Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno Turbo laddar upp till 0,8 bar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno Turbo laddar upp till 0,8 bar...

    Hej min Uno Turbo 1.3 -90 har nyss fått ställbart laddtryck installerat tack vare en reglerventil och jag har nu mixtrat en del med att få rätt tryck så att bilen går jämnt utan att börja rycka.

    Men att ladda över 0,8 går knappt, bilen börjar rycka så fort man laddar över just 0,8 bar.
    Ska det vara så vid endast 0,8? Har hört att 1,0 bar är "gränsen"?

    Kan en progressiv bränsletrycksregulator hjälpa i mitt fall eller är det turbon som är sliten (alt. för liten?)?

    /Tomas

  • #2
    det som har hänt är att tryckvakten slår till (0.8 bar), det är alltså ingen fara med bilen men det känns hemskt

    dra loss sladdarna till tryckvakten som sitter vid insuget mot förarsidan dom sitter under en gummi (grej), sedan kan du höja till 0.9-1 bar men se till så att alla slangklämmor sitter ordentligt fast i pysventilen.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Tack
      Låter betryggande om det är på det viset =)

      Skulle nu behöva hjälp med att hitta denna tryckvakten och jag har därför knäppt ett foto på min bils motor. Har ritat en pil där jag tror tryckvakten sitter. Skulle någon kunna hjälpa mig bekräfta ifall det är rätt? Om inte, var sitter då denna tryckvakten?

      Se bild (141 kb):
      http://www.ludwigsbilar.se/unoturbomotor.jpg
      /Tomas

      Comment


      • #4
        Ooopss..

        om du drar ut sladdarna där kommer den inte gå så bra.. :-)
        Du ser att insugsröret är som en tub och i högra änden av den sitter tryckvakten. Den ska i normala fall bryta tändningen om t.ex. wastegaten fastnat och trycket skenar, så inte nåt annat går sönder..
        Det sitter en rund gummidamask där på ca 40mm med 2 sladdar ur. Själva vakten kan oxå bytas till en justerbar. :-)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X