Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT problem!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto GT problem!!!!

    har fått bytt ventilkåpspackning, bensinfilter, oljefilter, nya tändstift, ny racingolja, gick hur bra som helst efter det och gick så klart igenom besiktning utan anmärkning och bilen har gått hur bra som helst under min 3veckors semester tills idag givetvis när jag skulle till jobbet.

    Den hosta och spottade lite då jag startade den, hadde lite under halvtank soppa i den (har hänt att den är lite bråkig då) fast när jag körde och tankade den så vägrade den sedan att gå igång men efter många om och men så startade den och gick som en kratta, kunde bara köra den försiktigt i ettan och tvåans växel, växlade jag upp så dör den och så tänds varningslampan för insprutning.

    Någon som haft samma problem eller har någon susning om vad det kan vara? självklart så får den ju inte soppa som den ska så antingen bensinpumpen, spridarna eller ännu allvarligare?

    HELP!!! HELP!!!!!....

  • #2
    Skulle gissa att det är något med pumpen och inte spridarna. Mät trycket framme vid railen så ser du om allt står rätt till.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      har inte hunnit kolla bensinpumpen idag, men jag började gå igenom slangarna i motorn och har hittat en liten spricka i en ifrån turbon, det blir väll till att plocka/ränsa bilen till helgen och med hjälp utav en granne som kan bilar gå igenom hela och se vad man finner.

      hoppas såklart att det bara är pumpen Ante, men så kostar väll den en halv förmögenhet med skulle jag gissa

      en annan sak till alla er som har GT, har ni högt tryck i bensintanken? varje gång jag ska tanka så pyser det jävl.. i det när jag skruvar av tanklocket och det när jag har halv tank...

      Comment


      • #4
        Brukar vara lite övertryck ibland när man öppnar locket, dock inte så mycket. Prova att köra utan tanklock, det skulle faktiskt kunna vara något problem med avluftningen i tanken också.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Lite övertryck????? Brukar låta lite när man stänger av motorn när trycket åker ut. Och lukta lite bensin.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Ja, eller undertryck, jag vet inte. Det pyser i alla fall när man öppnar locket.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Menade "lite" med kursiv stil ;-) Min har börjat tuta ur tanken senaste månaden/erna när man stannar vid rödljus, och tutar nästan varje gång man stänger av motorn i garaget, tyckte inte att den gjorde så förr. Är detta ett problem? Kopplade bort plenumet från den där 3-vägsventilen med kolfilter för att inte skapa undertryck den vägen, men det gjorde ju ingen skillnad. Finns det något annat som kan skapa över/under tryck i tanken?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Så låter min bil också. Tanken med kolfiltret är att det inte skall vara öppen tankventilation så börja inte fippla med det, det är nog konstruerat rätt ;-) Jag gissar att pysandet inte är något att oroa sig för.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  då jag inte pallade med att skuva och hålla på så lämnade jag in bilen till autotech i malmö som hittade/fixade felet ganska snabbt.

                  felet på bilen var den spruckna slangen mellan turbon och insuget och mitt luftrör mellan luftfiltret och motorn läckte. var och provade bilen i fredags eftermidag och den laddade 1 bar och gick som ett skott (småkaliber) ett + betyg till dom. och nu när dom ändå har bilen där så ska dom byta ut lite saker och göra den lite roligare och trevligare, bla. ny bättre bensinpump, bränsletrycksregulator med manometer, siliconslangar, ny bättre dump, bostkontroller och ett shyst fjäderbenstag så kommer den se lite trevligare ut i motorrummet + gå lite bättre förhoppningsvis....

                  ska bli kul att få tillbaka bilen när dom är klara, en sak som är säker
                  Last edited by Komoza; 21 August 2006, 19:03.

                  Comment


                  • #10
                    fan va trevligt, det är alltid kul när man tycker bilen går fint.
                    Jag är lite småmissnöjd med min nu, trots att jag laddar på (1,3 bar) känns den inte lika rapp som tidigare, men det är nog för att man vant sig. Motorn är ju i bra skick, skulle kunna vara ngt som du säger då, men annars inge problem, vad kostar det plaströret nytt? (mellan LMM och turbo) Har för mig att det inte var gratis.
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      det är som du skriver, man blir aldrig riktigt nöjd. det är som min polare som har bmw m5 med kellener chip, bilen går som ett spjut och toppar 297 kmh fast desto han kört den ett tag så tycker han att den börjar kännas slö, men när man får prova den eller åker med så trycks man bak i sätet och sitter med ett flin på läppen

                      jag ska byta ut alla slangar till silikon eller stålomspunnet, har inte fått en prisuppgift än

                      Comment


                      • #12
                        Det här att det tutar ur tanken är normalt...det är en luftnings ventil som stabiliserar trycket i tanken. Det dröjde länge innan jag hajade att det inte är båt tutor nere i hamnen som tutade utan min bil

                        Nu när jag blivit billös så funderar jag på att åter igenskaffa en Punto GT. Om nån vet var det finns en till salu så hojta gärna till.
                        Last edited by Black_GT; 27 August 2006, 15:57.
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #13
                          röret kostar 380:- Freddan, fast bensinpumpen var värre 2700:- för org. !!

                          Comment


                          • #14
                            och 6500 för en ny bensintank. Undrar vad det är för matrial till den, guldpläterad på insidan eller??? :-( Gissa vem som har en läckande tank *suck*
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              går det inte att spackla tanken?

                              Comment

                              Working...
                              X