Announcement

Collapse
No announcement yet.

Några nya frågor o funderingar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Några nya frågor o funderingar?

    Har läst lite om era gammla inlägg här på forumet om trim, turbo och ic. Någon eller några av er har använt ic ifrån Saab 900. Hur pass efektivare är det att byta ut en sådan o sätta det på Punto GTn? Några andra mod än att klippa upp fronten en bit?

    Jag antar att man kan hitta en ic ifrån en Saab turbo till lite billigare peng än dom jag kollat på då priserna är runt 7-8 papp för en ny.

    Min fundering är att skippa större turbo och sattsa på en org, eller ersättning istället och sätta på större ic, annan dump och chip? Det borde nog vara tillräckligt då jag redan har ett hyfsat luftfilter och 2,5" friflödes system. Eller måste jag gå på större turbo agregat om jag sätter större ic och chip?

    Mitsu aggregaten - Vart hittar jag dom? Vem säljer dom i sverige? Jag har letat men inte funnit någon...

    MvH Komoza

  • #2
    Bonalume.it säljer mitsu turbon men vem som säljer i Sverige det vet jag inte. Kolla denna sida: http://www.destructa.ch/ACHWASSOLLS/min_punto.html
    Han kör med mitsu turbon från bonalume och är mycket nöjd.

    Pupulära turbos till GT:
    Turbo Technics Stage 2
    Turbo Dynamics MD103
    Mitsi Saito T25

    En original turbo storleksmässigt fast modernare och med kullager är att föredra faktiskt, en sk hybrid turbo. Du behåller laddningen vid 3000 varv. Nya moderna turbos har bättre effekt än dom gammla som sitter på GT'n. En sådan populär turbo i England är MD103, som är även billig. Kolla punto forumet där.

    Saab intercoolern har blivit populär och det var faktiskt jag som gjorde den populär (skryt) Den är bättre än original eftersom den är större och är frontmonterad plus att den har rören på samma sida som original IC vilket underlättar monteringen ofantligt. Hur mycket bättre den är låter jag vara osagt men många inklusive mig är nöjda och man märker skillnad i bla tophasitghet. Bättre IC för samma peng hittar du inte. Tyvärr så måste man klippa upp fronten men det syns ändå inte från utsidan att det är uppklippt eller så skaffar du en ny front med större öppning, typ abarth eller carzone.
    Last edited by Black_GT; 8 March 2006, 16:23.
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

    Comment


    • #3
      http://www.speedshop.ch/fiat.htm

      http://www.tecnoturbo.it/servizi.htm
      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

      Comment


      • #4
        Jag tycker inte att abarth eller carzone är direkt snygga på Punton (men det är väll smaksak) så jag klipper hellre upp org. Har försökt få av fronten 1 gång men misslyckades på grund utav att skruvarna som sitter i skärmen satt sten hårt och svåråtkommliga

        Saab icn? ska det vara ifrån 8v - 16v? eller det spelar ingen roll? Jag kollade upp det fanns hur många som helst runt 1000-1500:- Vilken års modell på Saab ska man kolla efter?
        Last edited by Komoza; 6 April 2006, 13:32.

        Comment


        • #5
          Model: Saab ng900

          Inte säker på åretalet dock.
          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

          Comment

          Working...
          X