Announcement

Collapse
No announcement yet.

vad händer med fiat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vad händer med fiat?

    fan.. här gick man o trodde att det började gå ordentlig bra för fiat tom här i svedala, med intoduktionen av punto b som sålde massor osv! Så hör man att de går miljarders i förlust? funderar på att sälja ut ferrari?? (tänk bara..om VAG skulle köpa.. AARRRHH)
    Alfa har kommit upp sig och hittat en plats verkar det som, och lancia kan säkert meka in sig brevid rover i "sköna coola lyxbilar"-segmentet (som är väldigt tomt numer, har ni tänkt på det? alla ska ha 18" hjul med 35 profil och minst 200 kusar för inte klassas som slö..)
    Men vad händer med Fiat?! Det kanske bara är en tillfällig svacka pga hål i utbudet? ingen ny panda, marea weekend börjar bli gammal osv?

    för övrigt.. är det inte en fruktansvärd BMW-porr i media numer? Vad man än bläddrar i dyker det upp lovord om bmw! Är det inte BMW så är det någon ny obskyr VAG-klon som prisas.
    Är det verkligen så märkvärdigt med en halv decimeter gummistoppning i intrumentpanelen? Tjockleken på gummit är väl den största skillnaden mellan Audi VW SEAT o skoda...*mutter*
    Och vad är vitsen, och så "körglatt" med bmw´s "suveränt precisa växelföring" när deras "suveränt härliga sexor" har en sådant "suveränt muskulöst vridmoment" att man iaf kan starta på femman eller sexan eller vad de buskigt mustashförsedda tyska ingenjörerna stoppat ner i bilskrället? OK, BMW är en premiumbil, men det finns väl nån måtta?
    eller är jag bara avundsjuk? *tystnad*..nä!
    såja.. behövde skriva av mig lite
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Kan ju bara hålla med dig lite !

    Ny panda planerad, positivt eller ?
    För er som läser Tyska !
    Hahahaha Ecobasic ide'n skrotas, puh... nåt bra iallafall !

    Fiat Panda: zweite Auflage eines Erfolgsmodells
    Fiat will Ende 2003 mit der Neuauflage des Pandas wieder an alte Erfolge anknüpfen. Der 'Nuova Panda' ist konsequent auf eine gute Wirtschaftlichkeit getrimmt. Er wird 3,5 m lang werden, nutzt dabei aber nicht die Opel-Plattform vom Agila.
    Die Motoren kommen ebenfalls von Fiat. Neben den 1,2 l FIRE-Benzinern mit 60 und 80 PS gibt es auch einen neuen Diesel mit 1,25 l Hubraum und einer Leistung zwischen 60 und 85 PS. Später sollen auch Motoren von Opel eingebaut werden.
    Die stabile Karosserie soll den Euro-NCAP-Crashtest erfüllen, das Fahrwerk kommt mit relativ einfacher Technik aus. Die Innenausstattung wird zweckorientiert und jugendlich frisch sein, so ist der Schaltknüppel ins Amaturenbrett integriert.
    Quelle: www.auto.t-online.de
    Die stern.de-Redaktion ist nicht verantwortlich für den Inhalt dieser Meldung.
    Meine Meinung zur News:
    Wenigstens kann man den neuen Panda anschauen ohne daß man gleich erschrocken wieder wegschaut wie beim Mulitpla oder der Studie Ecobasic die zum Glück doch nicht gebaut wird.
    Last edited by Håkan; 9 July 2002, 15:47.
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      1/3 av Planerade modellerna BORT !
      Hälften av modellerna ska ha samma plattform som Opel o SAAB.
      Va säger SAAB om detta i reklamen :-)
      Alfa utvecklar redan motorer i samarbete med SAAB.
      Ja, det går bara åt Helvete ! Opels Ecotec motorer i framtida FIAT ???

      Fiat - fast ein Drittel der Modell-Versionen soll gestrichen werden
      Da Fiat bis zum Jahr 2004 schwarze Zahlen schreiben will, wird es bei der Produkt-Politik zukünftig gewaltige Änderungen geben. Demnach sollen 30 Prozent der unterschiedlichen Modellversionen bei Fiat völlig wegfallen. (tas bort)
      Da man eine stärke Zusammenarbeit mit General Motors anstrebt, soll zudem die Hälfte der Modelle auf der gleichen Plattform wie Opel und Saab gebaut werden, wie z.B. der Nachfolger des Fiat Punto und Opel Corsa, sowie des Fiat Stilo und Opel Astra.
      Jede Marke soll so wie bei VW profitabel werden. Werksschließungen sind nicht geplant.

      General Modells hält bereits an Fiat einen 20-Prozent-Anteil und hat ab dem Jahr 2004 eine Kaufoption auf die restlichen 80 Prozent.
      Källa www.rp-online.de


      Last edited by Håkan; 9 July 2002, 15:44.
      Fiat for FUN

      Comment


      • #4
        jaha, opel...

        inte så bra på tyska
        det KAN ju bli så att fiat får mer inflytande i opels produkter, bara inte nästa lilla fiat blir en opel! det ska vara tvärtom då. Att tillverkare delar delar får man väl leva med.
        Nya Lamborghinin hade tex knappar och ventilations reglage jag kände igen från min punto
        Det som inte får hända är att tillverkarna tappar sin själ (typ VAG) Vad har tex fiat för roll i GM? Alfa ska vara "sportig premium" tillsammans med SAAB o andra vad jag har förstått, ska FIAT vara folkbilstillverkare tillsammans med opel?

        är det bra eller ens ok?

        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          O gamla Lambon hade samma knappar som i 131 2000 TC, så de så ;-)

          Men är det BRA med Opels Ecotec's motorer i FIAT !
          Då förlorar alla FIATar sin SJÄL !

          Ecotec serien har ju inte gjort sig nåt gott namn med allt krångel de haft med de "kraftpaketen" !
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            nää ingen opelmotor i min fiat!

            tvärtom isf! är det nån som kan göra små roliga motorer så är det väl fiat! bottenplattor o annat är som jag har förstått det ganska flexibla, så dem och andra komponenter går det väl att dela.. men motorer..näää
            hörde att SAAB är "turbo-ansvariga" inom GM. Fiat borde bli "bränslesnåla-och-samtidigt-roliga-motorer-ansvariga" hellre en FIRE motor i nästa corsa! jag kör min 5dörrars punto snålare än vad både opels o VW's trepipar förbrukar i motsvarande körstil...
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7

              Jag menade att som det står... OPEL's motorer in i fiatbilar typ nya pandan me 3 cylinder burk..
              Det har diskuterats emellan GM o FIAT

              Det vore väl synd !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                GM og Fiat i tættere modelsamarbejde
                Af: Thorkil Sevelsted 12.02.2002 Klik på billederne for at forstørre



                Den næste Opel Astra, som ventes om 2-3 år, vil blive bygget på samme platform som den netop introducerede Fiat Stilo. Det skriver branchebladet Automotive News Europe med flere underleverandører som kilde.
                www.bilmagasinet.dk
                Fiat for FUN

                Comment


                • #9
                  Marzano siger til italiensk presse, at Fiat-ledelsen overfor regeringen har bekræftet, at der ikke er nogen planer om at sælge Fiat Auto til GM eller andre. Samtidig forlyder det dog, at den store italienske bank Mediobanca, der netop har overtaget en større aktiepost i Ferrari, har anbefalet Fiat-koncernen at skille sig af med Fiat Auto, men beholde Alfa Romeo.

                  Oj Då !

                  Fiat for FUN

                  Comment


                  • #10
                    fråga håkan:

                    hur kraftigt är "anbefalet"? du verkar haj på de flesta språk
                    den där banken har jag hört ska ha tyska intressenter...
                    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                    http://fiatpanda.wordpress.com/

                    Comment


                    • #11
                      Vi får hoppas att anbefalet (Rekommendationen) är å den svagare typen.
                      tillsvidare får Italienska arbetare vid FIAT fabrikerna nöja sig med extra lång semester i år på grund av sviktande bilförsäljning.
                      Min anbefalning -sätt i en ALFA 2,0 Twinspark motor i Stilon som standard så säljer den bättre.
                      Fiat for FUN

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Håkan
                        Min anbefalning -sätt i en ALFA 2,0 Twinspark motor i Stilon som standard så säljer den bättre. [/B]
                        den skulle sälja bättre, iaf här i sverige, med ett par sjyssta stortavlor!
                        och hur billig skulle en alfa bli om man inte hade en volymtillverkare att dela komponenter med...
                        jag är helt övertygad om att fiat bara har missat att det är minst lika viktigt att pumpa FIAT-varumärket som alfa-romeo. det är minst lika viktigt som att bygga riktigt bra bilar (tyvärr). Folk som kollar på Peugeot 406 skulle lika gärna ta en titt på stilo, men vet inte om det.

                        Hur många av alla SEAT ägare är t.ex möjliga FIAT köpare? "spanskt temprament" i VW´s 1400 kubikare på 75 kusar? eller "italienskt temprament" i Fiats 1200 kubikare med 80?
                        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                        http://fiatpanda.wordpress.com/

                        Comment

                        Working...
                        X