Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT

    Tjenare, är ny här på Fiat-klubben

    Själv så kör jag en Punto GT 96á, ok kör den inte för tillfället då turbon har gjort sitt.

    Jag har lagt i en CDA box ifrån BMC och ett fullflödes 2,5" avgassystem men det är allt. Jag funderar på att chipa den och kanske uppdatera till större Turbo då den ändå måste bytas.

    Finns här någon som kör en trimmad Punto GT ?

    Själv har jag varit/är ganska så skeptisk angående chip. Har kollat upp att till GTn så ska man få +30hk, det skrämmer upp motorn i så fall till 160hk som jag tycker är helt rimlig för den lilla bilen. Jag har tänkt mig att ligga runt 200hk, det räcker gott o väl för att lämna dom flesta bilar bakom sig vid röd ljusen

    skämt o sido, har lite planer på att ta ut den på bana lite då o då.

    Jag är mer inne för att lätta bilen med att byta org. fälgarna till OZ Racings nya ultraleggera F1, då dom ska ha en vikt på 6kg st. Kolfiberhuv ska oxå på den då Punton trots sin lilla huv är bland dom tyngsta jag varit med om, är det bara jag som tycker det? Funderar oxå på att sätta in ett racingbatteri typ DMS red top. Det skulle få ner bilen några kg i alla fall.

    Men innan det ska göras så måste självklart motorn fixas. Ny Turbo, andra spridare, kanske chip och en intercooler med? Allt har ju sitt pris.

    På Fiat så vill dom ha 22 000:- enbart för byte utav ny turbo. Känner du till vart man kan få tag på ny Turbo till bra pris? Någon som har skruvat hemma med Turbo motorer och kan/vill hjälpa mig med byte? eller känner du till någon man kan vända sig till?

    Helst i Skåne trakten.

  • #2
    Re: Punto GT

    Originally posted by Komoza
    Kolfiberhuv ska oxå på den då Punton trots sin lilla huv är bland dom tyngsta jag varit med om, är det bara jag som tycker det?
    Har du lyft huven på en Coupe nån gång? Den är TUNG. ;-)
    Hade tills i fredags en Punto, och inte är den huven speciellt tung tycker jag.
    Turbon borde du väl kunna få renoverad istället för utbytt, borde bli lite billigare än att skaffa en ny.
    Lycka till!

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Nu har jag inte kollat på min turbo, men då den la av så lät det som om någon slog en slägga på motorblocket så jag tror att den är helt körd. Man får väll se när den är av. Hur som så funderar jag på att uppdatera till lite större.

      Comment


      • #4
        Jag äger en 95a och den har varit chipad och påställt laddtryck
        men är nu återställd till orginal i väntan på eftermarknads
        sprut.
        Chip suger man har liksom ingen kontroll över vad som händer
        med täning och soppa och det finns inga enkla varianter att korrigera själv..
        Men jag har lyckats köra 2bars laddtryck och fått soppan att räcka!!!
        Inte för att jag tror att det genererade annat än värme men
        nog va det svårt att få ner greppet i backen

        By the way IHI aggregaten e svindyra så kolla upp vad en renovering kostar eller skaffa ett 15 el.16t i stället
        Last edited by unograle; 5 March 2006, 23:44.
        Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
        /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
        Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
        Lancia Delta Integrale(race)
        Uno Turbo(race)

        Comment


        • #5
          Tjenare unograle..

          Vad laddar din punto org.? Jag köppte min GT för 2år sedan men den har aldrig laddat mer än 0,6 - 0,8 max. Max på punton är ju 1,6bar. Den har med all säkerhet blivit hårt körd genom åren men det förstår man så turbo byte är nog ett direkt måste. Bilen har rullat 17000. På GIK sa dom att turbons livslängd är runt 15000 + jag beskrev hur min bil betedde sig då jag gav fullgas
          Last edited by Komoza; 30 March 2006, 00:31.

          Comment


          • #6
            Andvänd gärna sök funktionen här på forumet.

            Annars mellan tummen och pekfingret, för att få runt 190 hk gäller:

            Bättre Bensinpump (integrale)
            Större Spridare (Integrale)
            Bättre turbo (typ T25)
            Störrre Intercooler (vilken som bara den passar)
            Sportavgas hela vägen utan katalysator eller med Race katalysator (helst 2,5")
            Sport filter (helst öppet)
            Ställbart laddtryck
            ...och sist men inte minst en ny mappning.

            Sen e det bara att köra och tuta och hoppas att det håller.

            ......men....











            Ska du ha den till rejs så hade jag gjort basics först!

            Typ bättre kolvar och ventiler, vassare kam, porta/plana toppen, lätta svänghjulet, bättre koppling och växellåda.

            Mucho dinero, javisst men hållar fan så mycket bättre.


            Mvh
            Marco
            Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

            Comment


            • #7
              Hallo Black_GT

              Där ser man en GT ifrån Malmö, kul. Det är klart att man skulle kunna sätta bättre kolvar, ventiler, vassare kam, porta/plana toppen, lätta svänghjulet, bättre koppling, växellåda mm. Men då är det lika bra att ta ut motorn och sätta in en ifrån Lancia Intergrale.

              Det är inte så att den ska vara en ban bil då jag ska ha den i trafik, men desto den har gjort ett antal mil så börjar saker sakta men säkert bli körda så jag tänkte att det ändå måste bytas, varför inte byta till bättre grejer och lite mer efekt, det skadar ju inte

              Ok, det är klart att koppling och packningar kommer att gå men när det ska bytas så får man ju byta till bättre grejer. Lika så ifall kolvar, ventiler går, men den tiden den sorgen.

              Jag hadde ett öppet dubbelkonat filter ifrån BMC innan i bilen men det drog in för mycket värme ifrån motorn. Jag skärmade av det med en kolfiberplatta som skar av slangen ifrån kylaren så istället så bytte jag till BMCs CDA box och det gjorde stor skillnad, drog bättre genom hela registret. Där ska på en sportkat 2,5" men jag har redan 2,5" fritt blås på den utan någon dämpare. Slutdämparen är ett friflödessystem ifrån Simoni racing.

              Känner du till Autotech i Malmö? Jag är i kontakt med dom och håller på att ta fram olika förslag för bilen. Allt ifrån att uppdatera till större turbo, större intercooler mm...

              Jag är inte helt kass när det gäller bilar och styling, men när det gäller motorer så överlämnar jag det till någon som kan. Jag håller på med inredningen i bilen för tillfället, har bla. lackat instrumentpanelen i en silvermettalic färg ifrån Bentleys färgkarta. Växelspak, damasker och pedaler är ifrån momo. Taket, dörrsidor ska jag klä om till alcantare och kolfiber. Mattor är inte bytta än då jag pendlar mellan att sätta in alumattor eller momos grids. Säten ska oxå bytas till lättare sportstolar, antingen Momo eller Corbeau, men det får vänta tills motorn går som den ska.

              Några frågor:

              Jag är inte säker om det är bensinpumpen som sitter någonstans bak under bilen men för ett tag sedan när jag var ute och körde runder så började det att vissla jäkligt högt under bilen. Var det bensinpumpen som gnällde?

              Du skriver bensinpump ifrån integrale och spridare. Vart hittar jag det?

              Turbo typ T25? vad är det för turbo, vart hittar jag den? Passar den på Punton?

              Tack för ditt svar

              Comment


              • #8
                Det är nog en Garrett T25 Black_GT menar. Har för mig att de sitter som standardturbo i 200SX S13 bilarna?

                Panda 169

                Comment


                • #9
                  Jag är en fd GT ägare. Den är i Stockholm nu hos en som vet hur man tar hand om den

                  Är du själv från malmö? Jag var ofta på strippen nere i hamnen innan med punton och sågs även ofta på McDonalds parkeringen på onsdagarna tillsammans med Mujos svarta Coupe 20v

                  Jo jag känner till Autotech i Malmö. Dom har fixat till min polares svarta RX7. Men hurvida dom kan fixa din GT låter jag vara osagt. Jag vet bara att många som har haft sina GT trimmade av ...hur ska jag kalla sådana verkstäder..."märkes obundna tuning verkstäder", har inte blivit nöjda eftersom 1: Deras trimgrejer har inte varit beprövade och funkar inte så bra på GT'n och 2: Har varit onödigt dyrt för nåt som inte är lever upp till priset. Så innan du ger dom din GT, hade jag kollat upp så mycket info som möjligt om vilka trim verkligen funkar på GT'n och vad priserna ligger på.
                  Tex, när jag lämnade in min GT på Fiat i Malmö eller Ströms som dom heter så visste jag mera om bilen och motorn än vad dom gjorde!

                  Finns olika turbo alternativ som du kan andvända men gå inte för stort. Du vill ha drag innan 5000varv eller hur? Sen finns det inte många som tillverkar en turbo som passar direkt på utan du måste ha rätt fläns. Det finns dock tillverkare som Bonalume och Novitec som har utbytes. Men Bonalume är svindyra med sina Mitsu turbos och Novitec turbon e inte så bra enligt rykten. Men dom är betydligt billigare än original turbon från FIAT.

                  Bensinpumpen sitter under baksätet och kan gnälla.
                  Intergrale grejerna får du leta efter på skroten eller hos nån Lancia reservdelar återförsäljare. Jag vet bara att dom funkar bra i GT'n och är beprövat av många GT åkare.

                  Men som sagt sök efter Punto GT i sökfunktionen så får du en massa info. Sen är detta forumet ganska bra : www.puntosports.co.uk

                  Mvh
                  Marco
                  Last edited by Black_GT; 6 March 2006, 17:19.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Jo jag känner till det med olika verkstäder och deras uppfattningar om trim mm....

                    Har haft kontakt med en hel del olika då jag haft egen lackfirma i 2år, men ingen Fiat verkstad. Dom jag känner som håller på med bilar vill inte ge sig på bilen och börja skruva med motorn för att dom säger att den inte kommer att tåla det? Förstår dom förvisso desto det inte är den största motorn direkt, men vad jag vet så ska den tåla en hel del stryk + att det redan är en turbo motor så ska man väll kunna kräma ut lite extra.

                    Han jag pratat med på Autotech verkar i alla fall kunna sin sak och så har dom haft en punto GT innan som dom trimmat. Han håller på att kolla upp olika alternativ så vi får se vad som händer.

                    Du har rätt med det att hålla turbon nere så den ska ladda vid låga varv 3000-4000rpm. Bilen är ju till för att axa, inte köra fort men sen får man se hur många växlar den spinner i innan den får bett i asfalten.

                    Anledningen till att jag kommit in här är för att få så mycket info som möjligt, det tackar jag för. Jag har varit runder på olika sidor med Punto. puntopower.com är nog den jag hittat mest info på än så länge. Funderade ett tag på att ta bilen till Italien och låta Piasini Engineering fixa motorn men då blir det rese kostnad med på notan. Då är det bättre att investera dom pengarna på en kolfiberhuv och/eller nya alufälgar.

                    Visst man kan hitta på skroten och kolla på billigare prudukter men vill man ha bra saker som håller så kostar det.

                    Strippen i malmö hängde jag på då ett få tal kände till att man körde där, ett antal år sedan Jag hadde en vit opel calibra då med 17" som du säkert sett i Malmö för några år sedan. Jag har varit på strippen 2 gånger efter att dom bygt banan, man får väll se ifall min punto dyker upp där, skulle inte vara fel att knäcka dom som kör bmw, amerikanare, eller större bilar i övrigt.

                    Comment


                    • #11
                      Ett tips är att söka efter trimtips till uno
                      Många delar maskinellt e likadana eller snarlika och bygger på samma grundkonstruktion.
                      Ett forum som har mycket tips vad det gäller trim till småbilar är
                      www.carmaniacs.net och www.lazzat.se
                      Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                      /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                      Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                      Lancia Delta Integrale(race)
                      Uno Turbo(race)

                      Comment


                      • #12
                        Tackar för www.puntosports.co.uk Black_GT, där fanns en hel del info och bra tipps om trim, Turbo och Intercooler som jag sökt. Tackar unograle för www.carmaniacs.net, en hel del nyttig info där med.

                        Comment

                        Working...
                        X