Announcement

Collapse
No announcement yet.

Små frågor om 16V Turbo+

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Små frågor om 16V Turbo+

    Tjena

    Jag har precis införskaffat mig en Coupé 16V Turbo.
    Förra agaren säger att toppen är nyrenoverad efter ett kammremshaveri!!
    Han säger att turbotrycket är nerställt till 0,6, vilket jag inte vet om det stämmer eftersom jag inte har monterat någon laddtrycksmätare ännu!

    Nu undrar jag då hur faan man stället trycket och var man smidigast kopplar in laddtrycksmätaren!!

    Tack så mycket i förhand

    Pizze
    Coupé 16VT +

  • #2
    Varför skruva ner laddtrycket är min fråga innan jag börjar undra hur, är toppen dålig renoverad att den inte tål högre tryck???? hur går bilen???
    sen så tcker jag inte att man ska hålla på med laddtryket själv, jag är inte mek men jag vet att det känsligt..... bedöm själv om bilen går bra...

    Comment


    • #3
      Meka själv!!

      Ja tror att dom har skrvat ner det för att köra in grejorna ordentligt först!!

      Men tillbax till min fråga.. Hur faan får ja upp skiten igen!! finns ju inget att skruva på ju?? E det elektroniskt styrt eller??

      Coupé 16VT +

      Comment


      • #4
        japp, jag tror det..

        Comment


        • #5
          Hmm..då måste de ju gå att lura på något vis?? Förresten var finns det verkstadshandböcker att få tag på??
          Coupé 16VT +

          Comment


          • #6
            Kan va bra o kolla allt först, koppla in en barometer som du vet visar rätt, nånstans på nån vakuumanslutning i direkt anslutning till plenumhuset (där insugsrören börjar).
            Vilket tryck är standard på en 16VT, någon?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              ca max 0,8bar...

              Comment


              • #8
                Ok!! Ja har köpt mig en laddtrycksmätare som ja alltså kan koppla in på vilken vakuum slang som helst som har direkt anslutning till penumkammaren!!

                Sen så får man helt enkelt testa sig fram till någon bra lösning =)
                Coupé 16VT +

                Comment


                • #9
                  en kul sak som en kompis berättade var när dom lämnade in firmabilen på 1500 mils service och när dom fick tillbaks den så gick bilen som ett spjut. Han funderade länge på varför tillslut ringde han service firman och frågade varför den gick så bra, då visade det sig att från att bilen är ny så kör man med utvikt wastegate (inget laddtryck)som återställs vid 1500 mil.

                  tycker synd om dom som köpt en sådan bil och gör servicen själv!
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Vet en sak...

                    En kille som hadde en 155Q4 som hadde fått motorn renoverad, och sen så hadde dom vänt kontakten fel till pierburg-ventilen (laddtrycksstyrningsventilen) så den ladda bara 0,6bar =grundtrycket.
                    Pippigul 124SC -72

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vet en sak...

                      Hmm!! de kanske är det som har hänt med min me då!!
                      Alltså den lilla ventilen sitter typ på höger sida av kylaren och har två slanganslutningar undertill och en på ovansidan...pluss en kontakt på undersidan med två kablar!!

                      Tack så hemst mycket..ska genast hem å prova =)
                      Coupé 16VT +

                      Comment

                      Working...
                      X