Announcement

Collapse
No announcement yet.

UNO from hell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • UNO from hell

    Vi börjar med en bild där min gamla Uno T bruksbil går i graven och min nya skymtar i förgrunden. Bilden är tagen straxt efter midsommar 2006. Gav bort min sandgula gamla 127:a till Susanne som hade med den till Skokloster 1 maj (den något rostpatinerade med kromade sportluftburken), bilder finns på alfaromeo.org eller alfapower.nu under träffar.

    Det gör att jag kan dra igång mitt UNO Turbo projekt som legat i träda 2 år. Nu har jag tiden, pengarna och äntligen alla prylarna för att sätt igång igen. Kommer fylla på med bilder och text allt eftersom. Målet är inte mest hk utan maximal körbarhet inom
    ramen för vad som fortfarande skulle kunna definieras som en Uno. Det hindrar inte att ombyggnaden blir extrem.

    //TurboB
    Attached Files
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

  • #2
    Ska du bygga på den röda? Inte mycket kvar av den. Mycket intressant att se hur det slutar. Lycka till!

    MVH
    Almir
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      härligt att någon äntligen tar sig an att publicera ett projekt from scratch, med metalldelar som start

      Mycket mums mums vill vi se, fota och dokumentera nu när du har tiden, tror det kommer bli helballt med de kunskaper du verkar ha

      // Fredrik
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Kul! :-)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Just den uppkapade på förra bilden var för gisten och fick skattas åt de sälla jaktmarkerna. Denna bild förklarar sammanhanget. I förgrunden ses projektbilen. OZO därborta finns inte mer.
          Attached Files
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            OZO lyckades dock ta mig till och från italien förra sommarn och ses här framför min hovleverantör av de allra hårigaste och svårtillgängliga motortrimkomponeneterna i Maranello.

            Här fick jag bl.a. äntligen tag på de yttre ventilfjädrar för racing som behövs för att klara de kamlyft jag har på min nya kam 11.2 resp 11.98mm samt speciella vevstakslager som är nödvändiga om man ska ta ut den aktuella effekten ur 1300 kubikaren.

            Återkommer med separat motorbeskrivning.
            Attached Files
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              På banan igen

              Sen några veckor tillbaks är projektet igång på allvar. Börjar med några blider som jag äntligen hittat, på när jag monterade ur spisen för ett par år sen. Vad gör man när domkraften inte räcker till? Jo man ropar till sin kompis: Micke!! jag slår vad om att du ALDRIG orkar lyfta Fiaten! (Funkar varje gång. Tänk vad folk är manipulerbara. Det gäller bara att hitta rätt punkt att trycka på...)
              Attached Files
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Kistan har borrats och honats av Ultra Motors som även planat topp och balanserat vevaxel + lättat svänghjul tillsammans. Vevlagren är nya standard som ska vara tillräckligt bra medan vevstakslagren är bytta mot racingdito från Italien. Naturligsvis nya kolvringar från Perfect Circle på rekommendation från Ultra Motors. Alla packboxar är nya. Kolvarna är vägda och matchade.

                Insuget får duga tillsvidare. Det ursvarat för att ta en 50 mm spjäll istället för 38 mm orginal. På nedersta bilden syns det att den varit avkapad för att kunna sätta den i svarvet och sedan ditsvetsad igen. Grenröret kommer gå på sopen eftersom det blir en annan turbo än IHI orginalet. Det går inte att uppgradera till den specifikation jag behöver. Tack vare detta så kommer jag bygga det jag hade tänkt skippa nämligen ett grenrör/turbo/avgassystem utan kompromisser. Mer om detta sen.
                Attached Files
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Det var ett tag sen man härjade med den här. Gamla Bettan har fått ett nytt garage i år som ligger i huset brevid vilket gör det lite lättare att få nåt gjort. Efter helgens lilla incident kände jag mig manad att, i brist på annat att mecka med, gå ner och sätta igång igen. Jag monterade bort dörrarna och tog loss framflyglarna för att kunna fixa den lilla rost som finns kvar på bilen.
                  Attached Files
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Ruskigt kul projekt, kommer verkligen följas. Lycka till med allt!
                    //Carfreak

                    Comment

                    Working...
                    X