Announcement

Collapse
No announcement yet.

oljan går åt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oljan går åt!

    Har nu fyllt på en liter olja igen, efter cirka 150 mil. Är det rimligt att GT:n ska dra så mycket? Blir ju lite halvdyrt, särskilt med tanke på soppapriset nu med. Har tagit en hel del olja de senaste året.
    Hur mycket olja drar era maskiner egentligen?

    Turbon viner lite vid låga varv, från laddtryck runt -0.1 till cirka 0.5 så att det hörs märkbart i kupén, vet inte om det är ett varningens tecken?

    (Tänkte kolla intercoolern och hur många liter som ligger i den någon dag.)
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    I princip inget alls, kört 400mil sedan senaste oljebytet (hmm.... låter mycket med 400mil. Får nog verifiera det) och har ännu inte sett att det gått åt någon olja, kanske en deciliter, max, fast det förutsätter att det inte hällts i ½-liter för mycket från början.
    Min turbo viner också, och låter ännu mer när trycket går upp över waste-gate tryck (gör alla det?). Tror att jag kan ha en läcka i ett vacuum-rör eller så, hoppas det i alla fall, även om det ryker lite lätt när bilen är kall... Kollade tomgångsventilen igår och det var fint med en jämn hinna svart vacker olja därinne, inget klägg eller något alls, så det är nog lite olja i mitt system också. ;-)

    Och har du -0.1 i plenumet har du mer i rören, har min DV åt "fel" håll och med 0.2bar laddtryck kan jag provosera bilen så turbon håller ventilen öppen konstant, och den fjädern ligger enl. Forge på 0.4bar (om jag nu kommer ihåg rätt). Kanske skall kolla så inte DVn läcker? Svag fjäder?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      ok, man borde ha en starkare fjäder, men vad jag ville säga är att oavsett om man kör hårt drar den olja. Vet att när motorn är kall luktar det olja om man laddar med turbon.
      Var köper man lämpligast fjäder t. wastegaten, ska byta min i vilket fall.
      Jaså, men hur vet du att ventilen är helt öppen vid 0.2 bar?
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Inte helt öppen, bara tilräckligt för turbon att hålla 0.6bar upp till spjället.

        Känner du olja inne i kupen när du kör gissar jag att oljan försvinner ut i motorutrymmet, antingen via öppen dump (?) eller via vevhuset.... Men jag kan inte tillräckligt om sådant här så som svar på din fråga: Nej, min tar inte mycket olja, och ja min turbo verkar lite sliten för den viner också :-D Så oljeförbrukningen borde öka snart för mig också.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          jepp, jag är med på vad du menar, ska kolla om Komoza kanske vet hur det låter mer exakt och har några tips. Ska göra komp. test i dagarna är tanken också.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            Allt beror ju självklart hur man kör, kör du konstant hårt med bilen så drar den mycket olja (egen erfarenhet), men det låter mer som du har något lekage någonstans, men var? Gör en motortvätt och börja leta med ficklampa efter att du kört ett tag ( Kanske inte direkt någon hjälp, men det kan vara toppapakningen? )

            Det kanske inte är turbon du hör vina högt, du kanske har fått hål på insuget till motorn, det hadde jag förra sommaren så jag bytte till ett stålrör och silikonslangar. Känn undertill, för den org. gummislangen kan det ha gått hål på. ( men är det hål där så går inte bilen heller som den ska )

            Jag har ett friflödes avgassystem på min bil så det vrålar mer utav det inne i kupen så man hör inte när turbon laddar så värst. Jag har inte heller bytt turbon än på bilen så den står stilla för tillfället
            Last edited by Komoza; 20 April 2006, 17:49.

            Comment


            • #7
              ok, jag förstår, slangarna är hela, det har jag kollat och läcker gör den inte nämvärt. sist jag visiterade IC fanns där en ansenlig mängd olja, så jag ska väl ta bort och tömma den igen... Men då misstänker jag att oljan antingen är från turbon eller att den tränger upp via vevhusventilationen.

              Vad kör ni på för olja, samt hur mycket drar din i oljeväg, Komoza?
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #8
                Jag kör med Pennzoil racing olja 25W-50

                jag har bara haft min punto gt i 3år och bytte olja i samband med cervis för 1,5 år sedan. bilen har stått stilla i 7 månader, så jag har inte någon koll på hur mycket den drar än
                Last edited by Komoza; 21 April 2006, 12:20.

                Comment


                • #9
                  jepp, låter som en bättre olja, har kollat på redline olja 20w 50, ,men kostar 700:- för 1 gallon (3,764 liter har jag för mig).
                  Så det är inte billigt precis.
                  Vad köpte du din olja?
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    fick min olja gratis, eller rättare sagt gjorde ett byte med en som har verkstad ( lackade hans mc hjälm och så fick jag olja )

                    Comment


                    • #11
                      hehe, såna deals är aldrig fel!
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        hallå, har nu lyft borte intercoolern, kollat den och den ser ut att vara i fin form, inte en droppe olja i den, vilket tyder på att tubon är i gott skick, skönt det!

                        Kylaren är ju vad den är, halvrutten, men i övrigt ser det ju fräscht ut. Ska kolla under ventilkåpan och se vad som kan skönjas, motorn knackar på 1 cylinder lite grann, tror det kan vara slitna lyftare eller dyl. där.
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment

                        Working...
                        X