Announcement

Collapse
No announcement yet.

95 oktan eller mer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 95 oktan eller mer?

    Satt och läste lite i manualen till coupén igår och upptäckte att det stod att man skall tanka blyfri bensin med minst 95 oktan. Har för mig att tändingen behöver ställas efter vilket oktantal man kör på. Vore det någon märkbar skillnad att köra på "fel" oktan, alltså om den är ställd på 98 och man kör på 95 eller tvärtom (generellt) och hur märker man det?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Vad jag vet så justerar styrenheten hela klabbet på egen hand beroende på oktan och kvalitet. Det brukar ta några mil innan allt är justerat. För att nollställa kan man koppla bort batteriet i några minuter.

    Jag har sett en barchetta där killen hade monterat en vippströmbrytare för att snabbt kunna nollställa styrenheten :-)

    /B
    Stilo & GSXR1000 Race

    Comment


    • #3
      Låter trevligt. Mår motorn bättre av 98 oktan då, eller är det bara bortkastade pengar?
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        jag tror

        att motorn mår bättre o bilen blir lite skönare att köra på 98..

        och den skillnaden som det blir på en tank.. 6-10 kr är något som man kan bjuda på när man tycker om sin bil.

        tycker jag iallafall
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #5
          På mitt tanklock står det "Endast 98 blyfri" tankar bara 98 i alla mina bilar om jag tjänar nåt på det?
          Ja på Coupén så var det en stor skilnad på lamdavärderna så jag tror att jag får ur 5hk mer men(!) då har jag optimerat motorn på ett sådant sätt! :-D

          Hur som helst så vill jag väll att min bil ska ha det bästa även i tanken!
          /Jimmy
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            tankar 98 sen 2,5år tillbaka. märker ingen skillnad men fortsätter att tanka 98!!!!!!

            Comment


            • #7
              Kör enbart 98 i min GT. Om bilen är orginal så spelar det ingen roll, men när stressfläkten är uppskruvad så orkar bilen varva ur fortare om man kör på 98.
              /F/I/A/T/ Punto GT
              Fiat går aldrig sönder, De bara upphör att fungera ett tag.

              Comment


              • #8
                Turbobilar för gatbruk mår väl i allmänhet bäst av 98 oktan. Att det är lite dyrare än 95 gör inget, det skiljer ju bara några kronor per tankning, och det är väl viktigast att bilen mår bra?
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Herregud, märker ni ingen skillnad ?

                  skillnad på följande bilar OBS alla med nya tänddelar o sånt !

                  Responsen bättre med 98
                  Fiat 161 S 1.6 Weber skillnad
                  Fiat 2000TC WEBER klar skillnad
                  Fiat Ritmo SOHC klar skillnad
                  Fiat Tipo 1600 DOHC klar skillnad märker det på "vridet" eller frånvaro av det (95 oktan då)
                  Fiat Marea 1.6 ELX årsmod 2000 skillnad

                  På nyare bilar med knacksensor justeras tändningen in optimalt, då kan 98 ge det där lite extra.
                  Känner man sin motor märker man skillnaden.(övre regionerna)
                  Dagsformen hos motorn beror mycket på klimatet med/temp/luftfuktighet o så.

                  Kör ni som kärringar eller ? ;-)
                  Men vad säger NI som KAN NÅT ON BILAR ???
                  Last edited by Håkan; 5 July 2002, 22:22.
                  Fiat for FUN

                  Comment


                  • #10
                    Aha då ska ja byta till 98 !
                    Fiat Coupé Turbo
                    Fiat Uno Turbo
                    Lancia Delta Evoluzione 1

                    Comment


                    • #11
                      Hörde att med 98 så drar motorn lite mindre soppa också iochmed att den går bättre. Kanske högst marginellt men om den gör det så kanske man uppväger de extra kronorna som 98 kostar jämfört med 95 . Då får man en bil som går bättre men som kostar lika mycket i soppa som förut, låter klockrent tycker jag
                      Fiat Coupe 20v Turbo -00

                      Comment


                      • #12
                        Avgasvärderna påverkas inte om man kör på 98 istället för 95 oktan, eller? Eftersom "knacksensor" vad jag förstår justerar tändningen beroende på vilket oktantal man använder så kommer man igenom besiktningen ändå, eller? Vore ju för triiist att åka dit på för höga avgasvärden. :-)

                        Måste testa 98 i min med, synd att den är fulltankad med 95 nu bara - ytterligare ett skäl att köra lite nöjeskörning iofs... :-)
                        På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                        http://www.garaget.org/?car=63213

                        Comment


                        • #13
                          Måste uppliva tråden...

                          e nyfiken vad man kan få för konsekvenser om man tankar 98 iställe för 95?

                          Om 98 e så bättre för otrimmade bilar direkt från fabrik varför rekomenderar de inte 98 oktanig istället?

                          Hur bra är det att blanda 95 & 98 oktanig soppa i en o samma tank?
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Måste uppliva tråden...

                            Originally posted by 84jr0
                            e nyfiken vad man kan få för konsekvenser om man tankar 98 iställe för 95?

                            Om 98 e så bättre för otrimmade bilar direkt från fabrik varför rekomenderar de inte 98 oktanig istället?

                            Hur bra är det att blanda 95 & 98 oktanig soppa i en o samma tank?
                            Man kan säga att oktanen är ett slags knackindex. Ökar du effekten så ökas risken för knack, då kör man på högre oktan..

                            Energiinnehållet är oftast samma.
                            Att blanda bensinen har absolut ingen betydelse..
                            På många bilar står det att man ska tanka 98, tankar man då 95 kan boxen gå in och sänka tändningen och då ge lite lägre effekt.
                            På en otrimmad standardbil som inte rekommenderas att köra på 98, borde det inte bli någon skillnad i bromsbänken med 98 eller 95..
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #15
                              om de e så som du påstår Jens varför envisas många att tanka 98 oktanig i vanliga bilar om de inte är trimmade?

                              Blir de ingen prestanda skillnad varför pröjsa mer?
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X