Announcement

Collapse
No announcement yet.

laddtryck GT?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • laddtryck GT?

    någon som vet eller kan ta reda på vad det högsta tryck org. turbon till punton klarar av? har nämligen bestämt mig för och har investerat i en Turbosmart E-boost kontroller till bilen

    den går att ställa upp till 2,75 bar max, men det blir inte av förren jag byter till större aggregat, men det skulle varit kul ifall org. klarar av 1,4 eller 1,5 bar

  • #2
    nu så har den äntligen anlänt och ska installeras fast jag har inte hittat någonstans vad org. turbon klarar av, ingen som har någon susning eller läst någonstans hur högt man kan ställa trycket på org turbon? man vill ju inte direkt rasa den innan jag får råd till ett större agregat.

    ni som kör med org. turbo agregat, vad laddar era bilar?

    Comment


    • #3
      Det är väl bara att rycka slangen till wastegaten så får du reda på max tryck turbon orkar ge dig :-D Har sett ca 2bar i min bil (EQUU är graderad till 1.5bar, nålen hamnade vid 0 igen innan jag hann släppa gasen)

      Lite mer allvarligt så beror det väl på IC hur mycket du kan ladda? blir väl för varmt om du kör för hårt. Håller ca 1.2bar till 5500 varv i alla fall, om jag inte har ögonen för mycket i kors.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        E-boost kontroller som jag köpt är en ganska så avancerad liten pryl som styr turbon, wastegaten och andra funktioner i bilen så det är nog inte så lyckat att rycka slangen. jag läste om den igår och det verkar som om den varnar vid för högt tryck och fixar det själv så det ska nog gå att hitta gränsen med den när den väl blir insatt. eller så får jag helt enkelt vänta med att överdriva tills jag beställt den nya icn ifrån bonalume, men tackar för ditt svar

        när jag får tillbaka bilen så berättar jag hur det gått

        Comment


        • #5
          Bara för att förtydliga: Att rycka slangen till wastegaten är ju det enklaste sättet att få reda på hur mycket TURBON orkar ladda, om det är det man vill. Men det är ju också ett bra sätt att ta död på motorn, så det var inte ett seriöst förslag.
          Bara om någon som läser det hela får för sig att prova: Gör inte så! (tror inte att du hade fått för dig det komoza).
          Har för mig ja läste någon som kört med 1.4-1.5bar på bana utan problem med OE turbon. Andra tyckte att det var ett bra sätt att spräcka toppen på (ventilsätena). Själv har jag dålig koll på de här bitarna, men med större turbo behöver du inte så högt laddtryck eftersom turbon inte värmer upp luften så mycket, du får in syre så det räcker ändå (vad mitt förstånd räckt till att förstå i alla fall).
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Komoza
            E-boost kontroller som jag köpt är en ganska så avancerad liten pryl som styr turbon, wastegaten och andra funktioner i bilen så det är nog inte så lyckat att rycka slangen. jag läste om den igår och det verkar som om den varnar vid för högt tryck och fixar det själv så det ska nog gå att hitta gränsen med den när den väl blir insatt. eller så får jag helt enkelt vänta med att överdriva tills jag beställt den nya icn ifrån bonalume, men tackar för ditt svar

            när jag får tillbaka bilen så berättar jag hur det gått
            Skall du beställa Bonalumes ic? Kostar inte den typ 1500 Euro?
            Jag tänkte prova detta kittet i stället:
            http://cgi.ebay.it/kit-intercooler-f...QQcmdZViewItem
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Ante, kan du översätta italienskan? Bolt-on eller såga/kapa för att få dit den tror du? Följer alla metallrör med? Oljekylaren stod det också något om? Skulle gärna stoppa dit en liknande själv. Har du bråttom att beställa? Funderat på liknande själv ett tag, men har rätt så ont i plånboken just nu.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                tja, turbon peakar nog i storlekstrakterna kring 2 bar säkert, men det lär vara mkt varm luft...
                VAd jag vet är att, som novisen sa, vid 5500 varv har man ca 1.1-1.2bar kvar, sedan sjunker det bara.

                Sänkt komp. från novitec rek. att man laddar 1.5-1.6 bar har jag hört.
                Inte sänkt komp. (GT1 och 2) 1.3 laddar jag nu, på 98. medvetet lite lägre om jag kör på 95 eller blandar med etanol.
                Chippet klarar till ca 1.3.
                Org. från fiat heter det att max. aufladedruck är 1,3 bar på gt1 och 2 på gt 3 står det 1,2 bar i manualen.
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Bonalume har en universal Ic som kostar 4100:- med måtten 670x155x75 mm, silikonslang har jag en meter 5lagers kvar ifrån revotec och rören som behövs får jag tillverkade

                  vad jag har för mig så ska org. turbon peaka på 1,2bar för att sedan gå ner till 1bar och max gradering är ju på 1,6 så man tycker att man skulle kunna köra på 1,5-1,4bar

                  Comment


                  • #10
                    det man menar med hur mycket en turbo kan ladda är ju egentligen till vilket laddtryck den är effektiv, såvitt jag har hört.
                    Det är klart att du kan få en turbin och snurra fortare och fortare liksom
                    och visst har jag också varit uppe och peakat på 2 bar momentant när jag kopplat lednignar fel m.m.

                    Men ber. på mappning kan motorn hantera olika turbotryck.
                    I
                    nnan jag renoverade motorn körde jag nog nära på max laddtryck på turboaggregatet, utan att jag var medveten om det, eftersom en slang var spräckt. Då gick det som tusan, men samtidigt måste du växla innan 6000 varv, för då har du bara runt 1 bar kvar i vilket fall. Så det går fint mellan 2800-5500 så det gäller att va snabb i växlarna, vilket gt-n inte riktigt är tyvärrr.
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment

                    Working...
                    X