Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med Uno Turbo...Hjälp! =(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med Uno Turbo...Hjälp! =(

    hej,

    har fått lite problem med min kära Uno Turbo -90...
    När det är varmt ute, typ 25-30 grader och soligt, så går bilen sämre än på natten/kvällen (runt 15 grader ute då).

    Är det någon som vet varför?
    Skillnaden är stor, dessutom kan bilen gå ojämnt vid fullt gaspådrag i det soliga vädret, dvs det rycker när man gasar. Känns orkelös på nåt sätt...

    Fick ju skämmas rejält när jag blev dragen av en standard honda prelude med 136-hästars motorn häromdagen =(
    /Tomas

  • #2
    jag har samma problem med min coupe, har oxå fått skämmas några gånger men det är tydligen normalt. när det är varmt ute så får motorn riktigt varm luft o på en turbo bil så märks det oedentligt icen hinner inte kyla den heta luften riktigt. alltså ju kallare luft in ju bättre går bilen o det är därför dem har intercoolern men tyvärr är dem ofta för små eller dåligt placerade o därmed denna beteende.detta är min förklaring men jag är inte nån bil mek så lyssna med nån annan...

    Comment


    • #3
      Testa Jens modell av vattensprut på IC:n!
      Sen är jag - ärligt talat - bara 90% säker på att CO-halten ligger helt rätt... kan va bra o kolla med riktig mätare. (justeras med insexskruven på luftmängdmätaren)
      Last edited by per; 21 August 2002, 09:31.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Per:
        Ska besikta på måndag så det med CO får allt kollas upp. Vart hittar man en sådan mätare?

        Tack för svaren föresten.
        /Tomas

        Comment


        • #5
          det går inte att justera co halten, det sköter databoxen via lambdasonden, alltså inget att oroa sig över såvida inte lamda eller katt är sönder.

          det där med att bilen känns slö när det är varmt upplevs nog mer eller mindre på alla bilar, jag känner inte av det så mycket med den nya ic , men en tidig kall fuktig morgon går den som ett spjut.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            hmm vad händer då man skruvar på "CO-skruven" på luftmängdmätaren? Vad har man den till isåfall?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              "co-skruven" är till för den marknaden som inte har lambda sond. hittade ingen sådan på min orginal luftmängdsmätare, så jag tror inte att det finns.
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #8
                Jag hade ju samma motor som du.. brukar dock sitta plastplugg ovanpå, du kanske inte såg den? När jag skruvade på min ändrades varvtalet lite, så nån betydelse har den nog.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Tompas: på besiktningen brukar man kunna justera direkt ifall den står fel. Det finns tid för det! Precis som för höjden på strålkastarljuset t.ex.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    ok,

                    vad tror ni om att köpa ett biltema spolarvätskekit och på något sätt "duscha" IC'n med en lätt stråle vatten.

                    Skulle det funka eller hur gör man?

                    Jens:
                    Är det du som har den vinröda uno T -90 i Frölunda? Som du körde med på Säve flygpl? Var och kikade på din bil isf som ser helt på pricken identisk ut som min...
                    /Tomas

                    Comment


                    • #11
                      ja, det är min fast jag har ingen vinge som du har.
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment

                      Working...
                      X