Announcement

Collapse
No announcement yet.

Några frågor.. Fiat Uno -88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Några frågor.. Fiat Uno -88

    Hej på er alla!
    Kikat runt lite här på forumet och ni verkar vara ett glatt gäng
    Det är så att jag införskaffade en liten fiat uno från 88, för att ha som vinterbil och den funkar klockrent.. nästan

    Har lite frågor som jag hoppas någon av er kan svara på..

    fråga1:

    Har försökt byta ut steron som sitter i bilen nu, är någon Philips tror jag antagligen från samma år som bilen, alltså helt röten men jag har fasiken försökt på alla sätt att få ut skiten men lycas fasiken inte hur mycket jag en har försökt bända, är det någon som har lite tips på hur man kan få ut skiten utan att bryta sönder hela panelen?

    fråga2:

    Har märkt att bilen förlorar kylarvätska, den läcker som ett såll om man fyller upp kylaren rätt rejält.. så det är läcka någonstans då jag märkt att det runnit ut på backen när bilen stått parkerad över natten etc, men har inte lycats se vart ifrån leckaget kommer.. någon som vet om detta är vanligt?

    Fråga3:

    Varför lyser lampan (!) ibland när man gasarpå/står lite i backe? Vad indikerar den? (Röd lampa går även en liten pinne till den så man kan testa att elen funkar..)

    Hoppas någon har lite svar på frågorna skulle hjälpa rätt mycket!

    Ha de gott!!

    //Peter Franzén

  • #2
    Stereon kan jag inte svara på men angående läckan, kolla alla slangar och anslutningar. Låt bilen gå varm då bör det bildas tryck i kylarslangarna då ser du var det läcker.

    (!) lampan betyder åtdragen handbroms, den kanske glappar vid handbromsen eller någon annanstans?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Om jag inte minns fel så är lampan till nivågivaren för bromsvätskan. Kolla så det inte fatts i "burken". Kan vara därför den lyser om det lutar.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Om jag inte minns fel så är lampan till nivågivaren för bromsvätskan. Kolla så det inte fatts i "burken". Kan vara därför den lyser om det lutar.
        Du har rätt!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          ang stereon

          om det är den modellen av stereo med två små hål på vänster och höger sida så trycker man in 4 st borrar i samma dim i hålen sen brukar det gå att dra ur den funkade för mig iaf (borren skall vändas)
          F:finns I:ingen A:annan T:turbo

          saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

          punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

          131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

          Comment


          • #6
            Re: ang stereon

            hejsan det funkar med en svetstråd till gassvets 3-4mm
            eller två bitar från en gajle typ den som är av en järn tråd men använd båda hålen för annars släpper inte spärrarna.

            Comment


            • #7
              Re: ang stereon

              Originally posted by Mange t
              om det är den modellen av stereo med två små hål på vänster och höger sida så trycker man in 4 st borrar i samma dim i hålen sen brukar det gå att dra ur den funkade för mig iaf (borren skall vändas)
              Liten uppdatering.. fan börjar bli less på stereon i bilen nu :P hehe
              (Bifogar en bild på stereon, TACK gode gud för mobil kamera :P)
              Vart ska brorrarna in eller har jag säkerligen fel typ av stereo.. som kanske syns på bilden har jag försökt bända bort skiten men fan sitter som limmat

              Sen Kylarvattnet börjar trötta ut mig fylla på var 3:e dag eller så, läckan som jag kan se det kommer från vänster sida (ståendes framför bilen) under motorn till och droppar ner på plåten.. försökt se vart det kan läcka men min gissning är att det läger i nån slang som går in under motorn eller liknande? :-S

              Och en fråga till, Högtalare i denna bilen? vart fan sätter man sånt bäst? finns inget fäste alls i passargerar dörren.. nån som har lite smarta trix för att montera högtalare i en uno så skrik gärna till!

              Go helg gubbs!
              Attached Files

              Comment


              • #8
                På min sitter det vid hatthyllan, brevid C-stolpen. Sedan ska det gå att få plats med högtalare i dörrarna. Min har galler i nederkant. Fast det är ju inga baddare man kan trycka dit, snarare 4 tums.

                Jag har en Knutsson i min. Den har också suttit där sen första dagen. Härligt ljud ur förstärkaren på 4x5 Watt

                Hoppas det fixar sig med läckan.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Du bänder på fel bit!!! Ta loss rattarna på reglagen och bänd loss den inre panelbiten.
                  När detta e gjort kommer du säker att hitta hur den e fäst i panelen

                  Dörrsidorna i unon e otroligt lätta att få bort så det e bara att leta en lämplig placering och sen ta sticksågen alt. hålborr
                  för bästa håltagning. metallclips för högtalarmontage hittar du på OK eller BRL etc.

                  Sitter expansionskärlet på den sidan det läcker så e det troligen en spricka i det. Vanlig åkomma på Uno Turbo

                  Lagas med epoxy (temporärlösning) eller köpes ett nytt vilket inte e allt för dyrt.
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment


                  • #10
                    Fiat Uno

                    Tjenare Uno-ägare
                    Har du annan modell än 45:an så är det vattenpumpen som är slut och läcker om du inte har tur så packningen mellan pump pch röret läcker.
                    Har du fler frågor så hör av dig!
                    MvH Sören

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fiat Uno

                      Originally posted by Sören
                      Tjenare Uno-ägare
                      Har du annan modell än 45:an så är det vattenpumpen som är slut och läcker om du inte har tur så packningen mellan pump pch röret läcker.
                      Har du fler frågor så hör av dig!
                      MvH Sören
                      Tack sören.
                      Jobbigt/Dyrt att byta vattenpump? sitter den oåtkomligt ? :-/

                      Comment


                      • #12
                        På Uno 45 sitter vattenpumpen på vänster sida (om du står framför motorn) rätt långt ner. Pumpen drivs av kamremmen. Du måste ställa ettans kolv på TDC innan du tar bort pumpen.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Freddan72
                          På Uno 45 sitter vattenpumpen på vänster sida (om du står framför motorn) rätt långt ner. Pumpen drivs av kamremmen. Du måste ställa ettans kolv på TDC innan du tar bort pumpen.
                          Okej, tackar, det där med ettans Kolv på TDC lät rätt mycket överkurs.. blir väl o lämna in iså fall :-/

                          Comment

                          Working...
                          X