kylde sämre oxå.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            ja riktigt snyggt per hoppas de ger bra resultat i sommar oxå kanske är de lilla som får dig att pressa förbi alx o freddan
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Per har helt klart den snabbaste Cuppen av oss tre. Per har ju monterat både 3" downpipe, nytt fint avgassystem, effektivare IC och en större insugstratt plus att han kör med R-däck. Min bil är eoner från det. Så han kommer med största sannorlikhet förbi mig iår också
              I år hoppas jag på en klar förbättring. Man har ju lärt sig en del efter all bankörning. Dock kommer jag envisas med att köra på gatdäck

              Du hänger väl med oss på bankörning Turbo?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                ja jag hoppas jag får tag på en 16VT o hinna pressa upp den lite så man kan utmana er lite...hehe fast dock har jag itne så mycke erfarenhet av bankörning..mer än lite granna på Kinnekulle...med en minibuss.
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Din bil borde passa rätt bra på Kinnekulle. Handlar mycket om väghållning där och inte så mycket hk.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    aaah de e sant, får bara se till o stänga på rakorna
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Freddan: Vet inte riktigt eftersom ute-tempen var så olika de 2 gångerna. Första gången (14grader) hade jag 57grader i insugstemp (vid ca 1.3bar laddtryck) på 3e växeln.
                      Efter IC-byte (+ tunnelbygge) hade jag 55grader i insuget vid samma förhållanden, utom att det var 25grader ute.
                      Så man kan nog säga att det blev till det bättre, med tanke på att det inte bara var varm luft som sögs in; den varmare uteluften kylde sämre oxå.
                      Det är bara att ta differensen (25-14=) 11 + (57-55=) 2 dvs 13 grader kallare.

                      Hk ökar med 1% per 7 graders temperatursänkning. Alltså nästan 2% procent mer effekt. Har du möjlighet att mäta tempen igen nu efter chipningen. Se hur mycket insugningstempen ökar när kompressorn får jobba längre ut på mappen. Snacka går ju bra men att mäta och räkna på verkligheten gör att man kan vidta rätt åtgärder.

                      PS! har du renoverat fronten efter katten?
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Den var redan chippad dock (Novitec). Den enda stora modden gjord efter frontbygget är avgassystemet.

                        Funderar på chargecooler efter IC:n, får se om jag hittar nån för ett hyggligt pris. Men först ska jag fixa nya fronten och göra en andra mätning med ett annat instrument för att säkerställa värdena.

                        Coupen är avställd just nu så inte mkt har gjorts.. Men i höst så.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Som jämförelse.

                          Senaste jag kollade så hade jag 30°C i insugstemp (fyrans växel, 5000 varv, 1.2 Bar), när det var 15 grader ute. Om man antar att en original IC ger 60°C (vid samma utetemp, varvtal, växel) så ger min motor 60-30= 30 / 7 = 4.3 % mer effekt med FMIC. Inte illa

                          Edit: fel varvtal.
                          Last edited by Freddan72; 14 August 2007, 17:30.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #14
                            Det verkar konsistent med det du hade på Kinnekulle.
                            FMIC: Ambient 20 C och insug 35 C, dvs tempraturhöjning 15 C.
                            Standard: Ambient 14 och insug 57, dvs tempraturhöjning 43 C.
                            SMIC med bättre och öppnare scoop: Ambient 25 och insug 55, dvs tempraturhöjning 30 C.
                            Även om mätningarna säkert innehåller fel orsakade av en miljon saker så är det tillräckligt för att få en god fingervisning om hur sakerna funkar.

                            Dels är FMIC bättre än jag trodde eftersom strömmningen är långt ifrån optimal. Men den är jättestor ska man komma ihåg och det räcker tydligen. Jag tror man kan genom vidareutveckling och optimering av strömmningen kan få SMIC:n i ganska nära FMIC:n, kanske 20-22 grader temphöjning. Vi får se om jag hunnit åstadkomma nåt konkret på denna front till Mantorp.

                            PS innebär det att du kommer med Argentan till Mantorp, Per?
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #15
                              Nejdå, det blir Coupen där!
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X