Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maruder - Lancia A112 (Wannabe Delta)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maruder - Lancia A112 (Wannabe Delta)

    Det är ju ingen fiat, men i alla fall nästan

    Köpte bilen för ca 3 veckor sen nu, ett rent impulsköp. vet inte om jag kommer ha möjlighet att behålla den, men det får tiden avgöra.

    Bilen då, det är en Lancia a112 Junior -85, men hissnande 48hk från fabrik! Det speciella med denna bil är dock inte motorn (även om den har fått uppfrästa förbränningsrum och ett hemmabygt luftfilter) utan utseendet!

    Om bilen behålls så kommer den bli min lilla busbil, som kommer gå hårt på småvägarna runt mina hemtrakter. Jaja, ska sluta prata och visa lite bilder istället

    Lite bilder på monstret, precis hemkommen här:








    Vingen


    Instrumenteringen + ratt


    Baslåda + fjäderbensstag/Bältesfäste


    Monstermotorn på 1 liter...


    Lite saker som följde med:

    Helröda baklysen


    En extra uppsättning breddare/kjolar


    En annan frontspoiler


    Mätarhållare


    Stolarna som ska i:
    Något förvirrad...

  • #2
    Finns även en del rost...

    Runt vindrutetorkaren:


    Samt golv.. (det var redan urkapat när jag köpte den)


    Förstärkt med 2 plattjärn (det ena lades rakt, det andra där den gamla tvärbalken satt)


    Börjat knåpa ihop lite golv


    Golvet på förarsidan färdigt, bortsett från ett litet hål i bakkant. Börjat passa in stolsunderredet


    Stolen monterad, visade sig att jag är dålig på att måtta, den kom runt 1 dm för långt bak för mig...




    Den fick sig en snabb service (olja och vatten), och några pump på gasen senare hoppade den igång =) Passade på att dra åt hjulbultarna också, ALLA satt löst... ^^

    Höger skyltbelysning finns, bara inte monterad




    Lyktsargerna är också avplockade då dom satt dåligt, kommer limma dom sen




    En liten provtur senare så vart det en liten att göra lista.

    1. Flytta fram stolen så man kan sitta normalt.

    2. Fixa golv på andra sidan också ^^

    3. Fixa handbromsen

    4. Gå igenom förgasare, tändstift mm samt ge den lite bensin från det här årtiondet, då den gick dåligt under belastning (3an, 4an och 5an)

    Det har ju funnits abitioner hos tidigare ägare iaf
    Något förvirrad...

    Comment


    • #3
      Golvet på förarsidan färdigt, målat och allt. Stolen monterad som den ska


      Luftrenaren avplockad, pillade lite på förgasaren och pluggade en vacuumslang så gick pärlan genast bättre


      Skyltbelysningen bak monterad




      Bilder på när spoilern och lyktsargerna är monterade




      Funktionstest: MVG


      Bytte även kylarvatten, nu är det med glykol ^^

      Batteriet laddade ur sig hela tiden också, så jag tejpade över alla lösa anslutningar jag hittade, så nu verkar det problemet vara löst..

      Nytt luftfilter, ganska simpelt byggt, dock tog det ett jävla tag att bygga själva foten så att den passade mot förgasaren.. Nätet ska sättas dit lite bättre med lim senare. Ska vi slå vad om att mitt luftfilter flödar bättre än ditt dyra hks filter?


      Bälte monterat på förarsidan


      Tillfälligt lagat hål runt vindrutetorkaren Bilen hade en liten pöl på golvet tidigare, det har den förhoppningsvis inte nästa gång


      Börjat med golvet på passagerarsidan


      Två bonusbilder




      Kommer komma upp en 60x30mm tvärgående fyrkantsprofil under golvet också, här ska det inte flexas nånting! 2 st 80mm koniska basreflexrör kommer monteras i hålen i stötfångaren fram också.

      Pärlan har en del annan grymm rally utrustning också, så som 5växlad låda, hoodpins, grovmönstrade däck mm

      mvh/Robban
      Last edited by Maruder; 12 September 2006, 09:52.
      Något förvirrad...

      Comment


      • #4
        Rolig story

        Jag tror du har helt rätt vad gäller ditt nya luftfilter. Det flödar bättre men renar sämre

        Hur stora är hålen i nätet?

        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Re: Rolig story

          Originally posted by Freddan72
          Jag tror du har helt rätt vad gäller ditt nya luftfilter. Det flödar bättre men renar sämre

          Hur stora är hålen i nätet?

          Japp Jag vet inte, vad kan dom vara? Runt 1mm skulle jag gissa på, är vanligt myggnät Körde utan luftfilter innan, men då var risken överhängande att nån liten sparv skulle ramla ner i förgasaren, och dom brukar ha en tendens att bli kladdiga när dom går sönder

          mvh
          Något förvirrad...

          Comment


          • #6
            Är du inte rädd att få ner grus och annan skit i motorn?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Originally posted by Freddan72
              Är du inte rädd att få ner grus och annan skit i motorn?
              Nej? Det lilla som lyckas trassla sig upp dit, genom myggnätet, genom förgasare och genom insuget är nog inte så farligt stort... Dessutom så var orginal luftfilterboxen som satt på när jag köpte den tom, så den har säkert gått helt utan luftfilter rätt länge..

              Det är ju ingen hightech bil med en massa luftmassemätare och annan modern skit som bara går sönder

              mvh
              Något förvirrad...

              Comment


              • #8
                Motorer från Italien är alltid hitech. (Små toleranser i lager osv.) Så kör du med filter.
                Vilket ris/kulbygge! Hoppas du får den fin till slut!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per
                  Motorer från Italien är alltid hitech. (Små toleranser i lager osv.) Så kör du med filter.
                  Vilket ris/kulbygge! Hoppas du får den fin till slut!
                  Bara för att ni säger så så trotsar jag! (Uttala med dan bäckmans röst)

                  Om denna motor nu skulle rasa, så blir världen bara bättre. Den orkar väl 0 till 100 på runt 12-13 sekunder kanske, om man har medvind. Och toppar 145 blås... Då kan man använda den som blomkruka eller nåt, och stoppa i en uno turbo motor, eller varför inte fiat tc? Eller i alla fall en abarth snurra...

                  Visserligen är jag rätt newbe på sån här, vad är det det kallas? "Italiensk kvalité". Har mestadels jobbat med volvo och jänkar snurror förut.. Men med tanke på att den har gått helt utan luftfilter, så är jag ju riktigt snäll mot den här motorn!

                  Men, om man nu ska ha filter, går det att få tag på orginal doningar? Det här är ett nollbudget bygge, så max 100 spänn är jag beredd att ge för en grej som gör bilen slöare...

                  Den är faktiskt ganska fin i karossen, det är golvet som va slut, och runt vindrutetorkaren samt en liten blema på ena dörren. Samt att några domkraftsfästen har ramlat bort... Trösklarna vet jag inte hur dom är, med tanke på "kjolarna" som sitter där. Dom tänker jag inte ta bort och kolla

                  mvh
                  Något förvirrad...

                  Comment


                  • #10
                    Föresten, några frågor till er som kan dom här bilarna

                    1. Vilket hjulpar tar handbromsen på samt hur spänner man den? (den är vääääldigt dålig)

                    2. Visst är det 4/98 i bultmönster? Nån som har en uppsättning fälgar ligger och skräpar runt uppsala/tierp? 4/100 borde ju gå att böka på i så fall också, eller är det nån knepig ET på dom här fälgarna?

                    3. Om man ska uppgradera bromsarna, vilka delar ska man köra med? Måste ju finnas grövre doningar som är hyffsat bolt on från fiat familjen...

                    4. Det är sladdriga lägen i växellådan, ska det vara så eller är det nån bussning eller nåt som alltid går slut på dom här?

                    mvh/Robban
                    Något förvirrad...

                    Comment


                    • #11
                      Vart lite gjort i helgen i alla fall

                      Gissa vad det här ska bli


                      Baslådan urplockad..


                      Andra plattjärnet och lite mera golv svetsat


                      Självklart vart rörbiten en hardcore växelspaksknopp, två muttrar pluggsvetsades i den via hålen


                      Golv..


                      Börjat med stolsunderrede till passagerarsidan, stolen kommer stummonteras där.


                      Börjat fixa ett batterifäste också, dock långt ifrån klart här


                      Batterifästet klart och monterat, syns dock dåligt..


                      Golvet målat, under också.


                      Drog åt vänster-fram hjullager också, går bra mycket stabilare nu..

                      mvh
                      Något förvirrad...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Maruder
                        Föresten, några frågor till er som kan dom här bilarna

                        1. Vilket hjulpar tar handbromsen på samt hur spänner man den? (den är vääääldigt dålig)
                        Den tar bak (såklart). Man justerar den på en skruv mitt under bilen. Väldigt enkelt. Handbromsen tar aldrig sådär superbra men det går att få den att låsa hjulen om man smörjer upp och ger trumbromsarna lite kärlek. Handbromsvajern brukar rosta fast. Nya finns att köpa på meckonomen. Installeras på någon timme.

                        När man drar handbromsen tar ju bara backarna på ovansidan av trumman så är dom slut där måste dom bytas.

                        2. Visst är det 4/98 i bultmönster? Nån som har en uppsättning fälgar ligger och skräpar runt uppsala/tierp? 4/100 borde ju gå att böka på i så fall också, eller är det nån knepig ET på dom här fälgarna?
                        4/98. Bromsarna är så små så allt borde passa. Dock verkar Alfan ha andra centrumringar.

                        Jag har plåtisar med urdubbade vinterdäck i förrådet som jag borde göra mig av med. Har trots allt 6-7 uppsättningar av olika däck o fäljar

                        3. Om man ska uppgradera bromsarna, vilka delar ska man köra med? Måste ju finnas grövre doningar som är hyffsat bolt on från fiat familjen...
                        För vanlig buskörning vette faan om du behöver uppgradera. Serva dom befintliga och byt till ny vätska. Om man nu ska uppgradera skulle ju ventilerade skivor fram inte skada. Men från vilken bil man skall plocka ok vet jag inte.

                        4. Det är sladdriga lägen i växellådan, ska det vara så eller är det nån bussning eller nåt som alltid går slut på dom här?
                        Syncringarna i denna låda verkar inte vara dom bästa. Har den sen buskörts så gör väll inte det saken bättre. Lådorna är väll det som brukar få sämst betyg på dessa bilar allting annat håller väldigt bra tycker jag. Om du är duktig på att skruva kan det kanske vara värt och byta låda. Jag tror det sitter samma/väldigt-lik låda i Fiat 127.
                        Last edited by TobbeC; 25 September 2006, 08:09.
                        Porsche Boxster S 2002

                        Comment


                        • #13
                          har mestadels jobbat med andra bilar den senaste tiden (håller på och helrenvorer/småmodifierar en volvo 245 glt -85, samt en del anant kraffs också..) Men jag har i alla fall gjort klart stolsfästet till passagerarsidan:


                          mvh
                          Något förvirrad...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TobbeC
                            (Den tar bak (såklart). Man justerar den på en skruv mitt under bilen. Väldigt enkelt. Handbromsen tar aldrig sådär superbra men det går att få den att låsa hjulen om man smörjer upp och ger trumbromsarna lite kärlek. Handbromsvajern brukar rosta fast. Nya finns att köpa på meckonomen. Installeras på någon timme.

                            När man drar handbromsen tar ju bara backarna på ovansidan av trumman så är dom slut där måste dom bytas.)

                            Gött, då går det ju att börna ännu mer :badgrin:
                            Ska ta och gå igenom bromsarna snart, visar sig hur slut det är..

                            (4/98. Bromsarna är så små så allt borde passa. Dock verkar Alfan ha andra centrumringar.

                            Jag har plåtisar med urdubbade vinterdäck i förrådet som jag borde göra mig av med. Har trots allt 6-7 uppsättningar av olika däck o fäljar)

                            Vilken sida av sthlm bor du på? Jag håller till utanför uppsala, så är det på "rätt" sida så är det ju intressant.

                            (För vanlig buskörning vette faan om du behöver uppgradera. Serva dom befintliga och byt till ny vätska. Om man nu ska uppgradera skulle ju ventilerade skivor fram inte skada. Men från vilken bil man skall plocka ok vet jag inte.)

                            Okey, behåller orginaldoningarna då. Kanske inte behövs så mycket bromsar, bilen är ju rätt lätt...

                            (Syncringarna i denna låda verkar inte vara dom bästa. Har den sen buskörts så gör väll inte det saken bättre. Lådorna är väll det som brukar få sämst betyg på dessa bilar allting annat håller väldigt bra tycker jag. Om du är duktig på att skruva kan det kanske vara värt och byta låda. Jag tror det sitter samma/väldigt-lik låda i Fiat 127.)

                            Doh, jag orkar verkligen inte byta låda. Får väl leva med denna då

                            tackar för svaren!
                            Något förvirrad...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Maruder
                              Vilken sida av sthlm bor du på? Jag håller till utanför uppsala, så är det på "rätt" sida så är det ju intressant.
                              Fälgarna finns i Liljeholmen.
                              Porsche Boxster S 2002

                              Comment

                              Working...
                              X