Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tjocklek på bromsskivor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tjocklek på bromsskivor.

    Någon som vet när det är dags att byta? Tänkte att de där slitsarna förmodligen inte är till som nivåmarkering för när det är dags.....
    Har en liten kant på skivorna, men det är ju löjligt om man skall behöva en omgång skivor till en omgång paddar, i så fall blir det nog att köpa mer hållbara skivor än TarOX G88 nästa gång...
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    ja du, du har nog rätt med att slitsarna inte är till som nivåmarkering....

    Har du haft dom länge på bilen? Är dom verkligen så kassa? (nu vet jag ju inte om du har kört hårt med dom dagligen eller på bana.... men ändå) Jag funderar nämligen på att sätta på ett Kit Tar-Ox på min bil när skivorna gjort sitt, men priset ligger på 20 000:- bara fram
    Last edited by Komoza; 18 April 2006, 14:01.

    Comment


    • #3
      tja, 2 år har de väl varit med, tycker det är en bra kant på skivorna men det är ju inte så lätt att se med blotta ögat. Och jag har ingen aning om hur mycket de kan slitas ner innan det är dags att byta heller (förra uppsättningen var på tills slitsen var borta...), men tänkte se om man inte kan mäta med skjutmått (eller på något annat sätt) när man plockar bort hjulet nästa gång.

      Kör enbart med skivor och belägg från TarOX. Vet inte hur bra/dåliga deras ok är (eller OE-oken). Men ett annat alternativ är ju att tillverka adapter och stoppa på ok från coupen (20VT brembo-oken), borde vara billigare. Fast man blir ju begränsad med fälgstorlek då, vill personligen inte vara tvungen att köra på 16", tycker att 15" är stötigt nog och mitt minne av att köra med 35-profil..... tja, det känns kan man väl säga.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        vad jag vet så slits slitsade o hålborrade mer. Känner en som hade en porsche 996 turbo (helt ny) han slet ut bomsarna/skivorna på 1 år, men så körde han hårt med bilen

        Jag kör med 17" 40 profil på min, men så jäkla stötig är den inte (förutom på kullersten) Det med fälgarna har inte så stor betydelse vilken storlek dom har, om nu inte man sätter på större tum på bromsskivorna, men däremot så har bredden på fälgarna betydelse om man byter oken. Jag köppte Torra fälgarna som var tillsalu här på forumet för ett tag sedan och det var för att en annan som var intreserad utav dom inte kunde få på dom för han hade brembo-ok på sin som tog emot, antar att det var på en coúpe. Torra fälgarna är 7" bredd, så man måste nog upp i 7,5" - 8" för brembo oken.

        Det att skivorna är slitsade är ju för att kyla bättre, men jag vet faktiskt inte hur pass nerslitna dom kan vara tills det blir risk att skivan spräcks utav värme, kan hända......

        Hittade detta på nätet http://www.rolleslitz.se/ Hör med dom, kanske dom kan fixa dina skivor
        Last edited by Komoza; 18 April 2006, 19:07.

        Comment


        • #5
          Har för mig att om du kör 16" och skall behålla rätt hastighet på mätaren så blir det 35-profil (och 195-205 bredd) 17" vet jag inte ens vad det "borde" bli, men det är ju 3 tum mer fälg, så 3" mindre gummi i så fall. Mest så jag tänkte.

          Och OE-uppsättning av broms/fälg på coupen lämnar inte många mm luft mot fälgen, fast det är klart, det funkar kanske med mindre skivor, det har jag inte ens tänkt på.... Offseten kan ju fixas med spacers, om man inte köpt på tok för tunna fälgar men det är väl ingen risk :-D Som jag förstått det med ex. vis tarox kit är att alla adaptrar osv följer med, bara att plocka på sakerna på bilen. Det är tydligen det man betalar för, oken och skivorna kan man hitta till bättre pris (5000 för framok, 2500 för skivor och kanske 1200 klossar nytt till en coupe? Gissar priser....)

          Nåja: Ingen som vet minsta tjocklek på framskivor/bakskivor på GTn?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Jo du har kanske rätt med hastighetsmätaren? En sak är att axet blir lite sämre när man går upp i dimension, men det får man ju kompenserar med lite fler pållar under huven

            Däckberäknan
            http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm

            Lägsta priset jag hittat här i sverige på Tar-Ox kit fram (båda sidor med skivor, ok, klossar o slangar) är 20 000:- org. fälg 15". Större skivor/kit kostar 26 995:- minimum 18" Kostar lika mycket till coúpen som till Punton.

            Om du hittar billigare pris så hör av dig, eller någon annan som läser detta.

            Minsta tjocklek på bromskivor vill man nog inte ha på bilen, särskilt inte på en bil som man behöver få stopp på snabbt. Kör själv Punto GT så jag vet att det inte är lätt att hålla hastighet ibland. Är dom slitna så är det bäst att byta, risken finns att skivan spricker, kanske går helt åt skogen och du får mer att reperera än vad ett par nya skivor skulle kosta

            Tänkte på dina som är slitsade. Läste på http://www.rolleslitz.se/ att när dom slitsar skivor och när slitzarna försvinner har du nått ner till minimi slitagemått på skivan och det är dags att byta, på vissa tjockare skivor slitzar dom så du kan svarva av skivan en gång och slitza igen. Tror nog att Tar-Ox är slitsade till minimum tyvärr. Skriv till dom och hör http://www.tarox.com
            Last edited by Komoza; 19 April 2006, 00:17.

            Comment


            • #7
              5mm nedslitning max. Så då är det en bit kvar, och slitsarna går nog ner mot min-tjocklek. Bara att tuta på ett par år till då :-D
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Måtten fram är 257x20x40 och bak 240x11x40

                Är det diameter, tjocklek och slityta som mått?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by novisen
                  Måtten fram är 257x20x40 och bak 240x11x40

                  Är det diameter, tjocklek och slityta som mått?
                  Svar ja så när som på den sista siffran som e offset
                  Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                  /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                  Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                  Lancia Delta Integrale(race)
                  Uno Turbo(race)

                  Comment

                  Working...
                  X