Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt - turbopunton :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt - turbopunton :)

    Från början var det bara tänkt att ta hänga på ett annat turboagg och se vad det gick för, men med dessa trånga motrytrymmen blev det mer än så. Har just nu äntligen fått alla anslutningar att passa och t25 - an från en saab 9000 snurrar på. Drar nog lite olja, men inget att bry sig något större/mer om.
    Hade ett h..vete att få övre oljeanslutningen att passa, slutade med en adapter så original banjobult passade, egenhändigt gängad innerdiameter då övergång inte gick att få tag på.

    Det enda som stör mig nu är att den laddar fullt först vid 3800 rpm, funderar på om någon annan med liknande applikation antingen uno eller punto (för motorstorleken) som kan delge när ni har full boost.

    Bilder kommer upp, samt lite info om övrigt som ska på när tid fås, jobbar i uppsala - enköping och bålsta nu, så vore kul att ses i omgivningarna för puntointresserade
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Låter som om det där rör på sig när turbon väl börjar ladda :-D Antar att du fått in motorn i bilen nu då?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      jag tror ändå att jag kommer att ta dig på en bana med org turbo fast med slipade blad, andra spridare, större IC, större pump och lite annat smått o gott försöker att banta ner bilen 100 - 150 kg, kanske mer, men då börjar det sina i plånboken

      hur har du/ni det med toppfarten 220 - 248 kmh ?

      det borde gå att få oljeanslutningar tillverkade hos någon smed eller skola

      Last edited by Komoza; 15 June 2006, 18:51.

      Comment


      • #4
        Tror att jag toppat punton runt 150km/h. Har inte kört den så hårt faktiskt, mest tyckt det varit skoj att ligga med fullgas mellan 1000 och 4000 varv tidigare, mest senare tid jag upptäckt andra roligheter med bilen. Dessutom känns inte punton speciellt säker över 130 utan dämpare fram, tror att jag körde så utan att veta om det i några år *skäms*
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          jepp, det gör du nog på bana, letar efter en turbo någonstans mittemellan t25 och vl7 an i storlek, typ a/.r .42 avgas el. dyl, med bra spool up tid, t25an har ju gammal teknik i sig.
          Det där med att slipa blad lät intressant, har du ngn hemsida lr dylikt där det står om det?
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            jepp motorn är i bilen och det provkörs hit och dit nu, grymt omkörningsklös och turbon drar lätt till rödmarkering och däröver.
            däremot luktar det osedvanligt mycket olja om avgaserna, samtidigt som när jag tog bort och tittade på stiften så var alla ungefär lika sotiga, kolla sedan iC och ingen olja i den eller på vägen, då har jag ändå kört ca 20 mil med denna applikation, så funderar på var och hur det kan tränga in...

            Vad har du toppat punton med komoza?
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Freddan...har du några nya bilder på bygget/bilen som du kan lägga upp?

              Jag toppade knappt 200 innan chip, intercooler,filter och avgassystemet. Det gick segt som fan....efter trimmet gick han till 200 betydligt kvickare och därutöver. 215-220 km/h körde jag som max.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                hallå, här kommer lite bilder på det hela, samt kort kommentar till varje bild. För övrigt prövar jag nu ,med tjock olja för att se om motorn håller bättre tätt då och slutar dra olja....
                Motorrummet någorlunda snyggt
                Attached Files
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  så här såg det ut när det inte var ditsatt, enkelarbetat i detta format.
                  Attached Files
                  Fiat Punto GT - Turbo for fun

                  Comment


                  • #10
                    här mäter jag ut hur stort utrymme downpipen måste få plats på, vilket inte var nåt att hurra för trångt som tusan
                    Attached Files
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      så här såg motorn ut från andra hållet efter lite fin färg och dyl
                      Attached Files
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        för intresserade kan ni se pressen vi använde för att få ín ventilstyrningarna på plats, det krävdes bra tryck för att få det att fungera.
                        Attached Files
                        Fiat Punto GT - Turbo for fun

                        Comment


                        • #13
                          sista bilden blir en bild på ventilerna uppradade i väntan på inslipning eller dyl.
                          Attached Files
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            vad kör du med för wastegate? smygöppnar den tro?

                            Om du kör med sprutets laddstyrning så testa utan den om den inte funkar bra..
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #15
                              skysta bilder Freddan, det finns aldeles för få bilder på Punto GTns motordelar på nätet så att man kan få en inblick innan man själv går på att skruva.

                              jag har haft min uppe i 175 Kmh och det var nedförsbacke med så troligtvis så har Turbon klöddat sedan jag köpte den. läste någonstans att GTn ska göra 210 Kmh och med 225 Kmh på mätaren? trimma den litte så ska man lätt kunna botna mätaren på 240 Kmh, fast desto bilen har en lätt bakända så räcker inte väghållning till och bilen blir ostabil i högre farter.

                              själv så har jag börjat ändra lite planer på hur jag har tänkt trimma min. tänkte först ha större turbo, fast som en del trimmare berättat och som några här på forumet har nämnt så börjar inte laddtrycket förren vid 4000 - 5000 v, en sådan Turbo är bättre om man vill ha en bil som når höga toppfarter och desto Punton inte är byggd för dom fartresurserna så är det bättre att satsa på en ax snabb bil. fast då kommer problemet med att få bett i asfalten. bredare/större sulor hjälper lite, men då blir det större rullmotstånd och då förlorar man på ax där med. bättre att ändra utväxlingen och få en bil som går som ett skott mellan typ 50 Kmh och 140. det finns inte många bilar som kommer att hänga på, kanske till och med kunna dra ifrån vissa Porschar och andra liknande bilar runt 500 - 800 000:- klassen och det är det som är det roliga

                              Comment

                              Working...
                              X