Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förbaskade rost!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förbaskade rost!!

    Tycker det skrivs för lite här,så jag svamlar på lite!
    ;-)

    Nu ångrar man verkligen att man inte tog tag i det här med rostskydd direkt man köpte bilen.
    Tänkt smaska på den ngr liter linolja,och har lite smått börjat.
    Men när jag nu rotat i hjulhusen så tuppade man nästan av,är mest kex kvar av stora delar på höger sida!Fasiken vad fort det går!Inte lika illa på vänster men finns hål där med.

    Nyss haft den bortlämnad för att laga domkraftsfästerna,men nu skiter jag i detta så länge.Får bli ngn typ av provisorisk lagning över vintern,så får jag se hur jag gör nästa år.
    Sett att det finns innerskärmar att köpa på Meca,men är det ngn som har ett par att sälja så gasta till!!
    Är väl inget som var standard kan jag tänka.

    Hur är era bilar när det gäller rostmasken?

  • #2
    Det enda ja sett unnder till är några rostfläckar här o var på underredet, dock ej något att anmärka på antar ja. Får höra vad besiktningsmannen tycker om skicket nästa vecka.

    Besiktigades ju utan anmärkningar vad gäller rost innan ja köpte den i mars.

    Funderar på att rostskydda den me lite medel,iaf hjulhusen o underredet nu så småningom innan vintern.

    En fråga, är det bättre att ha bilen ståendes ute på vintern lr i mitt värme garage?
    Syftar på att de ändå e 19-20 grader i garaget, så kanske snö o slask smälter över natten på bilen o orsakar mer rost än om den står ute i minusgrader? hmm..
    Last edited by Joksi; 12 September 2006, 20:57.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Originally posted by Joksi
      Det enda ja sett unnder till är några rostfläckar här o var på underredet, dock ej något att anmärka på antar ja. Får höra vad besiktningsmannen tycker om skicket nästa vecka.

      Besiktigades ju utan anmärkningar vad gäller rost innan ja köpte den i mars.

      Funderar på att rostskydda den me lite medel,iaf hjulhusen o underredet nu så småningom innan vintern.

      En fråga, är det bättre att ha bilen ståendes ute på vintern lr i mitt värme garage?
      Syftar på att de ändå e 19-20 grader i garaget, så kanske snö o slask smälter över natten på bilen o orsakar mer rost än om den står ute i minusgrader? hmm..
      Kör du med Kuppen på vintern så tycker iaf jag att den ska få bo inne i go-värmen,men slaska gärna på ngt i hjulhusen före vintern,och spola bilen med jämna mellanrum så du får bort snöslasket..som säkert innehåller det där förbaskade saltet. Ngt jag min dumskalle borde gjort från början.Saltet fräter ju lika bra ute som inne,varm som kall vad jag har förstått....men kan ha fel!! Men ren terror är det iaf!Usch!!

      Comment


      • #4
        jag undrar vad det är för årsmodel på din punto callep? för min gt som är 96á har helgalvad kaross och rostar helt enkelt inte . Den enda rost som finns är på sina ställen på underedet men inte mer än vilken bil som helst ifrån 96

        Comment


        • #5
          Lider med dig. Själv har jag två italienare och ingen särskilt jobbig rost på någon. Fast min Fiat Coupe har jag inte synat i varenda söm, möjligt man kan hitta rost någonstans.
          Daniel Östlund
          www.kraniel.com

          >> Min Coupé<<

          Comment


          • #6
            Ante:
            Så där ska det se ut!
            Kan säga direkt att så ser inte min bottenplatta ut...*ler*
            Men man får ju det man betalar för,gav 12000kr för den och att jag skulle hitta fel förr eller senare var man övertygad om.
            Är nog ingen som egentligen brytt sig om att se över rostskyddet under dessa 11 år.(95:a).En typiskt slit och släng-bil,tyvärr.
            Knappast galvad i hjulhusen tror jag bestämt.
            Men ska nog rädda den stackarn,iaf tillfälligt!
            Sen får jag se vad jag gör nästa år.Så länge jag klarar mig igenom besiktningen så är det bara att köra.

            Kanske denna som "saltslask-bil" och köpa sig en annan fin italienare i examenspresent nästa vår? Ja jäklar!!
            :-)

            Comment


            • #7
              Utrustad med stålborste,penslar,linolja och ett (nåja!)gott humör har man nu blaskat på under en bit,fram till bakdörrarna ungefär.
              Runnit i öron,näsa och fick lite i ögat åsså!Det rinner som tusan!
              Men det kryper verkligen in nu när man kollat ett par timmar efter.Kommer dock att ta ett par dygn innan det ens torkat,så är ingen för den rastlöse.

              Men har man en billigare bil som redan är angripen så rekommenderar jag verkligen linolja.Kom bara ihåg att får man den på lacken så bort med den innan det torkar,annars blir det problem!Likaså tar man inte bort gammal flagnat rostskydd så är risken att linoljan löser upp den.Imorrn blir det alu-nät,kemiskt metall och säkerligen 234 svordomar...;-)

              Bara hålla tummarna att det blir skapligt väder nu över helgen.På måndag behöver jag bilen...

              Comment

              Working...
              X