Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ladda mera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ladda mera

    Jag har börjat tröttna på effekten i Unon och vill höja laddtrycket yttligare. Vad jag har förstått är det bränslesystemet som inte hänger med över 1 bar. Hur fixar man det hyfsat billigt? Inget annat som behöver uppgraderas i samband med detta? Helst kan det få vara tillförlitligt oxå...
    Fiatlös

    ___________________

    Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

  • #2
    hehe man blir lätt fartblind!
    orginal turbon hänger inte med vid 1 bar heller,
    så den bör bytas eller byta kompressorn till större.

    bränslet kan du nog höja med en progresiv bränsletrycksregulator. obs vet ej hur långt det räcker!

    ett billigt alternativ som jag gjorde var att köpa högohmiga spridare på skroten och större luftmängdmätare. för tillfället laddar jag 1.5 bar och det funkar bra.....

    obs byt ic först, gör en jävla skillnad!

    skriv vad du har gjort med bilen så kan jag eller någon annan hjälpa dig med vad som "rekomenderas" att uppgradera först.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      ok, det jag har gjort med bilen är följnde: Dragit upp laddtrycket till 0,9 bar, monterat K-N direktfilter, 2,5" avgas utan katt, annan dump samt vattensprut på intercoolern. Vilken ic ska man välja då? Och vart placerar man den. Det är ju förbannat trångt där orginal ic:n sitter och uppgraderings ic kostar ju massor.
      Fiatlös

      ___________________

      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

      Comment


      • #4
        Putt:
        har du mätt upp prestandan för bilen efter modifikationerna? Skulle vara intressant att veta vad allt du gjort gör rent effektmässigt..

        /Tomas

        Comment


        • #5
          du kan ju alltid försöka få ner insugstempen. jag antar att filtret som du har sitter rakt på luftmängdmätaren?

          om det gör det försök att på nått sätt se till att det inte suger varmluft.

          på avgassidan bör du ha 2.5" från turbon.

          laddtrycket kan du ju höja till 1 bar .

          ic får man helt enkelt ta nåt som passar från skroten och helst med bra flöde.
          installera den framför kylaren om den är för stor

          jag förlorade 0.1-0.2 bar i tryckfall efter ic byte men det betalade sig med mer effekt (vid samma laddtryck)

          tändstiften kan bytas till en grad kallare om du höjer trycket till 1 bar (säkerhetsskäl)

          detta är bara några förslag som man kan göra utan att det sticker iväg prismässigt.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            Jag har tyvärr inte mätt upp prestandan på min kärra men jag kan säga dig att det är STOR skillnad mellan orginal och det jag har gjort. Och Jens, jag har inte filtret direkt på luftmassamätaren, har dragit en slang så att den sitter framför ena lyset
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Putt: har du inte tänkt på att filtret då blir uppvärmt av ljuset samtidigt som du får sämre ljus i mörker?? ;-)
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Dumt skrivet... filtret sitter givetvis bakom lyset
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment

                Working...
                X