Announcement

Collapse
No announcement yet.

Filmprojekt: Fiat Cooupe!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Filmprojekt: Fiat Cooupe!

    har roligaste uppgiften i skolan på riktigt riktigt länge. har i kursen digitalt skapande fått i uppgift att göra en film. ett lite längre slutprojekt där man ska filma, redigera, klippa klistra. för mig var temat självklart, Fiat Coupe!!
    det är jag och två till som gör projektet tillsammans. planen är att göra ett Bilprogram på ca en timmme där vi står för varsitt inslag. kompis nr.1 har en VW bubbla-(73:a?) som han byggt från grunden, han kommer stå för nostalgi/tuning delen av programmet. kompis nr.2 har en bmw 320 cab-96 som han importerat från tyskland. han kommer göra en importguide.
    Själv kommer jag att göra ett objektivt begagnat test på min bilen likt testerna på TV (top gear, Autobahn, mera motor etc). tror det kan blir riktigt bra. :-)


    Har lite fakta frågor jag inte har riktigt klart för mig. vore super om ni kan hjälpa mig med dessa:
    * Vilka är/var de klara konkurrenterna till Coupen?
    * hur mycket kostade 16vt vid lanceringen 1994?
    * hur mycket kostade 20vt vid lanceringen 1997?
    * LE och Plus kom 1999?
    * Bilen slutade tillverkas 2001?


    thats all for now, och självklart kommer jag lägga upp filmen här när jag blir färdig till sommmarn
    /Glenn
    " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

    Fiat Coupe 20vt

  • #2
    LE kom 98.
    Ev. läs lite på http://www.fiatcoupe.net/therange.php

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Och kravet för att du ska få göra något sånt är att visa upp det för oss på SFK

      Klara konkurrenter till coupen är Nissan 200SX S14, Honda Integra TypeR, Civic TypeR kanske? Alfa GTV?

      Grundpris för 16vt låg på 249 900kr enligt --> http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...2&type=picture

      Grundpris på 20vt låg på 260 000kr --> http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...2&type=picture

      I juli 1998 kom LE till --> http://www.fiatcoupe.net/therange.php?therange_page=3

      År 2000 rullade den sista coupen ut från fabrik... --> http://www.fiatcoupe.net/therange.php?therange_page=5
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Re: Filmprojekt: Fiat Coupe!

        från wikipedia:

        In 1998 the 2.0 L, 5 cylinder 20V got a VIS (Variable Inlet System) which brought the power to 154 bhp.
        The 2.0 L 5 cylinder 20V Turbo received a 6-speed gearbox and a large, satin gloss push starter button. In addition, the sills of the Turbo version were colour matched with the body paintwork. Fiat also released the 2.0 L 5 cylinder Turbo 'Plus'. This model came with an option kit that made it virtually identical to the LE, but without the unique identification tag.
        In 2000, the year actual production stopped,
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Coolt!

          Läs lite i testen som gjordes på den tiden, där finns lite info oxå.
          Se under det nya "Arkivet"!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            så jäkla gött med snabba och utförliga svar!
            ja, jag hade tänkt ta mig igenom de testerna som finns här.
            var bmw 3serie ingen konkurrent till cuppen?
            kom 20vt verkligen 1996? är det inte 97? :S står ju en extra cylinder 1996 på http://www.fiatcoupe.net/therange.php men jag har då aldrig sett nån 20vt från 96 ???
            " det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö "

            Fiat Coupe 20vt

            Comment


            • #7
              Den kom 96 men började säljas som 97 års modell, du vet årets 07r börjar ju säljas i oktober typ.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Nä du dom första 07 har redan sålts. Jänkarna är mysko.

                Chevrolet Tahoe -07 finn tillgänglig sedan en månad =)
                _____________________
                Överlycklig äger till:
                Fiat Coupe 16v Turbo -95

                Comment


                • #9
                  På tiden då coupen tillverkades och BMW 3-serien E36 så är de för slöa för coupen. 325 mot 16vt kanske men mot 20vt inte en chans i orginal utförande. Närmaste man kom M3 som för övrigt är snabbare än coupen var då 325.

                  EDIT: 328 var det inte 325!
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    En 328 kör väl inte ifrån med 20vt orginal?

                    Är väl nästan jämt mellan en M3 med 286hk motorn och en 20vt orginal! 20vt drar den kanske. hmm

                    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by EmiliO
                      En 328 kör väl inte ifrån med 20vt orginal?

                      Är väl nästan jämt mellan en M3 med 286hk motorn och en 20vt orginal! 20vt drar den kanske. hmm
                      e du allvarlig? då måste m3:an väga betydligt mycket mera men så mycket väger den inte...
                      Fiat Coupe 16vt -95
                      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                      Comment


                      • #12
                        Jag vet en som legat jämnt med en M6 coupe....dock va inte fiaten orginal...chip, avgas o högre laddtryck va de enda
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Tror nog att M6:an var ute och söndagskörde....han märkte säkert inte ens att Coupen rejsade....

                          Lite info om M6:

                          http://bmwswedenpinter01.ergointegra...eri=M6+Coup%E9

                          HK: 507

                          0-100km/h: 4.6sek

                          Lycka till!
                          Fiat Coupe 16vt -95
                          Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                          Comment


                          • #14
                            ja i starten fick han antagligen ett litet men dock så litet försprång på några meter men sedan va de antagligen jämt
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #15
                              Inte för att vara glädjedödaren i denna tråd men hittade lite info om M3 med 286hk motorn:

                              http://www.bmwworld.com/models/m3_e36.htm

                              0-60mph: 5.7sek
                              Det kanske en trimmad Coupe kan börja närma sig men bakhjulsdrift mot framhjulskrafs e svårt att slå...
                              Fiat Coupe 16vt -95
                              Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                              Comment

                              Working...
                              X