Announcement

Collapse
No announcement yet.

goda råd snabbt, annars blir det skroten !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • goda råd snabbt, annars blir det skroten !

    Hallix..
    .. de som följer detta forum noggrant har nog sett att jag haft en del strul med min fiat uno turbo -88 ..

    Nu vill jag fanimej få ordning på min lille italienare.. pejar ju 3000 enbart trafikförsäkring om året på det lilla knyttet, men som det är nu så skulle jag ju lika gärna kunna åka i en nissan micra eller dyligt..

    Den går så ruggigt dåligt.. så fort turbon börjar ladda så skakar hela bilen.. den accelererar ingenting alls.. (Pyttelite kanske).. värst är det på 4:an och 5:an.. ligger man och smygkör och svarvar kanske 2 - 2.500, och sen trycker plattan i botten, så känns det som om hela bilen bara vill dö.. inte antydan till acceleraton..

    tomgången varierar mycket, igår låg den stadigt på 300 varv.. dvs den dör i varenda kosning, lite tråkigt i stan, minst sagt, men idag så gled jag omkring med en tomgång på dryga 2500 varv..

    jag (mina kompisar) bytte i helgen insugspackningarna åt mig.. det vart pyttelite bättre, men alla ovan beskrivna sympton är fortfarande kvar..

    gasar man så turbon går i, så pyser det väldigt.. det har det inte gjort förrut.. är det nån slang-fan som inte sitter fast eller ?

    Alla tips är välkommna, från såväl expert som lekman !
    Jag är nog nästan beredd att skänka bort min Lancia A112 Abarth till den som löser problemet åt mig !! :-)

    Tack på förhand!

  • #2
    du..

    ..skrev i ett tidigare inlägg att du hade hittat tjuvluft m startgas på flera ställen, är det fixat? Det låter som om kan tjyva i mina öron iaf...

    annars kan det bara vara den lilla rättvisefén som förtrollat din uno, för det kan väl aldrig vara tillåtet att ha BÅDE en unoturbo och en a112abarth
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

    Comment


    • #3
      skona_skor

      Vad vill du ha för bilen!?
      Färg!?
      Om du inte vill sälja så kan jag hjälpa dig bli av med alla fel....

      Är rätt säcker på vad det är...
      /Jimmy
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #4
        ..vad tror du det är för fel då Särås ?

        .. jag trodde att jag skulle bli av med "luft-tjuvningen" i och med byte av insugspackningen, men det kanske inte räckte...

        Comment


        • #5
          Skona_skor

          Tror att det är luft slangen ut ur turbon...
          Om inte så är det I/C:n....

          /Jimmy
          mvh Jimmy Särås

          0736-996 993

          Comment


          • #6
            ..kan det vara slangarna till IC:n som spökar, eller är det nåt med själva IC:n ?

            Comment


            • #7
              Du läcker luft nån stans och det är troligen luft slangen mellan (ut ur turbon) och röret till I/C...
              Där siter det en liten slang som är 6 cm lång och är kanske 2" max eller nåt...

              Den brukar vara trasig på alla Fiat Uno Turbo...

              Köp en i silicon så blir det bra! :-)

              Oftast är slangen spruken och man ser det när man tar bort den...

              /Jimmy
              mvh Jimmy Särås

              0736-996 993

              Comment


              • #8
                ..tack skall du ha för tipset Jimmy.

                ..skall testa det i helgen.. jag tycker det låter ganska så sannolikt, för jag har ju tappat laddtryck, (har 0.45 bar nu), och det susar ju väldigt när man gasar.. låter ju som turbo läckage om du frågar mig.. hehe..

                .. tror du att detta oxo kan vara upphovet till min vidrigt ostabila tomgång??

                Mvh Max

                Comment


                • #9
                  ja det påverkar tomgången

                  när jag sprängde min insugsslang (1 decimeter lång spricka) dog den på tomgång men gick att köra med pyttelite gas.
                  har du en läcka så går den snålt på tomgång och fett vid gas.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment

                  Working...
                  X