Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dum fråga??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dum fråga??

    Är ingen mek, men har funderat ang ic:en , vadå skulle det inte fungera om man på nåt nåt sätt kopplade om ac:ens luft så att den går in i ic:en??? vad ballt det skulle vara att bara trycka på ac:en o få bättre effekt.....
    vad tror har jag jobbat för långa pass nu eller har jag kommit genialt???
    ps, har bara inget o göra på jobbet om ni undrar...

  • #2
    Det fiunkar inte tyvärr eftersom det krävs effekt för att kyla luften och den tar du ju från motorn...
    /Mats Strandberg

    Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
    Alfa Romeo 75 Turbo -87
    Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
    Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

    Comment


    • #3
      Kanske är jag dum nu, men varför skulle inte det funka? Då skulle väl inte en IC funka om IC:n bara gav så mkt mer effekt som man tar från motorn till att driva IC? Det är ju inte kyleffekten som tillförs motorn utan mängden mer luft o därmed bränsle som kan tillföras motorn... En IC tar väl sin effekt från motorn den med?

      El är jag puckad?

      Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

      Comment


      • #4
        IC:n är luftkyld (?) och lämnar ifrån sig ladd-luftsvärmen till omgivande luft. AC:n tar effekt från motorn till att kyla ner freonet igen, och det går åt mer effekt än man vinner.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Ok, då hade jag nog fel... men kan man vara riktigt säker på att man inte vinner ngt på det? Jag menar, hur är förhållandet mellan hur mkt mer luft och bränsle jag kan trycka in och effektökningen relaterat till effektåtgången för AC:n... Luften skulle ju kylas med effekt från AC, men jag trycker ju in mer bensa i relation till det... Har inga snygga kurvor i närheten om volym/temp för luft och luft/bränsleblandning + AC effekt osv...

          Försöker febrilt tränga mig själv in i ett hörn...
          Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

          Comment


          • #6
            Pierre: Ja du är puckad... he he

            En IC är precis som nivisen säger luftkyld (det är ju iof ACn med) och har ingen fläkt eller kompressor eller liknande som kyler utan sitter bara i fartvinden.
            En AC å andra sidan är en Värmepump med två olika värmeväxlare (kylare), den ena är synlig i fronten på bilen och den andra sitter i värmepaketet inne instrumentbrädan. I ett AC system så finns det också en kompressor och det är denna som stjäl efekt från motorn. Jag tänker inte gå in på Termodynamik här och försöka förklara vad som händer i ett AC system för det skulle ta lite tid men jag kan ge dig ett tankeexperiment...

            När du kör ACn på full effekt så drar den i runda slängar 10 Hk från motorn. Hur mycket luft pumpar fläkten in i kupén när den står på max? kanske 10 liter per sekund? säg 20 så är det väl inte lågt räknat iaf. Och den klarar av att sänka tempen kanske trettio grader. nåt sånt.

            Om du varvar din Fiat coupé 6000 varv/min med 1.5 bar laddtryck så suger den i sig i runda slängar 150 liter luft i sekunden... det skulle innebära att du skulle vara tvungen att bygga om ditt AC system kraftigt för att det skulle klara av att leverera tillräckligt med kyla för att kyla 150 l/Sek... och då skulle effekten som tas från motorn stiga eftersom du behöver en kraftigare kompressor.

            Energi kan inte försvinna eller skapas, bara omvandlas.
            Inga processer är förlustfria.

            dvs, totalt sett så är det ju samma energi du håller på och flyttar runt i motorpaketet med en massa förluster som följd...

            Om det hade varit smart så hade alla turbobilar redan haft det.

            /Mats
            /Mats Strandberg

            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
            Alfa Romeo 75 Turbo -87
            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

            Comment


            • #7
              Hehe, tack.. jo, har faktiskt förstått att att energi inte kan försvinna eller skapas, även om jag är helt puckad ... vad jag menade var inte att energin skapas från inget, utan från det extra tillförda bränslet... processen är inte en sluten pga tillförsel av externa källor. Men jag gjorde en tankevurpa som vanligt (bortförklaring) Men din förklaring va ju fantastisk, nu finns det ju ingen tvekan om att det inte funkar....

              Carnot va en bra kille!
              Det blev en Clio Sport... Slå mig inte!!!!

              Comment


              • #8
                Peltzier?

                Nu fick du mig att börja fundera lite också.... Energin kommer ju inte från luften, som man försöker kyla, utan från bensinen... Som en värmeväxlare, billigare med bergvärme, typ..... Fast jag fattar Maz inlägg, kanske blir problem att kyla så mycket luft.
                En annan tanke då, kan man koppla på en aktiv kylare med batteri, peltzier-element tror jag de kallas. Och en mycket större metallplata kopplad till karossen eller någonstans för att bli av med värmen (kanske skulle kollat hur mycket ström en sådan behöver först, men ändå....)?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  402m med en ordentlig sträng av krossad kolsyreis.
                  Eller fjärrkyla i banan.

                  //Martin
                  Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                  Åker - Cheva Transsport -01
                  Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                  Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                  Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                  Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                  Comment

                  Working...
                  X