Announcement

Collapse
No announcement yet.

coupe lagerknas.. 16v T info

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • coupe lagerknas.. 16v T info

    Hej gott folk! Tänkte sticka ner till tyskland och hämta en coupe med motorskada..

    Tänkte kolla med er vad som är vanligast på 16v turbon.. Antar att veven behöver slipas och nya lager bara.. går ju rätt fort att byta menar jag..

    Någon som har erfarenhet av lagerskador på dom? Kan man ha sån tur att veven klarat sig?

    Konstigt att det finns många med lagerknas, är det slarv med oljan eller vad kan det bero på? icke turbon verkar ju klara sig bättre..
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    Toktrimmat kanske..? :-)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      lyfter lite.. börjar bli högaktuellt!

      Ingen som vet ?
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        Veven brukar till 99% behöva slipas in. Oftast lönar det sig o köpa en utbytesmotor eller bara en bottendel. Jag har renoverat 1 del 16vt motorer o slutkostnaden brukar alltid vara högre än vad man tror. 1 utbytesmotor brukar ligga på runt 7-10 tusen.

        Comment


        • #5
          Problemet (brukar) bero på att oljan inte syns på stickan om man säger så....
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            ok tack!

            veven från en 8v borde vara samma va? typ croma osv.?
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment


            • #7
              Tänkte gör en sniklagning.. släppa på lådan och i med nya lager/vev...

              Då behövs packboxar, trågpackning och till täckplåt..
              trågpackning och sånt borde gå att köpa löst..

              vad kan lagrena kosta? vev och ram..?
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                de bilar jag köpt med lagerskador har inte varit värda att renovera. det är inte bara lager samt vev som tar stryk. Ofta är kamnockarna slut+överhäng mm.mm. Beror oftast på att de gått torra på olja eller allmän dålig skötsel. Har nästan aldrig sett en 16vt motor som rullat över 20.000 mil....finns ju en orsak till det.

                Comment


                • #9
                  jo det blir en risk med att motorn är skrot, vi får se.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Det beror på om du ska behålla bilen sen...

                    ska du renovera o sälja för att tjäna nån slant så går det, annars tycker jag att du ska köpa nytt...

                    16v motor Är tålig, den måste ha gått utan olja...

                    min kommer att håla till 20kmil, det kan jag låva...vi får väl se..

                    Comment


                    • #11
                      jo tror att den motorn bara gick med låg oljenivå i skarp sväng och på så vis tappat trycket för ett ögonblick..

                      Sålde en 16vt motor i höstas för den var ivägen... och nu vill man ha en.. faan också hehe

                      Tänkte behålla bilen såklart, men ändå göra det så snik som möjligt.. Det är ju trots allt CSN som sponsrar mot ockerränta.
                      Last edited by Jens; 26 June 2006, 22:41.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Ja sköts en Lampredimotor rätt ska bottendelen hålla hur länge som helst.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by deltakungen
                          de bilar jag köpt med lagerskador har inte varit värda att renovera. det är inte bara lager samt vev som tar stryk. Ofta är kamnockarna slut+överhäng mm.mm. Beror oftast på att de gått torra på olja eller allmän dålig skötsel. Har nästan aldrig sett en 16vt motor som rullat över 20.000 mil....finns ju en orsak till det.

                          Vad kan en beggad 16vt motor under 10000mil ligga på, typ....?
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            de kostar 7-10 tusen....pruta på bara...brukar gå att få ner rejält ibland. 1 gång köpte jag en kanonmotor komplett med turbo för 3000kr

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by deltakungen
                              de kostar 7-10 tusen....pruta på bara...brukar gå att få ner rejält ibland. 1 gång köpte jag en kanonmotor komplett med turbo för 3000kr
                              Det låter billigt, men var hitta du den?
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment

                              Working...
                              X