Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äntligen äntligen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Äntligen äntligen!

    Jag har strulat och väntat på klantiga verkstäder i 6 mån, men nu i kväll fick jag riktigt med fart på min 69:as 124 Coupe. Jag har fått byta startmotor ( i mörker) generator, förgasare, fördelare, spole, flyttat på motorn, bytt gasreglage, bromsarna pajjade, mm.mm.

    Jag har lyft toppen tre gånger och renoverat förgasare till förbannelse, men idag fick jag fart på allt! Bilen drar som ett tåg och vill aldrig sluta varva, jag tror att toppeffekten ligger strax över 7000 rpm och jämfört med 118 hk original så gissar jag på +150 nu. Toppfarten har ökat betydligt jämfört med 200 förut men hastighetsmätarn hänger inte med längre så jag vet inte riktigt...

    Måste byta fjädring bak för jag ser inte vägen längre under accelleration ;-)

  • #2
    Hahahahaaa!!! Härlig läsning! Måste få se din kärra nån gång!
    Jag köpte KUB-gasdämpare till Argentan, de gjorde underverk.. om de finns till 124 oxå vet jag inte men det borde ju.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      SPAX

      Spax har ett komplett kit med just.stötdämpare +fjädrar till 124:an.
      Kul att du äntligen fått igång 124:an! Min visar 220km/h vid sjutusen varv(vill inte varva mer med gjutna kolvar på 2.0) på femman, + att jag för hög profil på bakdäcken. Har nu orginal 124slutväxel (4.3:1). Gick fortar förr med lada diffen(4.1:1), men den rasade "piniongdreven?" på så den ska bli svetsad
      Pippigul 124SC -72

      Comment


      • #4
        0-100

        Jag har inte sorterat ut tändningen och förgasarna optimalt ännu. Huven ligger för nära för trattar, tändningen har slöa fjädrar, men allt ligger nog inom körbara marginaler.

        Jag kunda inte låta bli att prova 0-100. Det blev för mycket spinn, kass/långsam låda men en glad hastighetsmätare (+10%) Klockan stannade på 6.7 sec. Man får väl ta eller ge lite på dessa siffror, men själv tyckte jag att det var ett bra resultat med garagefilade originalprylar.

        Toppfarten är lägre än förut, men det beror nog på förgasarna, eller att jag har en slöare avgaskam än tidigare.

        Mer att göra...

        Comment

        Working...
        X