Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Revive Of Fiffi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • The Revive Of Fiffi

    Tänkte nu presentera mitt projekt här lite om vad som har hänt!

    Som ni alla vet så har ju jag hela tiden undrat varför bilen har gått så dåligt och att laddtrycket sjunk hela tiden, sista tiden ända ner till 0.3bar , trodde det var wastegateklocka och lite pga grenrörsläckan.
    Men visade ju sig ganska snart att det var grenröret som har orsakat det mesta, även wastegatefjädern var helt slut +trasig läckande dumpventil, men 4 ställen var de nästan sprucket runt om hela röret, så inte konstigt att bilen gått som den gjort Kändes som en stark sugmotor bara.

    Men iaf efter att ha plockat isär allt och blev ju så besviken att grenröret var så total paj så tänkte jag ett tag att man skulle skaffa ett SAITO grenrör men i sista ändan fixade jag ett nytt orginal grenrör hos Mr. Hoffman på coupeteile för 4000kr istället för 6700kr på Fiat )
    tänkte att Ingen idé med SAito grenröret om man inte ska satsa på ett värsting bygge som Togge typ.
    Istället portat upp delen som sitter mot turbon ordentligt, säkert dubbelt så mycket, grym skillnad för var riktigt trångt där innan, bilder kommer!
    Också hade jag ett helt sönderröttet kyl som jag nu fick köpa ett nytt. inte kul :/

    Sedan nästa tänkte jag nu det här med turbon! Turbon var i fint skick och inget glapp, Men beslöt mig för att köpa en större turbo, Tänkte först på en Kullagrad gt28RS.
    Men efter att ha funderat ett tag så ska jag testa med en vanlig turbo. För vår vän Mojo här på forumet satt ju dit en Mitsu 16T snurra, så då tänkte jag varför inte sätta på en gnutta större, så jag fixade mig en Mitsu 18T Snurra och sedan lämnat in den till SL Turbo för lite utökade möjligheter
    så har nu fått slipat avgashusets impeller för att få minskat mottryck på de högre varven.

    En kullagrad Turbo hade varit skoj men tror faktiskt att det går få ganska bra fart i den med en 18T också! har ju också fördelen med den här att det är 7:ans 3" vinklade avgashus.

    Så nu håller jag o en kompis på att försöka få alla pusselbitar på plats och få ihop de! Men kan säga att man gör de inte på en lördagsförmiddag

    Har gjort en Adapterplatta mot grenröret och turbon,
    justera : Olja retur, vattenslangar mm. vinkla turbon rätt, Bygga 3" Downpipe etc.

    Så det är mycket jobb men kommer snart att få ihop bilen förhoppningsvis!

    Så bilder kommer upp här med tiden senare!

    Så NU är de dags en gång för alla att återuppliva Fiffi från de mörka och låta henna se ljuset igen ;o)

    Mvh/Emil
    Last edited by EmiliO; 10 July 2006, 22:29.

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

  • #2


    Allt i en stor röra
    Attached Files
    Last edited by EmiliO; 10 July 2006, 22:22.

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • #3
      18T´s avgashus mot Tb28´s

      Aningen större
      Attached Files

      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

      Comment


      • #4
        18T Och Tb28

        Bild från sidan
        Attached Files

        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

        Comment


        • #5
          Kul projekt som jag ska följa! Lycka till och uppdatera med massa bilder!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Grymt kul projekt!!

            Ska du skaffa ny downpipe nu (tre tums)?

            Unichip eller kommer du fortsätta med Gtec1??

            Lycka till, jag kommer följa bygget hela sommaren o hösten
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Tack så mycket!

              Jadå kanske är lite småintressant

              Precis det blir en 3" downpipe som ska byggas, och har en 3" 300cells racekatt som skall på samtidigt när man ändå är igång, så då får man komplett 3" avgasystem också! inte helt fel!

              Har gtec1 i bilen nu, men har ett gtec2 , version 2 med mer bränslemapp.
              Så Gtec2 ska på sen så fort jag fått på Evo6 Ic:n!
              Sedan blir de förmodligen en form av mappning till nästa vår, när jag har fått ordning på lite mer grejjer!

              Mer bilder kommer strax!

              Mvh/Emil

              Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

              Comment


              • #8
                gammla kylet

                Ganska dåligt, tur att man märkte de! bara regna cellpaket när man lyfte ur den!
                Attached Files

                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                Comment


                • #9
                  Nya,

                  En viss skillnad =)
                  Attached Files

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #10
                    Fråga om orginal grenröret, håller den bättre än den som satt i bilen från början? Eller är det bättre att satsa på en SAITO grenrör?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Grenröret..

                      Nu om man beställer ett nytt orginal grenrör så får man sista utgåvan, alltså den med extra förstärkning. plus att istället för att allt sitter ihop så sitter dom 4 första ihop men 5:e är avsågat och sitter för sig självt. för var så mycket belastning just på sista. så de håller ju bra mycket längre nu med denna konstruktion.

                      SAITO grenröret är ju grymt de klart, men också kostar ca 3000kr mer , utan packning, sen är de inte säkert heller du får på den, aluskölden mm kommer förmodligen inte att passa, vet folk som har beställt det men har varit tvugna att skicka tillbaka de pga passformen.

                      Orginal funkar ju bra, gör så att du portar upp kanalerna så får du mycket mer flöde, för ska visa bild sen vilken grym skillnad de blev efter jag körde upp. nästan dubbelt så mycket flöde ser de ut som! så orginalgrenrören är dåligt tagna på, så de finns de en del o göra!

                      och vad du än gör, svetsa inte grenröret. kvittar hur duktig han som svetsar är. är helt hopplöst går paj igen inom en snar framtid för värmen.så satsa på ett nytt!

                      Så ska du inte över 400hk med cuppen så kör med orginal så slipper du problem ger ju heller inte så mycket om du inte rör dig uppe vid dom hästarna!

                      ha de fint

                      Mvh/Emil
                      Last edited by EmiliO; 13 July 2006, 10:20.

                      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                      Comment


                      • #12
                        Tack för svaret! Fler får tycka till. Har coupeteile grenrör på lager eller skakar de fram den vid behov? Kan du ta en bild på den gamla versionen och den nya av grenröret så att man ser skillnaden.

                        MVH
                        Almir
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Ja han var riktigt schysst o fixade fram ett nytt grenrör till mig direkt från italien. så han fixar de mesta! Auspuffkrümmer heter de på tyksa

                          jag ska visa kort sen, är på jobbet för tillfället men fixar de när jag kommer hem!

                          /Emil

                          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                          Comment


                          • #14
                            Fräckt emilio! Ska bli kul å se va bilen går för sen när alla bitar är på plats!
                            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by EmiliO
                              Tack så mycket!

                              Jadå kanske är lite småintressant

                              Precis det blir en 3" downpipe som ska byggas, och har en 3" 300cells racekatt som skall på samtidigt när man ändå är igång, så då får man komplett 3" avgasystem också! inte helt fel!

                              Har gtec1 i bilen nu, men har ett gtec2 , version 2 med mer bränslemapp.
                              Så Gtec2 ska på sen så fort jag fått på Evo6 Ic:n!
                              Sedan blir de förmodligen en form av mappning till nästa vår, när jag har fått ordning på lite mer grejjer!

                              Mer bilder kommer strax!

                              Mvh/Emil
                              Jag har läst att Gtec2 finns i flera versioner. Frågan är bara vilken version man ska välja. Det enda rätta kanske är att slänga upp bilen på en rullande landsväg och få se hur bränsletillförseln är. Därefter kan man välja det chip som passar bäst.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X