Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-rör.........

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EGR-rör.........

    Jag har en Fiat Tipo DGT 1600, årsmodell 1990 och det s.k EGR-röret har nu gått sönder........och vad jag förstått är det något svårt att hitta denna del! Har hört med Fiat som påstår att "delen ej tillverkas längre" och så har jag även sökt på bilskrotar utan framgång.................

    Är det någon som har erfarenhet av att ha "pluggat" igen eländet och hur blir det då med avgasreningen etc?

    Tacksam för alla tips!!

    Mvh

    Niclas i Kalmar

  • #2
    Det är ju för jävligt om det ej går att få tag på, om bilen annars är i bra skick !!!

    Jasså det sitter med ett rör på denna ( Ja, får nog öppna huven o kolla noga då !)
    Har en Tipo DGT -89 med 11500 mil på mätaren
    Erfarenheter med "igenpluggade" EGR ventiler från andra FIAT'ar utan kat är mycket goda, men det blir problem vid besiktningen...

    Det borde gå att ta loss och svetsa eller "täta" med mässingslod !... om det ej är för rostigt !

    PS / Är det, det där lilla böjda röret ?
    Eller har jag fel för mig, blandar ihop det med SOHC motorn
    / Leta om det finns nån gammal Lancia med 1600 motor
    eller Ritmo 105 TC eller ev Tempra / Regatta
    alla med 1600 TC motor... borde finnas !
    Last edited by Håkan; 17 July 2002, 12:01.
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Svetsa igen hålet på avgasröret,o plugga iandra änden inga problem med besiktningen.

      Comment


      • #4
        tjena

        gick av på min åxå,nere vid främre röret.Kapade av det till det var friskt å svetsade ihop med ett rör från ett annat gammalt egr-rör(från typ en s**b900),kolla bara att de är rätt kona.

        Comment

        Working...
        X