Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljeläckage vevaxel (?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljeläckage vevaxel (?)

    Har någon erfarenheter eller synpunkter på kemikalier som tätar packboxar i motorn, jag såg "Oljeläckagetätning" (CRC) i Mekonomens katalog, eller om STP eller annan leverantör har något bättre, men tätar dessa packboxar. Vilka negativa effekter har det? Någon som sålde något liknande sade att det får packboxarna att svälla, vilket avskräckte mig, vad händer på lite sikt om alla tätningar först sväller och därmed slits hårdare genom högre tryck mot den rörliga ytan (axeln) och sedan effekten, uppsvällningen, försvinner... Då blir ju motorn som ett såll :-( Är egentligen skeptisk till att hälla i någon "gucka" i motorn, men bilen har i. a. f. ingen turbo.

    Bakgrunden är en Tipo (1.6 90hk, -90, 18000mil) som läcker olja, som det ser ut vid vevaxelns packbox på svänghjulssidan. Problemet har varit i flera år (två-tre), och eftersom detsom de värsta följderna är slut koppling, har åtgärd fått anstå (skall man byta packbox måste man ju ändå riva vxllåda osv.). Under tiden har läckaget minskat i omfattning (förut märktes det ordentigt på oljeförbrukningen , inte nu längre) :-) , så nu när bilen inte måste användas dagligen, och jag har börjat fundera på att byta packboxen, undrar jag om det kan vara ett alternativ att försöka med kemikalier?

    Tacksam för alla synpunkter!

    Dino
    börjar bli lat ser det ut som ;-)

  • #2
    Sådana tillsatser hjälper endast vid små läckagen. Så dina planer på att byta koppling resp. packbox är i särklass oslagbart i fråga.
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Jo du har ju helt rätt, Czappa. Men frågan är om tillsatser skadar packningar i motorn, eller har andra negativa konsekvenser. Det värsta jag riskerar annars är ju att ändå bli tvungen att ta ur drivpaketet (den närmaste erfarenhet jag har är en x1/9, och det var bökigt=trångt), och då känns det ju som om det vore värt ett försök med någon tillsats ("funkar det så funkar det"...).

      Comment


      • #4
        Hmm.. på tipon tar det ungefär 3 timmar att byta kopplingspaket. (under förutsättning att allt lossnar som det ska)
        X1/9 har jag ingen aning om vilket jobb det är att byta koppling på.
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment

        Working...
        X